Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Все повече държави забраняват употребата на мобилни телефони в училище

Снимка: Microsoft
Повсеместната употреба на мобилни телефони доведе до на практика епидемичното им разпространение в училище още от прекрачването на прага му.  Според последния доклад на ЮНЕСКО за образованието по света една на всеки четири държави е приела закон или друга регулация за употребата на мобилни телефони в клас.

Според световната организация цифровите устройства трябва да се използват в училище само когато подпомагат учебния процес и усвояването на учебния материал.

Притеснения за личните данни и безопасността на децата в интернет също  сред факторите, отчетени в доклада и препоръката да не се допускат телефони в класната стая. Има деца на по девет години, които настояват да имат личен телефон, а е очевидно, че не са емоционално готови да се ориентират в сложните  устройства и опасностите на дигиталния свят, се казва още в документа.

Дори само телефонът да стои близо до ученика, може да го разсее и да са му необходими цели 20 минути да възвърне концентрацията си, подчертава генералният директор на ЮНЕСКО Одри Азуле и изтъква:
   
"Нека не забравяме, че ученето изисква концентрация и внимание, които могат да бъдат подкопани от цифровите устройства. Нека също така сме наясно, че времето пред екрана може да увреди умственото и физическо състояние на децата. Затова трябва да открием най-добрия баланс при употребата на дигитални средства в класната стая като избегнем ненужното им приложение. Вече имаме доказателства за негативния ефект на смартфоните върху ученето, но по-малко от една четвърт от държавите са ги забранили."
   

Испания е една от държавите, които обмисля пълна забрана или много строг регламент за употребата на таблети и смартфони в училище. Родителски групи дори са започнали инициативи за въвеждането на декларация, с която родителите да се задължат да не купуват телефон на детето си до навършването на 16 години. В много райони на Испания вече има правила за недопускането на телефони в клас, в област Каталуния половината от учебните заведения са въвели подобни забрани.

И макар да няма категорични данни за ефекта от употребата на мобилни устройства сред подрастващите, има очевиден скок в оценките и спад на тормоза, когато учениците не пред екрана по време на часовете. Учителят по латински Тони Сосиес от Барселона е категоричен, че в класната стая няма нужда от телефони. В училището, където преподава, те са забранени от пет години и атмосферата в клас е чудесна.

 Много родители и учители подкрепят инициативата, но не са убедени, че ще тя има желания ефект. 
  
"Мисля, че законът е добър, но ще е много трудно да се приложи, защото новият начин на живот е да използваш мобилен телефон постоянно."

Франция забрани със закон смартфоните за учениците до 14 годишна възраст още през 2018-а година. Забраната се отнася за цялата територия на училището  и както за часовете, така и за междучасията. Според френския министър на образованието целта от по-добро качество на обучение и защита на децата в интернет оправдава строгата мярка.
 
"Основната ни задача е да предпазваме децата и тийнейджърите, това е фундаменталната роля на образованието. С този закон можем да го направим. Освен това имаме възможност да изпратим послание към училищата и в известна степен към френското общество какви отношенията да изградят с цифровите медии."


Училищата в гимназиалния етап в Нидерландия също се готвят да наложат забрана за мобилните устройства в клас от началото на следващата година. Образователният министър Роберт Дийкграф приветства стъпката:

"Затова и още не сме прибегнали до законова забрана. Ще проследим внимателно действието и ефекта от решението ни. Със закон винаги може да се забрани, но смятам, че ще успеем да го приложим заедно."


Според много ученици обаче идеята не е добра, защото макар да разсейват, телефоните се използват и в учебния процес.
 
"Най-често по биология използвам, също по нидерландски език и трудово. А по време на история никога не си позволявам."
"Използвам предимно в часовете, където учителите не обръщат особено внимание или ни оставят да работим по-самостоятелно."

Според някои учителите са виновни, че учениците си използват мобилните телефони в час. 

"Ако учителите не влагат достатъчно усърдие в урока и учениците не се стараят и не внимават, а вместо това си гледат телефоните."

Британското правителство също препоръча да се забрани употребата на смартфони в училище по време на часовете и в междучасията. "Телефоните са изключително предизвикателство с оглед на разсейването, буйното поведение и тормоза," подчерта образователният министър Гилиън Кийгън. Препоръката има и много опоненти.

"За мен законът е глупав, не смятам, че ще окаже някакъв ефект. Децата пак ще си използват телефоните, нищо че е забранено."

Швеция, чийто ученици са девети в света в доклада за най-добрите постижения при четене с разбиране, също спря плана си за цифровизиране на класните стаи до тази година.  

Финландия, където притежанието на мобилен телефон от марката Нокиа, е въпрос на национална гордост, а обществото е едно от най-отворените към модерните технологии, има подписка за забрана на телефоните в училище, събрани са над 30 хиляди подписа. През 2006-а финландските ученици са сред най-добрите в света по математика и точни науки, но с прогресивното разпространение на технологиите, оценките спадат.

