През месец юни организаторите на престижния конкурс за пианисти „Геза Анда“ привлякоха в Цюрих някои от най-значимите фигури от света на класическата музика. Сред тях беше и големият естонски диригент Пааво Ярви, който ръководи изпълненията на тримата избраници на реномираното жури във финалния тур, заедно с оркестър "Тонхале" – Цюрих, на който маестрото е музикален директор вече шест сезона.
Пааво Ярви е една от водещите фигури сред диригентите на нашето съвремие. Той произлиза от истинска диригентска династия: баща му е прочутият Нееме Ярви, а брат му сме аплодирали и в България – екстравагантния и емоционален Кристиян Ярви. Само след седмица започва 14-ото издание на фамилния фестивал в Перну, Естония, където участва цялото семейство Ярви.
Пааво Ярви е основател на Естонския фестивален оркестър, но водещите му позиции в момента като музикален директор са в оркестър "Тонхале" – Цюрих, и вече 20 години в Германската камерна филхармония - Бремен – състав, който печели все повече внимание и почести и наскоро получи най-значимия германски приз "Опус Класик", а преди това беше провъзгласен и за "Оркестър на годината 2023" на наградите "Грамофон" във Великобритания.
Пааво Ярви дирижира финалния тур на конкурса „Геза Анда“ и това постави състезанието на още по-високо ниво, а няколко дни преди него маестрото проведе своята Диригентска академия. За предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" той сподели:
„Много съм доволен, защото това е възможност да споделим част от това, което сме научили в продължение на десетилетия, с нашите млади колеги. Всеки сезон правим по една академия с "Тонхале" – избираме шестима измежду 300-400 кандидати; с тях работим около седмица и правим финален концерт. Започва да се превръща в традиция и съм щастлив да споделя, че вече имаме отлична организация и ни следват онлайн много, много хора по целия свят, защото има излъчвания на живо. Има награда на публиката и стипендия, осигурена от мен. Наградата е участие в моя фестивал в Перну, в Естония, където също правим майсторски класове за диригенти.“
Разговаряхме с Пааво Ярви вечерта преди финалния тур на 8 юни, по време на прием в дома на Геза Анда, наследен и стопанисван сега от сина му Грациан Анда, който не е последвал баща си в музиката, а е известен швейцарски индустриалец. Къщата на Геза Анда е запазена до голяма степен каквато е била, докато той е бил жив, включително и кабинетът му с много ценни произведения на изкуството и рояла, на който е свирил. Дори няколко именити членове на журито не издържаха на изкушението и седнаха да посвирят. Но маестро Ярви направи този голям жест да отдели няколко минути за слушателите на "Алегро виваче" в красивата градина, на фона на изпъленията на типичен унгарски оркестър, за да сподели какво е мнението му за тримата финалисти на конкурса в Цюрих тази година – Иля Шмуклер, Даумантс Лиепинш и Дмитрий Юдин, с които вече ви срещнахме в предаването. Точно беше минала първата важна репетиция за състезателите с един от най-реномираните оркестри в Европа, в една от знаменитите концертни зали.
„Много са талантливи – каза маестрото – и, разбира се, накрая изявата им на концерта ще е нещото, което ще има значение за определянето на наградите. Но това са много талантливи музиканти и много различни, което ми харесва. Радвам се, че имат много различна енергия и индивидуалност. Възлагам големи надежди и на тримата.“
Попитах маестро Ярви вижда ли разлики между поколенията – и при пианистите, и при диригентите, които обучава.
„Разбира се, че има разлики. Не е възможно да се подражава на типа музициране, който идва от стария свят. Харесва ли ни, или не, ние самите отразяваме света, в който живеем сега, в нашите интерпретации и начина, по който разбираме музиката. Естествено, ние можем и се учим от старите майстори, но онази автентичност, която идва от епохата и по-голямата близост до времето, когато композиторите са живели, не може да се постигне реално в наши дни. Плюс това, да погледнем към очакванията от музикантите и реалността – в какво състояние е класическата музика – толкова различно е отпреди един век. Просто живеем в различен свят.
Класическата музика е в положението да трябва да се доказва, едва ли не да се извинява, че съществува – нещо, което масмедиите и широката аудитория не съзнават. А ние съществуваме в най-съкровеното пространство, където очевидно има много ценности и което има много важна роля в човешката история. И същевременно болшинството от хората не ги е грижа за него, точно както не ги интересува нищо, в което има дълбочина, красота и мъдрост – всички искат лесни и моментални удоволствия. За съжаление, това е светът, в който живеем. Аз мисля, че класическата музика е толкова важна за човечеството, защото съхранява истинските ценности, а не изкуствените, с които се търгува и сред които, най-общо казано, живеем в момента.“
Ако се върнем към конкурса „Геза Анда“, смятате ли, че конкурсите са важни за израстването и кариерата на младите музиканти?, попитах диригента Пааво Ярви. Той отново беше много откровен.
