Днес се навършват 100 години от рождението на Лиляна Бочева - изтъкната хорова диригентка, педагожка и пианистка. Нейното име свързваме с хор „Бодра смяна“ - една от емблемите на българското детско хорово пеене.
Трудно ми е да говоря без емоции за нея - цялото ми детство премина през този забележителния хор, станах музикант благодарение на неговите диригенти Бончо Бочев и Лиляна Бочева. Те ме научиха да бъда отговорна, дисциплинирана, да обичам работата си, музиката. Помня, че през 1946 г., когато беше сформиран хор “Бодра смяна“, Лиляна Бочева започна работа в хора като пианистка - тя акомпанираше песните, участваше в разучаването им, помагаше в организацията на репетициите. И досега се чудя как успяваше да внася ред и дисциплина сред толкова много деца - понякога на общи репетиции до 60-70. Мисля, че за това се иска специален талант. И не само да постигне абсолютна дисциплина, но и в същото време да завладее въображението на тези талантливи деца, да ги кара да обичат това, което пеят. За това се иска твърда ръка ,но и много любов. Такава получавахме всички, които сме израстнали в „Бодра смяна“.
Лиляна Бочева е родена на 12 април 1924 г. в Горна Оряховица За детството си и пътя към музиката разказва самата тя през 1999 г. - записът се съхранява в Златния ф онд на БНР и можете да го чуете в звуковия файл.
Лиляна Бочева дълги години подготвяше детския хор към Софийската опера. Пое ръководството на хор „Бодра смяна“ след смъртта на баща си, Бончо Бочев, през 1974 г. Нейна заслуга е разширяването и обогатяването на репертоара на хор - в него влязоха "Стабат матер" на Перголези, "Миса бревис" на Бритън, неговите "Коледни песни", мадригали от Монтеверди, както и сложни съвремени хорови творби на Тормис, Кодай, Иван Спасов, Красимир Кюркчииски и др. Репертоар, който впечатлява с майсторството, с което е изпълнен под диригентството на Лиляна Бочева.
Диригентката си отиде от този свят на 20 септември 2005 г.
Нейни думи и изпълнение на хор "Бодра смяна" под нейно диригентство чуйте в звуковия файл.
Тази вечер е последното събитие от поредицата "Българска музика" на Симфоничния оркестър на БНР. Главен диригент е Константин Илиевски. В Първо студио на Националното радио ще прозвучат три концерта на композиторката проф. Борислава Танева. Те са в жанра "Кончерто пиколо". Идеята на авторката е да създаде инструментална форма, подходяща за..
25-ото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“ е посветено на 100-годишнината от рождението на великия български тенор Никола Николов. В него са включени изказвания на слушатели, споделени на редакционния телефон, част от слушателски писма, изпратени на електронната поща, и..
За почти 80-годишната история на Израелската опера за пръв път е поставена “Отело“ на Джузепе Верди. На традиционната лекция преди спектакъла драматургът на операта даде задача на слушателите си да открият какво прави тази творба предтеча на веризма. Според него тя се отличава коренно от предишните опери на Верди и отваря вратите на любимия му..
Мартенският афиш на Миланската Скала зарадва любителите на оперното изкуство с шедьовъра на Джакомо Пучини “Тоска”. На 15 март завесата на театъра тържествено се вдигна за спектакъла, открил сезон 2019/2020 г. За пореден път режисьорът Давиде Ливермор не разочарова публиката със своята зрелищна продукция, а изключителният музикален състав и..
Галерия "Доза" представя изложбата на Станислав Беловски "Къщата на залязващото слънце". Произведенията в нея не пресъздават миналото, а го разместват – като монтаж, който поражда напрежение между образите, вместо да ги фиксира в носталгичен ред. Те задават посока на тръгване "навътре" – към личното, към спомена. Изградени са така, сякаш кадрират..
Драматичният театър в Ловеч ще представи премиерата на моноспектакъла "Последният танц на Нижински". Пиесата на Норман Алън се поставя за първи път в България. Режисьор и актьор на моноспектакъла е Георги Грозев. Правата за постановката са закупени от Холивуд. Вацлав Нижински е легендарен руски и френски балетист и балетмайстор. Той е о..
Месец март ще остане паметен с първото гостуване у нас на оперната мегазвезда Анна Нетребко . Гледали сме на големия екран оперни продукции с нея – преки прожекции и филмирани спектакли, най-напред в НДК, след това в Cinema Cityв кино сезоните на Метрополитън, в кината Арена – в кино сезоните на Кралския балет и опера в Лондон “Ковънт Гардън“,..
От гледна точка на турбулентността, която може да предизвика в самата Европейска прокуратура , казусът с Теодора Георгиева е безпрецедентен. Става..
Не един, а два завода за барут са нужни на България, за да се намали рискът, сподели Емилиян Гебрев, дългогодишен производител на оръжие, в..
Няма вариант в пощите да се продава каквото и да било! Това заяви пред БНР Пламен Дончев, председател на федерация "Съобщения" към КТ "Подкрепа",..