Днес в православните храмове се чете Евангелие от Лука, 16 глава, историята за богаташа и бедния Лазар, разказана от Спасителя, Господ Иисус Христос. Тази история засяга темата за живота след смъртта. Вероятно богословите са избрали този текст, защото вчера беше архангелова задушница. Спомнихме си за починалите. Имахме повод да размишляваме за пътя на душите във вечността.
Поканих доц. д-р Костадин Нушев, който преподава нравствено богословие в Богословския факултет на СУ за коментар на историята и по темата. Добре дошъл! Ще прочета текста от Евангелието: "Някой си човек беше богат, обличаше се в багреница и висон и всеки ден пируваше бляскаво. Имаше тъй също един сиромах, на име Лазар, който струпав лежеше при вратата му и петимен беше да се нахрани от трохите, що падаха от трапезата на богаташа, и псетата прихождаха, та ближеха струпите му. Умря сиромахът, и занесоха го Ангелите в лоното Авраамово; умря и богаташът, и го погребаха; и в ада, когато беше на мъки, подигна очите си, видя Авраам отдалеч и Лазар в лоното му и като извика, рече: отче Аврааме, смили се над мене, и прати Лазар да намокри края на пръста си във вода и да ми разхлади езика, защото се мъча в тоя пламък. Авраам пък рече: чедо, спомни си, че ти получи вече доброто си приживе, а Лазар - злото: сега пък той тук се утешава, а ти се мъчиш; па освен това между нас и вас зее голяма пропаст, та ония, които искат да преминат оттук при вас, да не могат, тъй също и оттам към нас да не преминават. А той рече: моля ти се тогава, отче, прати го в бащината ми къща, защото имам петима братя, та да им засвидетелствува, за да не дойдат и те в това място на мъката. Авраам му рече: имат Моисей и пророците: нека ги слушат. А той рече: не, отче Аврааме, но ако някой от мъртвите отиде при тях, ще се покаят. Тогава Авраам му рече: ако Моисей и пророците не слушат, то и да възкръсне някой от мъртвите, няма да се убедят."
Доц. Нушев, сигурно не всички богати хора са в ада, както и не всички бедни са в рая?
Разбира се, така е. Господ Иисус Христос ни сочи примера на богат човек с немилосърдно сърце. Това, което получил като въздаяние от Божия съд не е свързано с богатството му. Не е наказан заради богатството си. С тази притча евангелието ни учи, че липсата на милосърдие, състрадание, съчувствие и човечност пораждат злото, това което е неправедно в Божиите очи, което заслужава Неговия съд. Но ако той пирувайки радостно с приятели, беше проявил милост към бедния Лазар, нямаше да е така. Кучетата са проявили по-голямо милосърдие от него. Той е могъл да помогне, но не е пожелал. Тази притча е много важна, защото ни разкрива връзката между начина по който човек прекарва земния си живот и задгробното въздаяние, състоянието на душата след смъртта.
Каква е православната концепция за пътя на душата след смъртта?Има ли чистилище?
Православното разбиране, което се основава на древната църква, на древното апостолско учение е, че църквата с молитвите си съпътства човека в неговия преход от земния живот към Божието царство. Тази молитва е важна, защото църквата като тяло Христово, чиято глава е Христос, обединява земната и небесната църква. Христос възглавява всичко земно и небесно. Христос е глава и на земната странстваща църква, но Христос е глава и на тържествуващата църква, там в Божието царство. Ако бедния човек е преминал живота си с търпение, ако той е понесъл достойно страданията си, без да похули Бога, той се е надявал, дори присъствието му е било шанс за покаяние, опомняне, вразумление на богатия немилосърден човек. Тази притча е много важна, защото това е единственото място в Новия Завет, в което Иисус Христос разкрива тайната на отвъдното, задгробно състояние на душата.
Да повторим думите на Авраам:"между нас и вас зее голяма пропаст, та ония, които искат да преминат оттук при вас, да не могат, тъй също и оттам към нас да не преминават." Какво е основанието на молитвите за мъртви, след като те не могат да преминат от ада в рая?