„Конкурсите са възможност да бъдеш забелязан. Изобщо не е най-важното да спечелиш – прекрасно е, ако някой победи и го заслужава. Но основното е да влезеш в полезрението на някоя влиятелна личност, която особено много да те хареса и да се опита да ти помогне. Често се случва не този, който спечели първа награда, да направи най-голямата кариера, обичайно е вторият или третият, ако погледнем статистиките и историята. Но фактът, че някой някого забелязва – това е ценното, защото не е спорт или точна наука – доста е субективно. Да успееш да омаеш жури от 8 или 10 души е направо невъзможна задача. Дори обикновено се търсят хората, които се отличават с нещо и не са универсално харесвани от всички – това ги прави интересни. И именно тези търсения водят до резултати, които винаги правят нещата малко съмнителни. Но е важно конкурси да има, защото те са платформата, на която младите музиканти се качват, за да бъдат забелязани.“
В този смисъл – кои са качествата, които маестро Ярви цени най-много, когато избира млади солисти за оркестрите, които ръководи, съставяйки новия сезон?
„Ние носим отговорността да разпознаваме, да търсим и да откриваме талантите, които ще продължат напред и ще бъдат звездите на бъдещето. Имал съм късмета да присъствам на първите стъпки в кариерата на някои от важните артисти днес, като например цигуларката Джанин Янсен, пианистката Хатия Буниатишвили и много други. Фактът, че някой има потенциал и следва да завладее сцените в бъдеще време, това е донякъде и наша отговорност. Всеки се чувства щастлив да работи с утвърдените големи майстори, но също както с публиката, с младите диригенти и солисти ние трябва да мислим какво следва занапред.“
Съвсем логично по темата за изявата и това да бъдеш забелязан, в разговора идва и моят последен въпрос – каква е атмосферата в Бременската камерна филхармония (оркестърът, който Пааво Ярви ръководи вече 20 години) сега, когато той беше титулуван за "Оркестър на годината 2023", в жестока конкуренция с още девет много ярки формации, сред които Берлинската и Лондонската филхармония, Симфоничния оркестър на ББС и др. А междувременно и германските награди "Опус Класик" обявиха Германската камерна филхармония - Бремен за носител на отличие в оркестровата категория. Маестро Ярви отвърна:
„Ние сме много щастливи, целият оркестър, защото той винаги е бил донякъде аутсайдер, а това е много специален състав. Затова да бъде признат и възнаграден по този начин, беше голяма и важна крачка в историята. Тя помага за много неща – като например да убеждаваме местната общост и ръководство и занапред, че залагат на "правилния кон", така да се каже.“
Цялото интервю с Пааво Ярви можете да чуете в звуковия файл.
Между 5 и 9 юни предаването „Алегро виваче“ гостува на Международния конкурс за пианисти „Геза Анда“ в Цюрих и Винтертур. Той се проведе под патронажа на Корине Маух - кмет на Цюрих. Моцартовият полуфинал с участието на Музикколегиум Винтертур на 5 и..
Приключи 3-ия сезон на литературния конкурс "Вълшебното перце ", който се организира от програма "Хоризонт" и сдружение "Българче" , а имената на наградените деца бяха съобщени в ефира на "Закуска на тревата" на 28 декември от Розалина Златкова,..
Ивановден е един от най-обичаните зимни празници, защото на този ден всеки има кого да поздрави. Ивановците са много, да се готвят да почерпят за здраве и да им върви през годината. Празникът е в чест на Свети Йоан Кръстител . В народната..
"Дали любовта е „сляпа“ или е от „пръв поглед“ – това могат да кажат хората, които виждат. За нас любовта е това, което е на сърцето и на душата“. Така незрящият актьор Андриян Асенов описа любовта в предаването "Любими празнични истории"...
Kак празниците осмислят живота ни , как ни свързват с традицията и ни дават сили да вървим напред? С поета Бойко Ламбовски разказваме за връзката между духовното и материалното , за литературата като прозорец към душата и как в творчеството можем да..
"За всеки влак си има пътник, но когато нещо е истинско, когато е направено със сърце и любов, зрителят го приема ". Това каза пред БНР един от най-обичаните актьори в Плевен Георги Ангелов. "С годините театърът се е променял. Всяко..
На 24 януари е премиерата на новия български игрален филм „Клас 90“. Наскоро излезе и трейлърът на лентата, в която участват все известни наши актьори. Съученици, дипломирани от гимназията през 1990 г., празнуват годишнина от завършването си в..
Музиката е неговият живот от четири годишен. Композитор, аранжор, пианист, певец, той е и един от най-известните диригенти днес у нас. Това е Георги Милтиядов , когото публиката винаги дълго аплодира на сцената. Всяка среща с неговото творчество е..
КНСБ предупреди, че ако бюджетът за тази година не бъде приет, може да се очаква вълна от протести. "Струва ми се, че за пореден път бюджетът..
Въпреки пълната политическа неразбория в страната, реалистичен сценарий е от 1 януари догодина да плащаме в евро . Това мнение изрази в интервю за..
Бойко Борисов се чувства силен и иска да наложи своите условия в преговорите за правителство. Това мнение изказа пред БНР политологът доц. Иво Инджов..