Доста сериозна битка се очертава на училището с това доколко изкуственият интелект да навлиза в обучението. От миналата година борбата беше само с ChatGPT - да не шества из работите на обучаващите се. А докато образователните институции се наумуват как да реагират, от средата на юли и Гугъл пусна своята версия на изкуствен интелект БАРД. И така - докато образователните институции се чудят как да отговорят, последното изследване на икономисти от Масачузетския технологичен институт установило, че професионалисти с висше образование може да станат по-продуктивни, ако използват ChatGPT. На доброволците даже им отнело 40% по-малко време, за да изпълнят задачите си, отколкото тези, които не използват приложението. Е да, изследователите не проверили фактите, затова и не може да се каже дали ефективността и качеството е дошло за сметка на точността.
Главният икономист на КНСБ Любослав Костов обясни наскоро, че образованието ще бъде най-сериозно засегнато от развитието на изкуствения интелект. Той ще освобождава учителите от рутинните задължения, но не би могъл да замести емпатията и емоциите, които трябва да предаде на учениците си:
"Трябва да се проучи как изкуственият интелект да се интегрира в образователната система не просто само заради самото интегриране. Ние не развиваме изкуствен интелект, само за да развиваме технологии. Изкуственият интелект не трябва да бъде на всяка цена. Трябва да бъде използван само там, където той може да бъде полезен, може да допълни учителя и може да подобри качеството на цялата образователна система. Затова казвам, че хора, които разбират от изкуствен интелект, не могат да ви кажат как точно изкуственият интелект може да е полезен на вас. Изкуственият интелект трябва да бъде движен точно от педагогическите и обучителните процеси, а не от наличните технологии. Трябва да осигурим изкуственият интелект да помага на учителя, а не да го заменя. И неравенствата - нещо много важно - да не създаваме нови неравенства. Заплахи - на първо място - загуба на креативност и иновация. Критичното мислене в един ученик е много важно. На учителя това ще помага, но ученикът ще се научи според мен повече на мързел".
Сред другите опасности пред учениците са появата на икономически неравенствата, ще увеличи разликата в уменията. Притесненията са свързани и с появата на дигиталното неравенство и нещо етично, което не е много добре за ученика:
"Изкуственият интелект може да оцени по някаква предварително зададена система резултата на ученика. Той може да му постави оценка. Само че тези системи учат всеки ученик, като предполагат, че той е подобен на другите, вкарват го в една средна система на оценяване, която е количествена система. Изкуственият интелект няма онзи поглед на учителя, той може да отсее тези системни грешки. Изкуственият интелект елиминира голяма част от човешкото взаимодействие, подкрепата на учителите, дискусиите и дебатите с учениците, от които всички се нуждаем, за да подобрим нашето критично мислене".
Синдикатите у нас вече призовават МОН да разпише ясни правила за използването на изкуствения интелект в образователната система. От Министерството ще се иска за месец да има план-стратегия как изкуственият интелект ще подпомага дейността на българските учители и как ще променим качеството на учебния процес. Отделно от това синдикатът настоява и да има отделен раздел в Колективния трудов договор за регулиране на изкуствения интелект. Пламен Димитров от КНСБ обяснява:
"Ние оставяме машините сами да учат знания, вид умения, които бързо се усвояват, водят след себе си въобще неясната бездна на познанията, но бездна, в която ние сме мравките - това е големият проблем. От нас зависи все още този сценарий да бъде отложен във времето".
Дали Министерството ще отговори на призивите за правила за изкуствен интелект още не е ясно. Подобни въпроси поставихме и ние, журналистите, още с появата на ChatGPT в края на миналата година, но към момента няма ясни отговори. Онова, което синдикатите в образованието призовават е обучението с изкуствен интелект да не бъде оставяно на частните корпорации. Защото целта на частните корпорации е да правят печалба, а дейностите им нямат социална насоченост. Образованието за тях е пазар и безкраен източник на данни, за да тренират моделите си. Ирена Соколова, лектор в академията на КНСБ за науки и иновации и психолог, обяснява, че изкуственият интелект е доста добър в обработването на данни, но не и в емоциите:
"Изкуственият интелект се опитва да преповтори през човешкия мозък, съумява в тази част, в която използва пренос на данни, но не успява в онази част, в която трябва да има емоционално чувстване. Непосилно е. В някакъв момент ако попитаме изкуствения интелект или му дадем команда за това да почисти планетата, защото е много замърсена, той може да реши, че хората я замърсяват. Това е стъпката, пред която ние трябва да спрем. Облачните технологии ни дават възможност, но не изчерпват нашия живот. Ние ги създаваме, създаваме ги по наш образ и подобие, защото имаме безумната арогантност да си мислим, че сме Бог, но не сме и е добре да си дадем сметка за това, за да можем да се погрижим за бъдещите поколения".
