Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Васил Велев, АИКБ: 3% от пратките са по въздух и вода, 97 са сухопътни. Като товарен транспорт и свободно движение на товари ползата клони към нула

Транспортният бранш: Приемането ни в Шенген по въздух и вода не помага на бизнеса!

Около 8% от българския износ за страни от Европейския съюз е по море, река и по въздух, 92% - по суша, твърдят от Съюза на международните превозвачи

| Анализ
Снимка: Ани Петрова

Приемането на България в Шенген по въздух и вода по никакъв начин не помага на бизнеса, икономиката и в частност на транспортния сектор, заявиха от Съюза на международните превозвачи. От транспортния бранш очакват през тази година да се направят всички необходими стъпки България да договори влизането в Шенген и по сухопътните ни граници. 

Снимка: Радио Видин"За огромно наше съжаление, не успя да се постигне основната цел по отношение приемане на страната ни в Шенген, а именно отварянето на сухопътните граници. Ние сме наясно, че това е най-сериозният проблем, който стои пред българския транспортен бранш, а също така и пред българската икономика. Около 8% от българския износ за страни от Европейския съюз е по море, река и по въздух, а останалите 92% и отгоре са по суша. Най- вече с автомобилен транспорт и малко по- малко с железопътен транспорт. Т.е., това по никакъв начин не помага на бизнеса, на икономиката и в частност на транспортния сектор. Ние години наред алармираме, че всяка година българските превозвачи губят между 100 и 150 милиона само от изчакване на границата ни с Румъния", коментира пред БНР Йордан Арабаджиев - изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.

Проверките на тежкотоварните камиони ще продължат до сухопътното присъединяване на България към Шенген. Шофьори на тирове чакат с часове на граничния пункт с Румъния "Дунав мост" 2:

"Чакаме, аз съм с патешки дробчета. Как да мина? Няма опашка тогава, когато няма турци. Този Шенген на кого ще помогне корабно, водно и по летищата? За този Шенген какво да кажа? Дори и в Шенген да влезем, ще е същата работа, докато не се махнат тези румънски кантари, служби АНАФ и т.н... Ако влезем в Шенген, ще стане точно като между Франция и Германия, не знаеш къде се намираш. Ние трябва да висим тук и стоката да стои в автомобилите по една седмица, по десет дни, това са милиони... Изобщо никаква файда няма, че го направиха за въздушен транспорт. Чакаме тука и така..."

Снимка: Радио ВидинЧленството на България в Шенген, Еврозоната и Организацията за икономическо сътрудничество и развитие /ОИСР/ са приоритети за работодателите и организациите на бизнеса. Имаше сериозни очаквания и надежди, че през 2013 година ще се осъществи едното членство, другото от 2025 и присъединяване към ОИСВ 2026 година, припомня Васил Велев - председател на Асоциация на индустриалния капитал в България. 

"Това, което до момента се случи, е голямо разочарование. Данните, числата, ако ги погледнем, от националната статистика взети, за миналата година извършената работа като транспорт, като превоз, в тон километри по въздух и вода е едва 1,8 процента от всички превози от извършената работа, мерена пак повтарям, в милиони тон километри. Ако вземем информация пък от спедиторите, Националния съюз на българските спедитори, наш колективен член, те мерят в пратки колегите. Всъщност 3% от пратките са по въздух и вода, 97 са сухопътни. Т.е. като товарен транспорт, като свободно движение на товари, ползата клони към нула. Остава и пропуснатата полза от заобикалянето на страната, от нейното географско положение", каза Васил Велев.

Има известна полза за туризма и въздушния пътнически транспорт, отчитат от АИКБ. 

Снимка: БГНЕС"Толкова ли няма въпрос, по който България може да наложи вето в Европейския съюз? Вето, от което да заболи Австрия и да спре с тази дискриминация? Станалото не е никаква победа за нас и е едно голямо разочарование", смята Васил Велев.