Тази пропаст е между душите на тези, които се намират в царството на тъмнината, в ада като царство на смъртта, които са отлъчени от Бога, от Божията любов, защото са живели немилосърдно, тук в земния си живот. Тази пропаст не е между земната църква и небесната църква, между отвъдното състояние на душите и силата на Светия Дух, която пребъдва в църквата след Петдесетница.
Много Ви благодаря за разговора, доц. Нушев! Разбираме, че нравственото богословие се основава и на учението на църквата.
Апостолското четиво за днес е в Посланието на Свети апостол Павел до Галатяни, глава 6. Ще прочета само 14 стих, защото той представя една от целите на християнския живот.
"а мене да ми не дава Господ да се хваля, освен с кръста на Господа нашего Иисуса Христа, чрез който за мене светът е разпнат, и аз за света."
Да се помолим: „Отче наш, Който си на небесата! Да се свети Твоето име; да дойде Твоето царство; да бъде Твоята воля, както на небето, тъй и на земята; насъщния ни хляб дай ни днес; и прости нам дълговете ни, както и ние прощаваме на длъжниците си; и не въведи нас в изкушение, но избави ни от лукавия; защото Твое е царството, и силата, и славата вовеки. Амин.“
Повече чуйте в звуковия файл.
Роботиката представлява голяма планина, която участниците се учат да изкачват заедно . По време на това изкачване те учат много за екипната работа, за реалния свят – как когато свържем две жички, напишем малко код и натиснем един бутон, виждаме как това, което сме направили, може да помогне на останалите около нас. Това обясни в интервю за..
Последният петък на септември е Европейски ден на спорта в училище. Идеята е да се съчетаят физическа активност и забавление . Това е десето, юбилейно издание на кампанията у нас, в която се включват все повече училища и спортни клубове, отбеляза пред БНР Румяна Киризиева от пловдивското сдружение "Бъди активен". По техни данни близо 800..
За ролята на технологиите в съвременния свят има много какво да се каже. Те стават все по-важна част от нашето ежедневие. "В момента технологиите се развиват като симбиоза между човека и иновацията , защото винаги целта е технологията да помага на човека да се справя по-добре, да работи по-комфортно, по-удобно, каза за "Нощен Хоризонт"..
"Ние никога не сме си мислили, че ще превземем по такъм сърцат начин хората, идеята ни беше да направим нещо от себе си, което да бъде чисто, същевременно полезно, каза за БНР Владислав Николов, създателят на първата в България благотворителна кампания за събиране на капачки в помощ на недоносени бебета "Аз Вярвам и Помагам" . Всичко започва през..
Мръсен, тъмен и издраскан, сборно място на футболни агитки – така доскоро е изглеждал подлеза под бул. "Цариградско шосе" в близост до кръговото на четвърти километър. Случайни минувачи разказват, че подлезът от години е оставен без поддръжка. „Беше ужасно мръсен, всичко беше нарисувано“, каза случен минувач. „Не съм минавала много често..
Искаме или не, есента ще напомня все повече за себе си и нощите ще стават студени . С идването на новия месец ще дойде и края на отпуските и ще трябва да се върнем отново в познатия ритъм. Есента е хубаво време, прибират се плодовете, прави се вино. Подготвя се къщата за по-хладните и къси дни. Това е времето на приказките, на митовете,..
В Европа в много държави е забранено ползването на телефон в училище. В Израел възразяват срещу толкова категорична забрана. Преди войната дори имаше ученически демонстрации. На тях средношколците искаха изцяло смяна на концепцията за образование. Смятаха, че е отминало времето, когато учителят по хуманитарни науки да запознава възпитаниците..
Днес е крайна дата, на която всички земеделци очакват да получат т.нар. украинска помощ . Според съпредседателя на Националната овцевъдна и козевъдна..
Новите технологии да се вкарват разумно, а не на основата на идеология. За това призова в ефира на БНР Кузман Илиев, икономически експерт и..
Затварянето на въглищните централи не е административно, а е пазарно, те не могат да издържат на пазара, не са конкурентоспособни . Това каза..