Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Вместо да използва 21 млн. лева по ПВУ, държавата обещава на бизнесмени да им додаде още 130 млн.

Цветелин Колев
Снимка: Ася Пенчева

Има една поръчка по Плана за възстановяване и устойчивост, която би трябвало за модернизира железницата ни. Вместо обаче да се използват 21 милиона лева от Европа, българската държава сама обещава на бизнесмени да им додаде още 130 милиона от българските граждани.

Преди 46 дни, в деня на последните парламентарни избори, БНР излъчи материал за очакванията на бизнеса към политиците. Разговорът беше с Цветелин Колев, шеф на единствения завод за локомотиви в България. Стана дума за Плана за възстановяване и устойчивост и за това, че в него са предвидени 21 милиона за нови локомотиви, каквито се произвеждат в Русе и че предстои обществена поръчка за тях. 

И 46 дни по-късно вече всичко е ясно като бял ден, но от детайлите ще ви причернее.

Министерството на транспорта и съобщенията обявява процедура, но подменя вече договорения с Европейската комисия ПВУ. На стр.152 от оригиналния документ е посочен конкретен проект за купуване на 18 локомотива за маневри в депата на БДЖ, а в обявената поръчка този проект е изменен. Видът на локомотивите е променен на машини, които да правят маневри и във "влакообразуващи гари". В поръчката е посочено изключително странното изискване за доставка на локомотивите за срок не по-малък от 24 месеца. Такова изискване за по-дълъг срок рядко се случва. Най-хубавото в поръчката е, че бюджетът е завишен над 7 пъти и вместо 21 милиона, ще струва 150 милиона, а разликата ще платим ние с вас като български граждани. С промяна в договорения план българският производител е отстранен и ще дадем парите другиму. 

Министерството на транспорта не разполага с никакви активи в нито един град на страната с изключение на сградата им в София, но пък ще имат завод в Горна Оряховица. Значи избираме един производител на локомотиви от някъде далеч, а за да може той да ги поддържа, му строим и завод. Кой печели поръчката все още не знаем, но:

"Знаем само, че български експерти от БДЖ са били на посещение в Германия и то в конкретен завод, производител на акумулаторни локомотиви с пантографи. Там са се запознали с техния продукт. Това го знаем от отговор на въпрос, зададен към министъра на транспорта по време на парламентарен контрол", посочи Цветелин Колев и уточни, че от отговора на министъра става ясно, че командировката е била в завода в Кил, който е собственост на Китайската държавна корпорация за локомотиви

Въпросът към служебния министър на транспорта Христо Алексиев и неговият отговор са на сайта на парламента. Там ясно се вижда, че трима ръководители на БДЖ са командировани в град Кил, Германия, видели са нови дизелови локомотиви и един с акумулаторна батерия и така са се "запознали с новите тенденции на пазара".

Допълнителен щрих към цялата история е, че в русенския завод за локомотиви произвеждат такива машини за клиенти от четири континента. Значи френските, швейцарските, английските, германските и още десетки железници могат да си правят маневрите с български локомотиви, а българските - не.

Ама изобщо не става дума за някаква корупция или кешбек - в никакъв случай! Това е обикновена демонстрация на недосегаемост. Всички тези факти би трябвало да са във фокуса на институциите, които по условие защитават закона, ако не са заети с риалити шоу и телевизионни постановки.

Репортаж на кореспондентката на БНР в Русе Ася Пенчева можете да чуете от звуковия файл.

По публикацията работи: Наталия Кръстева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Ще има ли скоро Център за иновации в отбраната у нас?

Дали и колко скоро в България ще има Център за иновации в отбраната. Тази идея беше лансирана, след като ЕС обяви плановете да дава стотици милиарди за отбрана . В България обаче има Център за иновации в рамките на Министерството на отбраната. В момента се търси юридически вариант за вписването му в бъдещата структура, но засега няма яснота как..

публикувано на 31.03.25 в 09:50

Второто висше да е платено от държавата – какви ще са ефектите?

Държавата да може да финансира второ и следващо висше образование или образователна степен - идеята е на просветния министър Красимир Вълчев.  Според изпълнителния директор на Институт "Отворено общество" Георги Стойчев ако идеята се реализира, част от хората, които ще се възползват от нея, частично или напълно ще трябва да се оттеглят..

публикувано на 27.03.25 в 11:15

Vihra AI - чатботът, който помага за перфектното CV и връзката с работодателите

Може ли изкуственият интелект да направи по-лесна връзката между младите хора и бъдещия им работодател? Решения предлага компанията JobTiger, която следи от близо тенденциите на българския пазар на труда, но също и съпоставя нуждите на бизнеса и нагласите на новото поколение кандидати за работа.   Инициативата тръгва от статистика, според която..

публикувано на 27.03.25 в 10:17
Протест срещу насилието на животни пред Съдебната палата в София на 23.03.2025 г.

Психологът Валерия Витанова за случая от Перник: Антисоциалното разстройство не означава невменяемост

Извършителите на престъпленията с животни в Перник вероятно имат антисоциално разстройство, но това не означава, че не могат да носят наказателна отговорност. Това заяви за БНР психологът доктор Валерия Витанова , главен асистент в катедра "Социална, организационна, клинична и педагогическа психология" във Философски факултет на Софийския..

обновено на 26.03.25 в 13:42
Георги Еленков

Накъде върви детското правосъдие през 2025 г.?

Продължава изготвянето на Бележник 2025 на Националната мрежа за децата. Анализът се изготвя от десетки независими експерти и включва оценка за напредъка на държавните институции в различни области.  Оценката на детското правосъдие през 2024 г. беше "Добър 3,77" , припомни пред БНР Георги Еленков - юрисконсулт, директор "Политики за децата" към..

публикувано на 26.03.25 в 11:59
Боряна Григорова

Боряна Григорова: Как да не се спъваме в камъни, които са зад гърба ни

Детството, социалната среда, травмите, любовта на родителите, всичко това оказва влияние върху поведението и отношенията ни като възрастни . В комуникацията си с другите, емоционално отдаваме част от себе си и съответно акумулираме от тях техните настроения и нагласи. Оглеждаме се едни в други и си влияем. Това ни издига или руши. Може..

публикувано на 25.03.25 в 10:41

"Не" на болестта... "Българска история" с два билборда срещу хазартната реклама

Хазартът е част от ежедневието на почти всяко българско семейство. Той е феномен, за който все по-често ще се говори .  Това заяви пред БНР Иван Кънчев от Сдружение "Българска история". От сдружението подеха инициатива да им бъде предоставено рекламно място, което срещу заплащане те да ползват, за да бъде написано " Наехме този билборд, за да..

публикувано на 25.03.25 в 10:30