Приемането ни в Шенген по въздух и вода е крачка напред за туристическия бранш. Това е позицията на "Обединение Бъдеще за туризма". 

"Паспортната проверка отнемаше голяма част от времето, сега вече няма да я има и ще бъде доста по-спокойно. Да не говорим, че имаше и голяма от клиентите, които изтърваха полети помежду си, заради тази проверка", посочва Павлина Илиева - председател на "Обединение Бъдеще за туризма". 

От организацията очакват преди летния сезон да се направят коридори по границите специално за автобусите с европейски граждани.

Цялата тема може да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Яна Боянова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Двама български космически предприемачи за разрастването на иновации в Космоса

Те вярват, че ходенето в космоса е по-лесно. Те вярват, че това е бизнес възможност и начин да развиват компании за милиони. Те са двама български космически предприемачи , който бяха гости на едно от последните издания на „Тех Парк толкс'' на София Тех Парк. Това са Делян Аспарухов - съосновател и президент на американската компания Varda Space,..

публикувано на 29.06.24 в 08:30
Людмила Кирилова

Людмила Кирилова за усещането да посетиш вулкан

В света има любители на нетрадиционни туристически дестинации, а също и такива които съчетават традиционните – културно-исторически и кулинарен туризъм с нетрадиционните. Какво имам предвид – това са туристи, които искат да станат свидетели на грандиозни зрелища, като изкачвания в близост до активни вулкани.  "Вече има и българи, които се интересуват..

публикувано на 25.06.24 в 11:51
Радослав Илиев

Радослав Илиев: Започнахме с древни текстове, които никога не са поставяни на театралната сцена

"В началото сформирахме творчески екип, който да подбере млади хора, които да възстановят дейността на трупата за античен театър с патрон Огнян Радев, както и да подготвим първия спектакъл", разказа в "Нощен Хоризонт" историкът и преподавател  Радослав Илиев, председател на фондация античен театър "Огнян Радев" .  Това е  единственият античен..

публикувано на 24.06.24 в 11:57
Емил Златев

Емил Златев: 8 минути гимнастика сутрин и вечер и лека храна през лятото за неспортуващите

Лятото не е просто сезон – то е усещане за волност, свобода и полет. Лятото ни дарява с енергия и вдъхновение да се чувстваме свободни и да живеем пълноценно . Слънцето грее ярко, дните са дълги и това е перфектното време да се погрижим за нашето лятно здраве и форма.  Всеки слънчев лъч, всяка топла вечер ни напомнят за онова обещание, което сме..

публикувано на 24.06.24 в 10:04

Първият в София Дневен център за лица с тежки увреждания отвори врати

"За първи път в столицата беше открит Дневен център за пълнолетни лица с тежки множествени увреждания, предоставящ уникалната услуга на заместваща грижа." Това съобщи Надежда Бачева, заместник-кмет по направление "Социални дейности и интеграция на хора с увреждания" по време на церемонията по..

публикувано на 23.06.24 в 07:14
Българска Патриаршия

На 30 юни се очаква България да има нов патриарх

Тази седмица Светият Синод избра тримата кандидати за патриарх. Това са врачанският митрополит Григорий, видинският Даниил и ловчанският Гаврийл. Един от тях следващата неделя на 30 юни ще стане новият български патриарх. Още на първи тур, с най-много гласове и над необходимият минимум от 9 гласа, е избран Врачанският митрополит Григорий...

публикувано на 23.06.24 в 06:11

Нужна е национална стратегия срещу затлъстяването

Около 40% от българите са с Индекс на телесната маса над здравословния, а 36 % страдат от затлъстяване. 25% от хората в България са със затлъстяване I-ва степен, 9% с II-а степен и 2% са с III-та степен, сочат данните от социологическо проучване на Агенция „Тренд“, което бе представено съвместно с експерти от Алиансa срещу затлъстяването...

публикувано на 23.06.24 в 05:36