Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Първата за България и региона водородна зарядна станция откриха в София

Центъра за компетентност "Хитмобил" при БАН
Снимка: Центъра за компетентност "Хитмобил" при БАН

Първата за България и региона водородна зарядна станция бе официално открита в София. Проектът е част от лабораторията за тестване и развитие на системи за чиста енергия. Но и крачка към това в България да има повече инфраструктура за водородни автомобили.

В България все още има само един водороден автомобил. И той част от проекта на Центъра за компетентност "Хитмобил" при БАН.

Водородната зарядна станция е изработена от австрийската компания. А водородът с много висока чистота е достатъчен за директно използване в транспортни средства. Съдовете за високо налягане на станцията могат да се съхраняват до 70 килограма компресиран водород, с който може да се осигури до 7 000 километра пробег. Възможностите й за компресиране на водорода са от порядъка на 40-50 килограма на денонощие, което е достатъчно за ежедневно зареждане на 10-15 автомобила или на два автобуса.

Това е първата в страната и региона полева лаборатория за тестване и развитие на системи за чиста енергия, каза директорът на Центъра за компетентност „Хитмобил“ в БАН чл. кор. Евелина Славчева. Проектът на стойност 21 млн. лева ще бъде надграден.


Докато България търси възможности, ЕС вече пише правила. Преди близо година ЕП прецизира задълженията за станции за електромобили и водород. За водорода европейските държави трябва да имат станции за зареждан на всеки 200 км до 2031 г. С приемането на Водородната пътна карта през 2025-та година у нас трябва да има 120 водородни автомобила. И 5 водородни зарядни станции. За по-нататък да има още 600 превозни средства и още 14 зарядни станции. Като водещо в политиката за използването на водорода, Министерството на иновациите и растежа припомня, че във Водородната стратегия са заложени редица мерки и стъпки за развитието на сектора, припомня служебният заместник-министър на иновациите и растежа проф. д-р Георги Ангелов.

Около 14 400 задвижвани с водород електрически превозни са били продадени в световен мащаб през 2023 г., в сравнение с 20 700 през 2022 г. Това е спад в световен мащаб с около 30 процента, пише специализирано издание за водородна енергия. Китай изпревари Южна Корея като най-големия пазар на подобни превозни средства 5 600 продажби в сравнение с 4 631 продажби. Но с уговорката, че става въпрос и за продажби на камиони, ванове и автобуси. Само 773 водородните превозни средства, продадени в Европа. Което я нарежда на четвърто място в класацията след третите в нея – САЩ. Германия и Франция сред европейските държави имат по 200-300 новорегистрирани такива автомобила. Германия и Нидерландия обаче са на върха на класацията за зарядни станции за водород. 88 и 19. Като в държави като Чехия, Норвегия, Исландия, Латвия и Италия започват да се появяват по една – две зарядни станции за водород.


Още по темата в звуковия файл.


По публикацията работи: Гергана Хрисчева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Адела Качаунова

Адела Качаунова: Оттеглянето на Сарафов би било достойно действие

Има много силна реакция срещу кандидатурата на Борислав Сарафов . Оттеглянето му преди да се проведе изборът би било достойно действие, защото се намираме в безпрецедентна ситуация – няколко законопроекта, насочени срещу този избор . Това мнение изрази пред БНР Адела Качаунова, ръководител на правната програма и съпредседател на Българския..

публикувано на 13.01.25 в 09:11
Георги Проданов

Георги Проданов: Евентуалната коалиция изглежда поразително безпринципна

Изглежда, че сякаш има някакво съгласуване в създаването на правителство между групата около президента и ГЕРБ. Най-вероятно е да има правителство.  Това мнение изказа пред БНР политологът Георги Проданов. Все пак за него неяснотата е свързана с ГЕРБ , защото по думите му лидерът на партията е доказал, че е човек, който може в последния..

публикувано на 13.01.25 в 09:07

Мъж от Айтос е задържан за отвличане на бившата си съпруга

54-годишен криминално проявен мъж от Айтос е задържан за отвличане на бившата си съпруга. Тя е била насилствено изведена от дома ѝ в град Камено. Мъжът е имал двама съучастници в отвличането. Тримата са отвели жената в Нова Загора. Полицията открива отвлечената с множество наранявания по тялото. Тя е освидетелствана от Съдебен лекар...

публикувано на 13.01.25 в 09:03

Движението на тежкотоварни камиони през прохода "Предел" отново е ограничено

Движението на тежкотоварни камиони по пътя Симитли-Банско-Гоце Делчев през прохода "Предел" отново е ограничено тази сутрин. Обилният снеговалеж наложи повече машини да се включат в почистването. Тъй като забраната за преминаване на камиони над 12 тона беше отменена малко след полунощ, някои шофьори тръгнаха на път, а един от камионите се..

публикувано на 13.01.25 в 08:47
Снимката е илюстративна.

Без ток е част от ямболското с. Кукорево

След продължилия повече от денонощие снеговалеж в Ямболска област, сега обстановката е нормална за зимните условия. Без ток е част от село Кукорево, работи се по отстраняване на аварията, каза областният управител Николай Костадинов. Всички пътища в областта са проходими при зимни условия. Температурите са около нулата. "Автомагистрала..

публикувано на 13.01.25 в 08:43
Пасажери чакат влак за летище

Обща стачка срещу пенсионната реформа в Брюксел ще засегне транспорта

Близо 10 хиляди души се очаква да се включат в общата стачка срещу пенсионната реформа, която ще се проведе днес в Брюксел. Тя ще се отрази сериозно и на обществения транспорт и полетите от белгийската столица. Стачката се провежда, докато преговорите за формиране на широко федерално правителство между 5 партии с мандата на "Новофламандския..

публикувано на 13.01.25 в 08:27
Мартин Владимиров

Мартин Владимиров: Всички плащаме масрафа на едрия бизнес

ЕРП трябваше да покрият разходите, които са направили домакинствата , за да намерят алтернативен начин да се отопляват, докато са били без ток. Не е работа на държавата, която трябваше да накара ЕРП-тата да си свършат работата и да си изпълнят условията по договорите. Това мнение изрази пред БНР Мартин Владимиров от Центъра за изследване..

публикувано на 13.01.25 в 08:20