Възможни ли са допълнителни инвестиции в икономиката ни покрай два от големите проекти за модернизация на армията. Отговорът засега не е много ясен. Едно от последните решения на правителството в оставка беше държавният завод "Авионамс" да поеме ремонта и поддръжката на изтребителите Ф-16. Подобна схема се предвижда и за новите машини "Страйкър" в "Терем". Достатъчно обаче ли е това?
Решението на правителството "Денков" от последните дни на практика означава, че подчиненото на Министерството на икономиката предприятие ще подпише споразумение по сключеното рамково през 2019-та с "Lockheed Martin" за индустриално сътрудничество. Предвидено е и привеждане на съществуващите мощности и инфраструктура на "Авионамс" АД в съответствие с изискванията на "Lockheed Martin Global", доставка и инсталиране в "Авионамс" на безвъзмездно предоставеното оборудване, инструменти, запасни части, образци и средства за обучение, както и набиране и обучение на персонал.
От решението на кабинета става ясно, че самите "Lockheed Martin" са преценили, че "Авионамс" отговаря на условията и може да изпълнява дейности, предвидени в Програмата за индустриално сътрудничество за Ф-16.
Но макар и да има решение за договор, концепцията за индустриалното сътрудничество по Ф-16 чака благословията на парламента от ноември миналата година.
Документът трябва да определи по-широката процедура за индустриалното сътрудничество. През януари той беше обсъден в отбранителната комисия. Но от заседанието ѝ се разбра, че МИ и МО имат търкания. И отделно трето министерство – на иновациите - би трябвало да има отношение към проекта.
Извън конкретното решение за договора на "Авионамс", остана неясно как всичко това се вписва в идеята МО да дава график за година напред на планираните поръчки за придобиване на способности. Дали е добре министерствата и на икономиката, и на иновациите да имат думата при анализите на индустриалното сътрудничество, избора на изпълнител и подготовка на договор в рамките на междуведомствената работна група.
Едно от предложенията в концепцията беше дори договор да не се подписва до окончателното договаряне на споразумението за индустриално сътрудничество. Но не липсата на движение по документа, а друго обстоятелство може да е препъникамъкът в това да има изобщо индустриално сътрудничество по който и да е от проектите за модернизация.
"Освен, че е вече е сключен, договорът за изтребителите е между българското и американското правителство". И това, според Иван Жерков, е основният проблем. Той е водил подобни разговори от името на държавата с военни фирми за допълнителните споразумения преди 20-ина години.
Преди 20-ина години България пак пробвала с инвестициите покрай модернизационните проекти. Законодателството тогава предвиждало директни – във военната промишленост инвестиции, индиректни – в цивилен сектор и инвестиционно вложение. Най-често чуждестранната фирма прави инвестиция на стойността на поръчката с изграждане на поддържащи съоръжения за внесеното от нея оборудване. Така покарай проектите за новите "Мерцедес"-и, транспортните самолети "Спартан" и вертолетите имало инвестиции в обучения на технически състав, доставка на техника за ремонт, експорт на високотемпературни сензори, изграждане на завод (на зелено) за производство на нисковолтово електрическо оборудване, дори 60 дка оранжерия за рози. Като първата успешна инвестиция Иван Жерков отчита трансферът на ноу-хау за производство и софтуер за програмиране на радиостанции Harris в България. Но договорът бил само за 8 години.
Забавянето на плащанията по основните проекти, борбите между министерствата за управлението на допълнителните инвестиции, новите европейски правила след 2007-ма и интересът на оръжейните фирми да инвестират само в бойна продукция провалила плановете. И към 2010-та година практиката на допълнителните инвестиции била прекратена.
С днешна дата Константин Зографов от АФСЕА - международна асоциация, която обединява държавни органи, отбранителен бизнес, обяснява, че след сключване на основната сделка, пак би било трудно да се правят договори за допълнителни инвестиции. От обясненията му става ясно, че дори не може да се търси съдействие от американското правителство, дори и то да е продавачът на изтребителите.
