Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Авиационният сектор постепенно се възстановява след пандемичните години

Снимка: Мила Младенова

Авиационният сектор у нас е проявил по-голяма гъвкавост, отколкото големите западноевропейски компании във връзка с предизвикателствата, пред които секторът беше изправен в периода на Covid. Този извод правят от Асоциацията на българските авиокомпании. Финансовата подкрепа от страна на държавата в размер на 60 милиона лева е била от съществено значение за сектора преди отпадането на COVID-19 ограниченията през 2022 г., когато авиационният сектор изпитваше сериозни финансови затруднения.

Асоциацията на българските авиокомпании провежда Традиционната си годишна среща. На нея се връчват Годишните журналистически награди на организацията. Награда за коректно отразяване на авиационната тематика е присъдена на Мила Младенова – БНР, "Хоризонт".

Екипът за проверка на факти на Българското национално радио по проекта “За по-добра медийна среда“ също беше отличен като оценка  за неговата работа. Наградата получи неговият ръководител Марина Цекова.

Над 186 млрд. долара са достигнали загубите в авиационната индустрия в света по време на коронавируса въпреки финансовите помощи от правителствата към авиокомпаниите, сочат данните на Международната асоциация за въздушен транспорт – ИАТА.

След премахване на ограниченията в последните месеци бяхме свидетели на редица проблеми  - закъснения, по-малко полети, отменени полети, опашки, стачки, по-високи цени, като основните причини са свързани с недостига на персонал, забавени доставки от страна на производителите на самолети, недостиг на капацитет на базите за техническо обслужване на самолети. Войната в Украйна доведе до нови предизвикателства

По данни на Международната асоциация за въздушен транспорт – ИАТА в световен мащаб броят на превозените пътници през 2022 г. е достигнал 70% от нивата на 2019 г., а за настоящата се очаква да достигне 85,5% от тези през 2019. По-гъвкавите се оказаха по-подготвени и успяха да преодолеят този стрес. Българските авиокомпании влизат в тази група, каза председателят на Асоциацията на българските авиокомпании Светослав Станулов. 19 са действащите въздушни превозвачи с валиден оперативен лиценз към края на миналата година

В момента повечето самолети на българските авиокомпании работят на други пазари. Запазва се и се задълбочава тенденцията за забележимо и трайно навлизане на българските авиокомпании на европейския пазар. Карго полетите се изпълняват изцяло в Европа. Работата на чуждестранни пазари осигурява по-голяма гъвкавост, по-равномерна  заетост през годината и икономическа стабилност на българските оператори.

България се утвърждава като важен европейски център за техническо обслужване и ремонт на самолети в Източна Европа, посочват от Асоциацията на българските авиокомпании. Тези бази се увеличиха, а някои от тях увеличиха капацитета си. Линиите за техническо обслужване на 150-местни самолети е нараснал на 17 - спрямо 12 през 2018 г. В момента за българската авиация са нужни 4 или 5 бази, което създава значителни експортни възможности.

Българската гражданска авиация разполага с два учебно-квалификационни центъра за обучение на пилоти, техници и кабинен екипаж, както и действащи учебни центрове за първоначално обучение на пилоти, а кадрите се подготвят в съответствие с европейските изисквания. Въпреки това продължава тенденцията за недостиг на пилоти :

Международните полети традиционно се осъществяват през 4-те летища - София, Варна, Бургас и Пловдив. През миналата година са достигнати близо 75% от нивото на пътниците по международни полети през 2019г. и те са били близо 8 милиона 584 хиляди за четирите летища. Потвърждава се тенденцията за намаляване на броя на чартърните полети до България. Това се дължи на навлизането на нискотарифните превозвачи, както и на самостоятелното организиране от страна на туристите (по интернет) на техните пътувания.

До 2025 г. се очаква да бъдат достигнати нивата на пътнически превози от 2019 г., но икономическата ситуация може да бъде причина за забавяне. Летище "София" е обслужило около 67% от всички пътници по международни полети. Трафикът там се възстановява най-бързо като е достигнал 84% от пътникопотока през 2019. На летище "София" преобладават редовните полети. През Варна и Бургас преминават 33% от пътниците по всички международни полети, като много по-бързо се възстановяват пътниците по редовни линии, отколкото по чартърните.

