Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Готов е първият локомотив от договорените по ПВУ

| Репортаж
Снимка: Ася Пенчева

Първият договор, който беше подписан по Плана за възстановяване и устойчивост в България, е между Министерството на транспорта и русенската фирма за производство на локомотиви "Експрес Сервиз". Само пет месеца след сключването на контракта е готов първият локомотив и министър Гвоздейков е поканен в Русе да си го получи. 

Става дума за обществена поръчка за производство на маневрени локомотиви, която бе на стойност 21 милиона лева, но някак завишена не двойно, а десетократно, като разликата трябваше да се плати от българските данъкоплатци.

"Имаше широк отзвук на тази поръчка. Това беше първата поръчка по Плана за възстановяване. Ние много остро възразихме. Медии и цели социални групи подеха това наше възмущение, че това е една никому ненужна усложненост на техническите параметри, заради която българският данъкоплатец щеше да плати около 200 млн. лв. повече отколкото по принцип трябва да се плати за това нещо. Като казвам медии - имам предвид БНР и предаването "Нещо повече". Включи се депутатът Димитър Найденов от Бургас. Имаше серия въпроси в НС в тази връзка, на която тогавашното Министерство на транспорта не можа да отговори. Новото министерство вече раздели процедурата на два лота. Така се стигна до тук - че ние вече произвеждаме локомотивите от единия лот", обясни Цветелин Колев, управител на единствения завод за производство на локомотиви в България. 

След тази намеса на Радиото и депутата Найденов Министерството на транспорта променя условията към първоначалните, макар че разделя поръчката на два лота. Защо го прави все пак не е много ясно, но екипът на русенската фирма успява да се класира за първия лот и да сключи договор за производство на девет локомотива. Единият вече е готов, а другите са на линията, министърът може да ги види в халето.

Снимка: Ася Пенчева

"Цената на 1 брой китайски локомотив струва 6 751 000 лв., а един наш струва 1 117 000 лв. Малко по-фрапиращо е - в доклада на оценителската комисия виждаме, че предлагана цена за планова поддръжка за 1 отработен ден при тях е 5256 лв., докато ние сме предложили 80 лв. Тази разлика вече е доста фрапираща и това говори за нещо. Този участник беше дисквалифициран - китайската компания я дисквалифицираха".

След като китайската компания, която е предложила десет пъти по-високи цени, е дисквалифицирана, все още не е ясно кой ще произведе другите девет локомотива, но да речем, че е въпрос на правителство и време. В същата минута френските железници поръчват на русенските инженери 15 локомотива за техни нужди - явно нашата стока в случая е качествена.

Все пак слизаме с Цветелин Колев в производственото хале, за да видим това, което майсторите са изработили. И готовият е там, стои редом до друг, който ще замине за Англия и след него е трети, в момент на модернизация, след която разходът му на гориво ще спадне с четири пъти и ще се движи по българските железни пътища.

Ние ще поддържаме локомотивите за следващите 15 години, отбеляза също Колев. 

Първият резултат от Плана за възстановяване и устойчивост може да се види и да се пипне и в това е смисълът на тези средства, които европейският и национален бюджет отделиха за модернизацията на живота ни.

Репортажа на Ася Пенчева може да чуете в звуковия файл. 
По публикацията работи: Анастасия Крушева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Автомобилна администрация" не е намерила нарушения във фирмата, репатрирала кола срещу 900 лв.

Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация“ не е открила нарушения на фирмата, репатрирала катастрофиралия във вторник автомобил на автомагистрала "Тракия“, за която беше съобщено, че е поискала за услугата близо 900 лева.  От агенцията са извършили проверка, която е показала, че фирмата и шофьора на репатрака  имат всички необходими документи за..

публикувано на 02.05.25 в 16:43
Григор Здравков

Григор Здравков за казуса с шефа на пловдивската митница: Може би търгуваме с Техеран

Може би търгуваме с Техеран , изказа мнението си пред БНР Григор Здравков от Легия "Антимафия" във връзка с казуса с Мирослав Беляшки .  Съдът постанови мярка "задържане под стража" за директора на пловдивската митница Мирослав Беляшки. Той е обвинен в покровителстване на контрабанден канал за цигари. От държавното обвинение съобщиха, че след..

публикувано на 02.05.25 в 16:25

Техеран отхвърли заплахите, идващи от призивите на Тръмп за спиране на покупките на ирански петрол

Външното министерство на Иран излезе с позиция в отговор на призива на американския президент Доналд Тръмп държавите да спрат да купуват ирански петрол и нефтохимически продукти. Иран отказва да се подава на заплахи и натиск, заявява Техеран, цитиран от агенция Ройтерс. Американските санкции няма да променят политиката ни, се казва още в..

публикувано на 02.05.25 в 16:19
Пламен Тончев

ГЕРБ-СДС предлага шефа на ДАНС за председател на Комисията по досиетата

Настоящият ръководител на ДАНС Пламен Тончев е предложен от ГЕРБ-СДС за председател на Комисията за разкриване на документите за принадлежност към бившата Държавна сигурност, добила популярност като Комисия по досиетата. Предложението е внесено в деловодството на НС.  За зам.-председател от ГЕРБ-СДС предлагат бившия конституционен съдия и..

публикувано на 02.05.25 в 16:05
 Даниел Митов

Министърът на вътрешните работи прие оставката на шефа на ОДМВР - Хасково

Министърът на вътрешните работи е приел оставката на директора на МВР - Хасково Иван Расоков.  Директорът на полицията в Хасково подава оставка Според министър Даниел Митов, който направи изявление пред журналисти в Шумен, разследващите в Хасково са си свършили работата с разкриването на убийството на 18-годишната Магдалена Русева:..

публикувано на 02.05.25 в 15:54

Кой носи отговорност за тежките катастрофи с електрически тротинетки?

Две тежки катастрофи с електрически тротинетки в рамките само на няколко часа поставиха под въпрос безопасността на тези модерни, но често подценявани превозни средства. В двата случая – младежи, висока скорост и липса на защита. В първия случай две непълнолетни деца са в медикаментозна кома. В тежко състояние с опасност за живота е и..

публикувано на 02.05.25 в 15:47
Язовир

Мащабен проект за водоснабдяване на 25 габровски села

Селата, разположени северно от Габрово, които в последните 30 години са на тежък воден режим, ще бъдат захранени от градския язовир "Христо Смирненски“. Изпълнението на трите проекта за водоснабдяване на групи села започна. 25 села са обхванати в инвестиционните проекти, като единият от тях включва проектиране и изграждане на..

публикувано на 02.05.25 в 15:38