В предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" представяме ексклузивно носителите на награди в Международния конкурс за пианисти „Геза Анда“ 2024 в Цюрих.
Забележителното жури от световни клавирни звезди, сред които Марта Аргерич, Робърт Левин и председателят Рико Гулда, с подкрепата на президента на фондация „Геза Анда“ проф. Тобиас Рихтер, прецени, че втората награда трябва да бъде поделена между двама финалисти – Даумантс Лиепинш от Латвия и Дмитрий Юдин от Русия. И така, събирайки финансовите средства, които се полагат за второ и трето място, те бяха дадени поравно на двамата.
Лиепинш, точно както и победителят в конкурса Иля Шмуклер, е ученик на прочутия Станислав Юденич, но не в музикалния му център в САЩ, а в класа, който ръководи във Висшето училище за музика „Кралица София“ в Мадрид. Даумантс е на 29, вече е изграден артист с все по-натоварен календар, който не се страхува от състезания с подобни високи стандарти – той е подготвен, знае какво иска да покаже, „разговаря“ с оркестъра, когато музицират заедно, макар и без много емоционални изригвания. Неговият Моцарт на полуфинала също беше достоен за награда (призът получи Иля Шмуклер) – изискано поднесен, с чудесен звук и безукорна техника. За финала в Цюрих, когато тримата избрани солираха на оркестър "Тонхале" под диригентството на Пааво Ярви, на него журито повери Четвъртия клавирен концерт от Бетовен.
„Тонхале е фантастична зала за свирене. Акустиката е чудесна. А диригентите, с които си партнирахме (Плетньов и Ярви), са невероятни. Беше фантастично преживяване – да правим музика заедно, да ѝ вдъхваме живот и да я поднасяме на публиката – това е най-хубавото за мен“ - сподели пианистът.
Даумантс вече е популярен изпълнител в родната си Латвия. Славата му се увеличава заедно с наградите от важни конкурси – като „Мария Каналс“ в Испания и „Джордже Енеску“ в Румъния. Бил е полуфиналист и на „Кралица Елизабет“ в Брюксел през 2021. Каква е разликата с „Геза Анда“ и защо реши да опита отново от конкурсните приключения?
„Разликата е в репертоара. „Геза Анда“ е специален вид конкурс, който изисква и специална подготовка. Репертоарът е с близо 6 часа продължителност и ти трябва да си готов да го изсвириш в една седмица. Трябва да си подготвен и психически, защото всеки път, когато преминеш в следващия тур, имаш дълъг период от време, в който дори не знаеш какво ще трябва да изпълняваш – подготвяш много варианти, а в последния момент научаваш кой ще бъде. Специфичен е и начинът, по който се представят победителите в конкурса „Геза Анда“ в социалните мрежи, защото, както се оказва, повечето изобщо не сме силни в това. Това е интересен феномен, според мен, защото, също както и самият Геза Анда, за когото не знаем твърде много като личност, а само познаваме неговите записи, и носителите на награди в конкурса, който носи неговото име, са особен тип пианисти. Като цяло, много е интересна общността, която се изгражда тук, около този конкурс.“
По силата на жребия и избора на журито кое произведение да изпълни на финала, вечерта в изпълнената до краен предел с публика реновирана зала Тонхале в Цюрих започна с Бетовен. Голямата завръзка, обаче, която вълнуваше всички, беше: ще издържи ли на напрежението 23-годишният руснак Дмитрий Юдин, на когото специалистите повериха неимоверно трудния Втори концерт за пиано и оркестър от Бела Барток. Журито беше категорично – Лиепинш започва с Бетовен, след него Юдин с Барток и накрая Шмуклер с Григ.