Тези допълнителни инвестиции могат да минат единствено през програмите за военна помощ, които Съединените щати имат в бюджета, обяснява Зографов. Но според него не са инвестиция в чисто икономическия смисъл на думата.
Към този момент само по текущия проект за двата многоцелеви патрулни кораба има трансфер на технологии, припомня Константин Зографов от АФСЕА. Но трансферът е свързан само с изпълнението на този проект. А не и за бъдещо строителство на кораби.
Докладът за състоянието на отбраната за 2023 година припомня, че по проекта за новите машини за пехотата е предвидено индустриално сътрудничество, включващо финалното асемблиране на бойните и специалните машини от фамилията Stryker да се извършва у нас. Ремонтът и поддръжката им пък да става в предприятията на "ТЕРЕМ". Това би трябвало да стане със създаването на регионален център за поддръжка и развитие в предприятието. Докладът не споменава за индустриално сътрудничество за изтребителите.
Целия репортаж на Добромир Видев чуйте в звуковия файл.
" Много теоретици на тероризма пропускат да видят в атентата в църквата "Св. Неделя" началото на ерата на държавния тероризъм ", казва проф. Евелина Келбечева. Пред БНР и предаването "Преди всички" тя направи своя коментар относно 100-годишнината от атентата в храма: "Това е не само атентат, не само български, а това е един акт на политически..
История с добър край, но много перипетии и мъка преди това - Ирина Дмитриева и дъщеря ѝ Марфа получиха бежански статут . Преди това те се сблъскаха с няколко отказа за такъв от Държавната агенция за бежанците. Казусът "Ирина Дмитриева" стигна до пет членен състав на ВАС Защо Агенцията за бежанците отказва хуманитарна закрила на руски..
Човешкият живот е усилие, а не да стоиш пасивно и да гледаш. За съжаление, това не е развито. Получаването на Божията благост не е само в молитвата. Ние получаваме тази благост с нашите дела. За да живееш добре в този свят, трябва да се учиш. Мисленето е най-трудното нещо. Трябва да мислиш! Така проф. Георги Фотев, социолог и бивш..
Хората от град Кочани, Република Северна Македония, посрещат Възкресение Христово с болка и оцеляваща надежда . Там няма празнична украса, усмихнати лица и трепетно очакване на Великден. От всички страни на площад "Революция" застинало гледат очите на деца и млади хора, които никога няма да се върнат след трагедията в дискотека "Пулс" . Колкото..
Средната възраст на автомобилите в България е 17-18 години , посочи пред БНР председателят на Съюза на автосервизите Емил Германов. По думите му това подсказва, че тези автомобили изискват доста по-сериозна и задълбочена поддръжка и ремонт, за да бъдат сигурни на пътя . " От 2012 г. работим по една тема, която и до ден днешен не можа да..
Трагедията в Кочани не е забравена, а човешката съпричастност е жива - месец след пожара в дискотека "Пулс", при който загинаха 62 млади живота, се връщаме отново към трагичните събития. Хиляди граждани на Кочани почетоха паметта на жертвите при пожара в дискотеката "Пулс" Почина управителят на дискотеката в Кочани. Той е 60-ата жертва на..
БАБХ трябва стриктно да следи и да прилага по-тежки мерки спрямо тези вносители, които нарушават европейското законодателство. В 4 от 8 големи търговски вериги няма българско агнешко , алармира още съпредседателят на НОКА. "В София има само в 4 вериги, и то по-малките." И най-слабата държава е по-силна от всеки контрабандист , смята..
Социално кафене е мястото, където се събират възрастните хора в Бургас. Там от Домашния социален патронаж към Община Бургас организират различни..
Свещеник от Кърджали започна инициатива за основен ремонт на храма в гробищния парк на града . Разкрита е дарителска сметка за желаещите да се включат..
Човешкият живот е усилие, а не да стоиш пасивно и да гледаш. За съжаление, това не е развито. Получаването на Божията благост не е само в молитвата...