Снимката е илюстративна

Но технологиите не винаги оправдават целта си, често те са недостъпни или хората не знаят как да ги използват. А в последните месеци откровено застрашават учителската професия. Според последните изследвания изкуственият интелект, използван в образованието, ще промени драстично начините на преподаване заради способността си да се адаптира към нуждите на учащия.

Преподавателят Пенченг Ши от университета на Рочестър в Съединените щати предпочита да приема изкуствения интелект като съюзник, а не враг.

"Ако гледаме на учителството като разпространение на знания, смятам, че има тази възможност. Изкуственият интелект се развива бързо и скоро може да се държи като някои от най-добрите учители, тъй като се учи от хората и техните данни. Смятам, че ще замени поне част от функциите на преподавателите."


Пандемията от ковид-19 също имаше отрицателен ефект върху учителската професия. В редица страни в Европа като Франция, Германия, Португалия, Швеция и Италия тя доведе до остър недостиг на кадри. По данни на ЮНЕСКО в световен мащаб не достигат 69 милиона учители, за да се покрият основните нужди в образованието като кризата не е само в развиващите се страни, а и в богати държави като Съединените щати.

Сред основните причини са ниските заплати, влошените условия на работа, статута и липсата на признание за учителите, отбелязват синдикални лидери.
 
"Образованието като цяло се нуждае от повече пари, повече персонал и конкуренция. Директорът трябва да може да избира кого да назначи измежду 20 учители, не двама. Само така децата ще получат по-високо качество на образованието."

По публикацията работи: Лилия Димитрова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Илон Мъск

За повечето британци и германци намесата на Мъск в националните им политики е неприемлива

Повечето хора в Обединеното кралство и Германия смятат, че усилията на Илон Мъск да повлияе на националната им политика са "неприемливи" и че американският технологичен магнат не знае много за двете страни или за проблемите, с които се сблъскват, показа проучване. Проучването, направено от YouGov, последва поредица от враждебни..

публикувано на 17.01.25 в 17:10
Гроздан Караджов

Гроздан Караджов иска доклади за пропуските в системата за сигурност в железниците

Транспортният министър Гроздан Караджов е изискал доклади, свързани с пропуските в системата за сигурност в железниците и конкретни мерки, с които да бъдат избегнати жп инциденти.  Той съобщи, че в понеделник заедно с представители на БДЖ и Национална компания "Железопътна инфраструктура" ще обсъдят конкретни действия: "Очевидна е нуждата да се обърне..

публикувано на 17.01.25 в 16:55

Расте броят на болните ученици в Хасковско

3476 са отсъстващите болни ученици днес в Хасковска област, съобщиха  от Регионалното управление на образованието. Това са 16,04% от всички ученици в региона, което е с около 3% повече от вчера. Заради високата заболеваемост от грип и остри респираторни заболявания в областта до 23 януари са въведени  противоепидемични мерки...

публикувано на 17.01.25 в 16:50

ОПЛ педиатри ще дежурят в детското отделение в пернишката болница

Постигната е договореност общопрактикуващи лекари (ОПЛ) със специалност "Педиатрия" да поемат временно дежурства в детско отделение в пернишката болница. Целта е да се осигури 24-часова лекарска грижа за малките пациенти, след като трима от четиримата лекари в отделението са в болничен отпуск.  Кризата с педиатрите в Перник е от години, а..

публикувано на 17.01.25 в 16:44
АЕЦ Grohnde (Kerncentrale Grohnde - KGW) в Емертал

Комисия в Бундестага разследва спирането на атомни централи

Над девет часа продължиха разпитите на германския министър на икономиката Роберт Хабек в парламентарната комисия, разследваща спирането на атомните централи в Германия. Комисията проверява дали спирането им е било наложително.  Оправдано ли беше спирането на атомните централи в Германия през 2023 г., или министърът на икономиката е поставил..

публикувано на 17.01.25 в 16:38
Виктор Чучков

"Преосмислена истина" запечатва снимките на "18% сиво"

Манипулациите в днешния дигитален свят могат да са чудовищни във фотографията. Като гледах снимки от пожара в Лос Анжелис, се замислях кое е истина и има ли намеса на ИИ. Надявам се това да е етап в човечеството и да премине, сподели кинорежисьорът Виктор Чучков-син в интервю за "Хоризонт за вас". "Това ме притеснява, защото се заличава..

публикувано на 17.01.25 в 16:15
Общинската болница в Дупница.

Дупница остава без кабинет за неотложна помощ

Дупница, а и съседните общини Бобов дол и Сапарева баня, остават без кабинет за неотложна медицинска помощ, стана ясно на извънредна среща, свикана от председателя на Общинския съвет Костадин Костадинов. Както БНР съобщи и коментира, от началото на декември миналата година затвори кабинетът за неотложна помощ в частната болница, сега там..

публикувано на 17.01.25 в 16:02