Ето какво разказа за БНР Дмитрий Юдин на следващата сутрин – вече като носител на поделената втора награда от конкурса „Геза Анда“:
„Беше като много вълнуващо приключение за мен – цялата тази вечер снощи. Щастлив съм, че приех предизвикателството, защото смятам, че колкото повече предизвикателства преодоляваш, толкова повече израстваш. След снощи аз не искам да казвам нещо от рода на „Това ме промени завинаги“, или подобно, но определено нещо е различно. Със сигурност това е ново ниво за мен, сега знам по-добре на какво съм способен, но също и върху какво трябва да работя. Смятам, че моменти на стрес и спонтанност като снощния показват най-добре какви качества имаш. Така че уча за себе си от тях.“
Той е роден през 2001 г. След начално обучение в Москва той е избран за стипендиант на фонд „Владимир Спиваков“, а от 2019 г. е възпитаник на Орасио Гутиерес в "Манхатън скул ъф мюзик" - Ню Йорк. Лауреат е на конкурси като „Владимир Крайнев“ и „Артур Рубинщайн“, но в сравнение с неговите конкуренти в Цюрих, е направо казано новобранец – за него големите предизвикателства тепърва предстоят, защото е само на 23.
Дмитрий Юдин влиза в историята на конкурса „Геза Анда“ 2024 като носител на втора награда заедно с Даумант Лиепинш, но руският пианист си тръгна от Цюрих и с ценна покана – на 27 септември в софийската зала "България" той ще бъде солист на Симфоничния оркестър на БНР в Концерт за пиано и оркестър в ла минор от Роберт Шуман. Заедно ще открият новия сезон - а поканата дойде лично от маестро Константин Илиевски, който присъства на финалния тур.
Репортажа от Цюрих и целите интервюта с Даумантс Лиепинш и Дмитрий Юдин чуйте в звуковия файл.
Между 5 и 9 юни предаването „Алегро виваче“ гостува на Международния конкурс за пианисти „Геза Анда“ в Цюрих и Винтертур. Той се проведе под патронажа на Корине Маух - кмет на Цюрих. Моцартовият полуфинал с участието на Музикколегиум Винтертур на 5 и..
Стотици деца и възрастни в неравностойно положение от Велико Търново изработиха мартеници, които се продават благотворително в инициативата "Баба Марта бързала, мартенички вързала". Повече от 35 социални институции, клубовете на пенсионера и..
Фолклорът е не просто музика - той е памет, корени и душа. Българските народни песни носят в себе си историята на поколения, звука на планините, ритъма на земята ни и емоцията на хората, които ги пеят и предават през вековете. В днешния..
"Фалстаф" от Джузепе Верди с диригент Григор Паликаров ще има премиера в Софийската опера на 27-и и 28-и февруари . В афиша на спектакъла има богато италианско присъствие, но не само като изпълнители - италианци са режисьорът, сценографът и авторът..
Творение - за тази форма на литературното изкуство говорим, за нейните естетически и емоционално стимулиращи качества . Влизаме в света на метафорите, римата и ритъма , където словото превръща усещанията в изкуство. Разказваме за лицата и..
"Със сигурност джазът е начин на живот, начин на мислене. Джазът е необятна вселена ." Това каза в предаването "Преди всички" Иван Нотев, музикален редактор, автор и създател на новото предаване, което тръгва по програма "Хоризонт" тази..
19-ото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“ e посветено на празника на любовта и виното 14-и февруари. В първия му час в букети от оперни наздравици са вплетени музикални новини и..
Музейната експозиция "Изповедта на Апостола", разположена в Квадрат 500 на Националната галерия, предстои да бъде премахната, предупреди Васил Василев - председател на Управителния съвет на Общобългарския комитет "Васил Левски". Двугодишният..
Политиците никъде, никога не работят за хората, те работят за себе си. Навсякъде е било така и така ще бъде. И за се чудя защо гласуваме за тях...
Фолклорът е не просто музика - той е памет, корени и душа. Българските народни песни носят в себе си историята на поколения, звука на..
През 1929 година Дунав при Силистра е бил "ледена пързалка" . По него са минавали с шейни до отсрещния бряг. Рекордът обаче е от 1954 година, когато..