Месеците на отпуски юли и август, когато всички пътуват, пък са сред причините цените на билетите да са високи и при нужда за смяна на полет, да не се намират билети. В тази ситуация туроператорите, независимо дали използват редовни или нискотарифни линии, трябва да разрешават кризисни ситуации за своите клиенти почти ежедневно.
Кризата в авиационния сектор се задълбочава. В същото време дискусията на европейско ниво за промяна в Директивата за пакетните туристически пътувания продължава около две години без особен резултат. Настоящите правила се преразглеждат, за да се гарантира тяхната устойчивост при мащабни прекъсвания на пътуванията, като тези, които се случиха по време на пандемията Ковид-19. Туроператорите и турагентите в Европа са разочаровани от нежеланието на Европейската комисия да наложи еднакви задължения на участниците по веригата на услугите в туристическия сектор.
Мечтаете да пътувате и да видите Италия - затова намирате компания, избирате и плащате пакет за екскурзия, планирате и пускате отпуск, може дори да се налага да пътувате дълго до София, откъдето има полети. Само че може и да не осъществите мечтата си, както се случи с група туристи неотдавна, които трябваше да пътуват с нискотарифна авиокомпания.
"Казаха, че самолетът е дефектирал и не може да излети. След това 5 часа чакаме дали ще пратят друг самолет. Така и не пратиха и анулираха полета. Провалиха всичко - екскурзията ни, всичко".
"Представителите казаха, че това се случва всяка седмица. Сега търсят вариант - ако може, да тръгнем утре, който желае", оплакаха се потърпевши.
Отмяна на полети често се случват и по редовните линии. Туристи използват редовен полет от София през Мюнхен до Амстердам, за да отпътуват на круиз. Групата остава в Мюнхен, разказва Павлина Илиева от Обединение "Бъдеще за туризъм". Тя посочи, че полетът е бил отменен, а освен това не е имало възможност за прекачване на пътниците на следващ полет:
"Беше съобщено, че няма възможност за такова нещо в рамките на 48 часа и съответно пътниците трябва да предприемат друг начин на придвижване, за да пристигнат до тяхната крайна точка. Ние реагирахме като група - бяхме с влаково пътуване, което никак не беше лесно. Това беше единстеният вариант, в който можеха да се придвижат, тъй като пътуването им беше свързано на другия ден с качване на кораб. Друга тема е, че авиокомпанията вече 4-ти ден не може да ни достави багажа. Клиентът се сърди на мен като туроператор, но аз наистина нищо не мога да направя, освен всеки ден да се обаждам до авиокомпанията и всеки ден да настоявам да им доставят багажа".
Туроператорът е междинното звено в туристическата услуга, като трябва да спази договора със своя клиент. Затова потребителят е защитен:
"Туроператорът при едно пакетно пътуване е отговорен за цялото пътуване, без значение кой от доставчиците не си е изпълнил услугата в това пътуване. Клиентът от тази гледна точка е защитен от туроператора, че ще получи пълната си услуга, било то с прекачване, било то в сменен хотел или каквото и е възможно в ситуацията да се направи, но клиентът през туроператора има изход. Ако това се случи на самостоятелно пътуващ клиент сега, в тези натоварени месеци, по този начин клиентът рискува да остане в ситуацията 2-3 дни да стои на едно място, да остане на летище или ако има възможност да се прекачи, или друг вариант за негова сметка в зависимост каква активност ще прояви самият клиент. Ако е с туроператор, това е задължение за туроператора, без значение, че авиокомпанията отказва полет".
Самолетните билети за туристически пътувания се закупуват няколко месеца предварително, за да може да се оформи пакет и да се формира цена, пояснява Павлина Илиева. Според нея необходимо е да има повече коректност в бизнеса от страна на авиокомпаниите.
Туроператорът с регресивен иск може да си върне заплатените суми от хотели и от фирми за трансфер. Претенциите за неизпълнени междуфирмени ангажименти на туроператорите и авиокомпаниите могат да се предявят по съдебен път. Но все пак, ако не може да бъде изпълнена определена услуга, то не трябва да бъде предлагана, посочва Павлина Илиева. По думите й по този начин туроператорите постоянно губят средства.
"За мен по-притеснителното е, че идва септември, когато ще бъдат празниците и ще стартират уикендните програми. Това ще бъде по-натоварен период. Мен ме притеснява, че ако това продължи да се случва и ако се случи на туроператор, който няма финансовите възможности или в момента не може да реагира - нямам представа какво ще се случи. Някъде може да останат туристите без да бъдат обезпечени".
