Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Стефано Пода постави “Русалка“ в Телавивската опера

Снимка: The Israeli Opera

Нимфи, сирени, русалки... В повечето случаи присъдата над тези митични същества е като на прекрасни изкусителки на мъже, които искат да ги подмамят и унищожат във водата. Човешките жени ги чувстват конкурентки. Може би първият адвокат, който се опитва да защити тези красиви морски създания, е Ханс Кристиан Андерсен с прекрасната си приказка за малката русалка. Най-известната опера на Дворжак "Русалка" е по Андерсен.

През март в Телавивската опера можеше да се види твърде нестандартна постановка. По време на тричасов спектакъл, два часа балетистите и оперните певци киснеха в басейн с истинска вода. В договора си, преди началото на репетициите, са подписали, че не възразяват да творят в такава необикновена работна среда. Още по време на увертюрата танцьори от балетната група "Вертиго" започнаха да шляпат с вода, налягали като хипопотами. Нагазили до шия във водата бяха и певците. Хорът и оркестърът, които през цялото време бяха на сухо, се чуваха ясно, но солистите във водата на моменти заглъхваха, въпреки че полагаха големи усилия. Закон на физиката е, че водата поглъща и деформира звука. Ако режисьорът на спектакъла Стефано Пода, който беше и хореограф, и сценограф, се беше сетил да се обърне към израелски стартъп, този проблем щеше да бъде решен. Друг сериозен проблем беше как екипът да не хване пневмония при толкова продължително киснене във водата и да не се окаже още на следващия спектакъл Русалката без глас, без магията на вещицата.

Според създателите на спектакъла той е за битката между природата и технологиите. Езерото, което за съжаление приличаше на стандартен плувен басейн, е превъплъщение на екологичния, природосъобразен живот, а дворецът – на компютризирания, роботизиран живот. Постановката беше толкова провокативна, че публиката веднага се раздели на две. Едните помнят "Русалка", поставяна в Израелската опера през 2004 г. Тогава режисьорът е заложил на простотата. За тях търсенето на твърде ярки визуални ефекти затруднява възприятието.

Второто действие беше зрелищно и интересно - контрапункт на спокойното цамбуркане на русалките във водата. Фонът на сцената приличаше на компютърна дънна платка. В такъв десен бяха и полите на танцьорките. Хореографията показа възможностите на артистите- с много трудни поддръжки и скокове. В същото време, те, в красиви и еднообразни облекла, танцуваха менует като роботи. Животът в двореца е монотонна електронна игра. Пристрастеният към нея върховен геймър - Принцът, който в трето действие следва Русалката в езерото, губи и двата свята - и този на природата, и този на технологията. Вън от тези два свята остава и Русалката, отказала се от сватбата. Нимфи събират с щипци от водата парчета от разкъсаната й сватбена рокля, както доброволци - еколози събират изхвърлени найлонови торбички.

Израелската опера търси своя нов облик. Няколко сезона най-впечатляваща е изявата на изпълняващия ролята на оперен оркестър симфоничен - на Ришон Ле Цион, под диригентството на Дан Етингер. Откроиха се солистите. Двойката певци в ролята на Русалката и Принца Ала Васеливитски и Алексей Долгов вече пета постановка пее заедно, като Долгов е гастрольор. В ролята на бащата на Русалката Йонут Паску доказа, че може да се пее и от най-дълбоката част на басейна, като дори се гмурка под водата. Дълго ще се помни тази толкова провокативна постановка!


По публикацията работи: Росица Кавалджиева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Хартия, туш и вода в изложбата на Йордан Леков "Маврографии"

Скулпторът, художник и преподавател в УАСГ Йордан Леков представя в галерия-книжарница "София прес" своята изложба "Маврографии" . Заглавието съдържа думите мавро – от гръцки черно, графо – отново от гръцки: форма на писане, изписване , обясни художникът в интервю за БНР. В творбите си той е използвал хартия, туш и вода. "Самите рисунки..

публикувано на 21.11.24 в 09:52

"Каста дива" - едно предаване, което прави живота по-хубав

В шестото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Музикално събитие на седмицата: “Реквием“ от Верди на сцената на Софийската национална опера и балет под диригентството на Даниел Орен - Отзвук от оперната гала на Анджела Георгиу със Софийската..

обновено на 20.11.24 в 17:48

Романтични съкровища за клавирно трио - в Бургас, Варна и Букурещ

Мартина Табакова (пиано), Стоимен Пеев (цигулка) и Атанас Кръстев (виолончело) - това е ансамбълът, който представя своята концертна програма „Романтични съкровища“ с успех на различни сцени в България. Турнето, което стартира от София с концерт на 23 октомври в рамките на поредицата „Музикални вторници“, сега се отправя към черноморските..

публикувано на 20.11.24 в 16:17

Трио Дивертименто представя спектакъла "В Годината на чешката музика"

На 21 ноември от 19 ч. в галерия "Vivacom Art Hall Оборище 5" музикантите от трио „Дивертименто“ ви канят на концерт-спектакъла „В годината на чешката музика“. Той е пореден в творческата биография на състава, който получи наградата в категория "Музикален проект на годината" на националната анкета след слушателите на БНР "Музикант на годината 2022"...

публикувано на 20.11.24 в 15:26
Христо Танев

Виолончелистът Христо Танев - концертмайстор и солист на Радиооркестъра

Предстои поредната среща на публиката със Симфоничния оркестър на БНР - в петък от 19:00 ч. в столичната зала "България".  На диригентския пулт ще бъде Константин Илиевски, а солист – първият виолончелист на Радиооркестъра Христо Танев.  Главният диригент на Радиооркестъра Константин Илиевски поставя като български акцент в програмата музиката..

публикувано на 20.11.24 в 14:02
Първо студио на БНР

Музика от трима ярки композитори от музикалния ни авангард ще звучи в Първо студио на БНР

"В моите спомени те са неразривно обединени . Като изпълнител на безкрайно много съвременни произведения съм щастлива, че можах да живея край тях, да дишам техния въздух, да усещам тяхното отношение към музиката и да взема максимално много от това, което те знаеха и можеха", казва пианистката Стела Димитрова – Майсторова пред БНР. По..

публикувано на 20.11.24 в 13:23

Среща с българския музикален авангард в Първо студио на БНР

На 20 ноември, сряда, в Първо студио на БНР в 19 ч. ще започне един специален концерт, посветен на трима големи композитори - представители на българския авангард, които през 2024-та закръглят годишнини: акад. Васил Казанджиев, който през септември отпразнува своя 90-и рожден ден и продължава да създава музика, както и двама автори, от чието рождение..

публикувано на 20.11.24 в 12:41