В последните години значително се увеличиха разходите на авиокомпаниите. Какво да очакваме според Светослав Станулов:

"Основните приоритети остават същите. На първо място - безопасността на пътниците - както от техническа гледна точка, така и от гледна точка на квалификацията на персонала. Приоритет ще продължи да бъде и качеството на услугата. Важно е и да има и авиационна свързаност, както и посрещане на високите изисквания за екологичен транспорт".

Относно използването на по-устойчиво авиационно гориво – Христо Тодоров – член на управителния съвет на Асоциацията на българските авиокомпании заяви:

"Декарбонизацията на авиационния транспорт е може би най-актуалната в момента. Ориентираме се към самолети, които имат по-нисък разход на гориво".

Репортаж на Мила Младенова в предаването "12+3" можете да чуете от звуковия файл.

По публикацията работиха: Георги Даскалов, Наталия Кръстева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Съдът в Кърджали разпитва 30 свидетели по делото за катастрофата с участието на Местан

30 свидетели ще бъдат разпитани по делото за катастрофата от 2019 г. с участието на Лютви Местан, като разпитът на първите 15 призовани започна днес, в рамките на насроченото заседание на Окръжния съд в Кърджали. Окръжният съд в Кърджали възобнови делото срещу бившия лидер на ДПС Лютви Местан БТА припомня, че делото е за катастрофа между..

публикувано на 24.02.25 в 14:28

Симеон Василев: Очаквам Борис Писториус да е бъдещият вицеканцлер на Германия

Запомнете името на Борис Писториус, сега военен министър на Германия. Според мен между Фридрих Мерц и него ще протекат и бъдещите планове за правителство. Очаквам Писториус да е бъдещият вицеканцлер на Федералната република, прогнозира проф. Симеон Василев, бивш кореспондент на БНТ и преподавател във ФЖМК на СУ "Св. Климент Охридски", в..

публикувано на 24.02.25 в 14:26

Сарафов: Ще се търси наказателна отговорност от всички, погазващи обществения ред

Изпълняващият функциите главен прокурор Борислав Сарафов предупреди, че държавното обвинение ще търси наказателна отговорност от всички, погазващи обществения ред, а когато става дума за лица с имунитет - при наличие на доказателства, че са извършители на престъпления, незабавно ще се отправя искане за сваляне на наказателната им неприкосновеност...

публикувано на 24.02.25 в 14:01

Николета Атанасова: В Украйна заживяваш на други обороти, войната става част от теб

"Много е хубаво човек да има надежда, обаче приземяванията са толкова бързи, че даже не остава място за нея. Не мисля, че ще има развръзка скоро в Украйна ". Това заяви пред БНР журналистката от програма "Христо Ботев" Николета Атанасова. "Историите, които събрах в поредицата "Украйна: сцени от един отложен живот", и тези, които събрах при..

публикувано на 24.02.25 в 13:54
Борис Бонев

Борис Бонев: ГЕРБ са готови да жертват 4 години на София, за да се върнат на бял кон

ОИК и ЦИК се използват за отстраняване на неудобните . Това заяви пред БНР Борис Бонев и попита: "Докога ОИК и ЦИК ще бъдат политически органи с политически назначени партийни квоти, вместо да бъдат професионални изборни експерти? ".  ОИК-София отстранява районни кметове, защото съставът ѝ е друг, разглеждат се още сигнали..

публикувано на 24.02.25 в 13:47
Володимир Зеленски с лидери от ЕС и Канада в Киев пред импровизиран мемориал в памет на жертвите на войната, 24 февруари 2025 г.

Европейските лидери обявиха нови пакети финансова помощ за Киев

На конференцията в Киев, посветена на третата годишнина от войната на Русия срещу Украйна, европейските лидери обявиха нови пакети финансова помощ за Киев.  Председателят на ЕК обяви, че съюзът ще отпусне 3,5 млрд. евро на Украйна. "Войната в Украйна остава най-централната криза в Европа, с най-много последствия за бъдещето ни. Путин..

публикувано на 24.02.25 в 13:38
Доц. д-р Десислава Атанасова

Новият ректор на Русенския университет встъпи в длъжност

Новият ректор на Русенския университет - доц. Десислава Атанасова, встъпи в длъжност днес. Тя бе избрана на поста с изключителна подкрепа от академичната общност. Новият ректор доц. Десислава Атанасова бе избрана от Общото събрание на Русенския университет и тя ще довърши мандата на починалия внезапно проф. Пламен Кангалов. На тържествена..

публикувано на 24.02.25 в 13:31