Законодателството за пакетните пътувания и правата на пътниците се преразглежда на Европейско ниво, припомня Даниела Стоева - член на изпълнителния борд на директорите на европейската организация на туроператорите:
"Директивата за туристическите пътувания е най-защитаващото потребителите законодателство в областта на пътуванията. Тя вменява на туроператорите цялата отговорност за осъществяване на пакетните пътувания. От своя страна гарантира сигурността на платените от туристите суми, в случай на несъстоятелност на туроператора или невзъможност да изпълни задълженията си. В последната година наблюдаваме, че подобна защита все още не е постигната в другите части на туристическото предлагане, като например авиопревозвачите. Пропуските в съществуващото законодателство водят до много негативи".
По думите й макар да не се усеща в България, има много фалити на авиокомпании в Европа и целия свят.
Разговорите вървят мудно, а промените са бавни до степен, до която туроператорите се питат - недосегаеми ли са авиокомпаниите.
"Може би е по-лесно така за ЕК, когато един от участниците на пазара носи цялата отговорност и малко трудно е да пренасочим фокуса върху другите участници".
Стоева не вярва да се вземат решения в рамките на следващите 6-7 месеца.
Българският потребител на пакетни пътувания е защитен, но за да е пълна защитата е нужно създаването на Гаранционния фонд в туризма, напомня още Даниела Стоева.
Целия репортаж чуйте в звуковия файл.Проблеми за въздушния трафик в цял свят предизвика затварянето на л ондонското летище "Хийтроу". Аеропортът не функционира заради големия пожар, избухнал в намираща се наблизо електрическа подстанция. Заради пожар в електрическа подстанция британското летище "Хийтроу" ще е затворено през целия ден Повече от 1 350 полета и около 290 000 пътници..
Малко шизофренично звучи държавата да прави верига магазини , заяви пред БНР Николай Генов от хранителния кооператив "Хранкооп". " Скептично гледаме на тази идея. Много бързо дойде като идея, взеха го като решение. Браво - личи си, че искат да има подкрепа. Но държавата има други функции, които тя не изпълнява, а сега иска да влезе на пазара...
Във Военноморските сили си спомнят за загиналия в Газа Марин Маринов като за изключително отговорен човек . Марин Маринов е българинът, загинал при нападението в Ивицата Газа Флотилен адмирал Ваньо Мусински, който познава капитан Маринов от 1992 година, заяви: "Ужасно съжалявам за тази трагедия. Изключително отговорен, начетен и..
През последните близо 15 години няма регистрирани пожари в дискотеки и нощни клубове в шуменска област. Контролът е стриктен, а собствениците на подобни обекти спазват изискванията. Това обясни пред БНР главен инспектор Росен Борисов, началник на сектор "Превантивна и контролна дейност" към Регионална дирекция "Пожарна безопасност и защита на..
Горната камара на германския парламент (Бундесрат) одобри конституционна поправка, проправяща пътя за използване на финансов пакет от 500 милиарда евро за финансиране на отбрана, инфраструктура и климатични проекти, предаде ДПА. ХДС/ХСС и ГСДП: Да се отменят конституционните правила, ограничаващи бюджетния дефицит Конституционният съд на..
Председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен ще се срещне с президента на Сърбия Александър Вучич другата седмица, съобщи завеждащата пресслужбата на Комисията Паула Пиньо. Тя потвърди, че фон дер Лайен е получила писмо, подписано от 31 евродепутати, които настояват срещата да не се провежда именно заради събитията в..
В Ямбол - родния град на загиналия в Ивицата Газа капитан Марин Маринов, приятели и близки настояват за по-активна намеса на държавата в изясняването на инцидента. Изключително отговорен и дисциплиниран, интелигентен и с огромно сърце – това е Марин, сподели негова приятелка от детството. "Потресена съм от това, което е станало, не..
Идеята за разкриване на хранителни магазини в пощенските станции е все по-обсъждана, мненията са противоречиви, а разискванията по темата вече..
Как и за колко се работи в "Български пощи"? Въпросите за условията на труд и заплащането в Националната пощенска служба вълнуват не само хилядите..
Необходима е сериозна работа с полицаите, за да не смятат случаите на насилие над животни за смешни. Това заяви за БНР ветеринарят и дългогодишен..