Засега преподавателите просто искат да получат указания как да прилагат изкуствения интелект в образованието. За да не се стигне в бъдеще до това децата да „свалят“ в главите си знанията, вместо да използват учителите. Но поне за това има вече планове да бъде регулирано. Организацията на ООН за образование, наука и култура ЮНЕСКО обяви за заплаха напредъкът в невротехнологиите. С желанието електронни устройства да бъдат свързани с нервната система, за да се лекуват заболявания (за сега) се създава заплаха за неприкосновеността на личния живот, алармираха от ЮНЕСКО. И затова организацията подготвя световна „етична рамка" за защита на човешките права в сферата на невротехнологиите. А в тази сфера вече се прави много. През май американски учени съобщиха за разработването на "езиков декодер", който превежда мислите на човека в писмен вид. А компания на милиардера Илън Мъск получи разрешение от властите в САЩ да осъществи тестове върху хора на мозъчни импланти. Така че учителите може би наистина имат нужда от ясни правила за изкуствения интелект.
Целия репортаж чуйте в звуковия файл.
Жълт предупредителен код за студено време беше издаден за много части от Обединеното кралство. Предупреждението от Агенцията за здравна сигурност на Обединеното кралство влеза в сила от неделя и ще продължи до сутринта в четвъртък. Метеорологичната служба пък издаде две отделни жълти предупреждения за сняг и поледици - едното за Северна Шотландия,..
В ямболската община Тунджа за 16-та поредна година ще се проведе благотворителен коледен бал. Със средства от кампанията се подпомагат деца и младежи в неравностойно положение и се отпускат стипендии за изявени ученици и студенти. Вече са в продажба поканите за насрочения за 12-и декември коледен бал, като поканата е на стойност 100..
През седмицата испанското правителство одобри втори пакет помощ за пострадалите от опустошителните наводнения в края на октомври. Премиерът социалист Педро Санчес обяви отпускането на близо 3 милиарда и 800 милиона евро помощ. Така парите, насочени към покриване на щетите от бурите достигнаха общо 14 милиарда евро. Бедствието отне живота на над 220-ма..
Украинските власти съобщиха, че най-малко десет души са загинали и над 50 са ранени при руски удар по жилищен блок в североизточния град Суми. Сред жертвите има и деца. В поредното си обръщение президентът Володимир Зеленски коментира съгласието на Вашингтон Украйна да използва далекобойни ракети за удари срещу военни обекти в Русия. "Днес в медиите..
Кипър е в челото на страните от ЕС с най-високо потребление на антибиотици и нива на антимикробна резистентност. В навечерието на отбелязвания днес Европейски ден за информираност относно антибиотиците, здравното министерство стартира кампания, насърчаваща отговорното и рационално използване на тези лекарства. Всеки втори кипърец приема антибиотици..
„Нямам планове да говоря с Владимир Путин“, заяви британският приемер Киър Стармър след критиките, които отправи украинският президент Володимир Зеленски към германския канцлер Олаф Шолц. Британският премиер заяви това на път за Рио де Жанейро за срещата на Г-20. Той бе запитан от журналисти на борда да коментира решението на Шолц да говори с Путин...
Днешните масирани удари по Украйна показаха, че руският президент Владимир Путин "не иска мир и не е готов за преговори", смята държавният глава на Франция Еманюел Макрон. Той отказа да коментира решението на германския канцлер Олаф Шолц да телефонира на Путин като се ограничи само с думите, че поддръжниците на Киев "трябва да останат единни" и да..
Изборните резултати са изпъстрени с неизчерпаеми нарушения . Масови са нарушенията . Това заяви пред БНР Бойко Рашков, бивш министър на..
Не мога нито аз да пресъздам, нито проф. Денев да разкаже всичко, което съдържа неговата най-нова книга "Мадара - отразената история", но поне..