Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Нисък интерес за предизборна реклама в медиите, участниците се насочват към социалните мрежи

Ива Лазарова: Политическите субекти пестят средства за предизборна реклама

Снимка: БНР

"Имайки предвид социологическите изследвания, които не дават голяма преднина на нито една от партиите и не показват, че ще има и по-висока избирателна активност, кара политическите субекти да пестят средства за реклама, още повече че се задават и местни избори в края на годината". Това коментира пред БНР Ива Лазарова от Института за развитие на публичната среда. Анализ на Института показва, че за 20 дни от предизборната кампания са похарчени общо 1,3 млн. лв. без ДДС.

В тази кампания посланията не са толкова разпространявани през традиционните медии, партиите и коалициите се обръщат все повече към социалните, добави тя. 

"Няма интерес сякаш към рекламата в медиите към този момент. Вероятно навлизането на социалните медии и видеоклиповете и кратки видеа, които се излъчват там, се използват като реклама от страна на участниците".

По думите й към момента е най-скъпа рекламата на ГЕРБ-СДС и "Възраждане"

"Те са разходвали малко над 250 хил. лв. за кампаниите в 40-те медии, които следим. Това не са огромни средства в сравнение с предишни кампании". 

Няма интерес към двете големи частни телевизии, отчете още Лазарова в предаването "Преди всички". По думите й за първи път от 2014 г. насам те заемат задни места

Само партия "Възраждане" беше подписала договор с Нова телевизия и то за по-малко от 10 хил. лв., даде пример тя и добави, че "Евроком" за пореден път представлява голям интерес.

Ива Лазарова подчерта, че продължава практиката с безвъзмездните договори. Това може да е още една форма, която да е предпоставка да не се плаща за реклама, смята тя и добави, че не е ясно за какво са тези безвъзмездни договори.

По думите й участниците в изборите се възползват от безплатните форми

Малко над 500 хил. лв. са средствата за медийни пакети, каза Лазарова. По думите й тези държавни средства за реклама се разходват. Не става ясно обаче договорите, подписани с медиите, дали са платени от медийните пакети, отбеляза тя.

"Продължава резистентността на ЦИК да направи публичен регистър за разходването на тези средства. Информация може да се получи от стенограмите, но това става със закъснение". 

По думите й по-малките партии, които предимно използват медийните си пакети, харесват телевизия "Евроком", "Възраждане" също. От ГЕРБ традиционно разпределят средствата си по-равномерно - както към "24 часа" и "Труд", така и към различни телевизии и интернет платформи. 

Според нея предизвикателствата са в организрането на работата на изборната администрация:

"Очаква се тази седмица да започнат обученията на секционните избирателни комисии. Администрацията е лицето на изборния процес и от нейната адекватна работа ще зависи доверието ни към него".

Цялото интервю чуйте в звуковия файл. 

По публикацията работи: Анастасия Крушева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Сдружение

Благотворителна великденска кампания - "Кауза Северозапад"

Благотворителна великденска кампания започна сдружение "Кауза Северозапад" . Тя е наречена "Стари традиции за новото поколение" и ще се реализира на територията на трите области - Монтана, Видин и Враца.  Целта е да бъдат подпомогнати с дълготрайни хранителни пакети самотни възрастни хора и деца в крайна бедност от Северозапада ...

публикувано на 22.03.25 в 06:25
Велико Търново

Денят на Велико Търново сплотява, 22 март е общобългарски празник

С популярни изпълнители и разнообразни прояви във Велико Търново днес отбелязват празника на града . Градът е първият след Освобождението, който избира историческа дата за свой празник.  Денят е посветен на победата на цар Иван Асен Втори в битката при Клокотница през 1230 година . "Това не е просто град, Велико Търново е сърцето..

публикувано на 22.03.25 в 06:00

Над 160 организации настояха за незабавни действия срещу насилието на животни

Над 160 граждански организации настояха за незабавни и конкретни действия срещу насилието над животни в отворено писмо до институциите. Инициатор на отвореното писмо е сдружение КАЖИ (Кампании и активизъм за животните в индустрията) - организацията, подала сигнала за убийствата на животни за финансова изгода до "Национална полиция" и ГДБОП. В..

публикувано на 22.03.25 в 05:21
Палатки на разселени палестинци в северната част на Газа

Германия, Франция и Великобритания поискаха възстановяване на примирието в Газа

Правителствата на Германия, Франция и Великобритания призоваха за незабавно възстановяване на примирието в Ивицата Газа. Външните министерства на трите държави публикуваха съвместно изявление, цитирано от агенция Ройтерс, в което се призовава Израел да възстанови достъпа на хуманитарна помощ, а от друга страна са призовани палестинските бойци на "Хамас"..

публикувано на 22.03.25 в 04:47
Летище

Постепенно се възстановяват полетите от летище "Хийтроу"

Няколко полета от летище "Хийтроу" бяха осъществени късно снощи, след като рано сутринта в петък то бе затворено заради голям пожар наблизо в електрическа подстанция, което доведе до прекъсване на електрозахранването. Летищните власти първоначално бяха заявили, че полети няма да има до полунощ, а това означаваше отмяна на 1351 полета и засегнати около..

публикувано на 22.03.25 в 04:14

НАСА обмисля затварянето на централата си във Вашингтон, съкращавайки 2500 работни места

Националното управление по аеронавтика и изследване на космическото пространство (НАСА) обмисля да затвори централата си във Вашингтон и да преразпредели отговорностите си между различни щати, предложение, което може да засегне до 2500 работни места, съобщи онлайн изданието "Политико" (Politico), цитирайки източници, запознати с плана. Този..

публикувано на 21.03.25 в 22:59

САЩ внасят яйца от Южна Корея и Турция, за да облекчат кризата с предлагането

Съединените щати внасят турски и южнокорейски яйца, за да облекчат кризата с предлагането, предизвикана от птичия грип, която повиши цените в цялата страна, потвърди в петък министърът на земеделието на Доналд Тръмп - Брус Ролинс, съобщава Франс прес. Турция ще изнесе 15 хил. тона яйца за САЩ с оглед на проблемите с птичия грип Ролинс..

публикувано на 21.03.25 в 22:35