Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

От 2035 г. спира производството на леки и лекотоварни автомобили с двигатели с вътрешно горене

Как България ще се впише в политиката на ЕС за електроавтомобилите?

Евродепутатът Петър Витанов: Който си обича дизелчето, ще може да си купува втора употреба откъдето пожелае и след 2035 г.

Снимка: БГНЕС

От 2035 година няма да можем да си купуваме нови автомобили с двигатели с вътрешно горене, а само втора употреба.

Преди седмица Европейският парламент одобри новите мерки за намаляване на емисиите на въглероден двуокис от нови леки пътнически автомобили и леки търговски превозни средства.

Една от мерките за намаляване на въглеродните емисии е спирането на производството на леки и лекотоварни автомобили с двигатели с вътрешно горене.

Мярката има екологични, икономически и социални цели, коментира българският евродепутат Петър Витанов, който е член на комисията по околна среда. По думите му от 1990 година, не са намерени устойчиви алтернативни решения за декарбонизацията в сухопътния транспорт.

Витанов изтъква, че в България живеем две години по-малко, отколкото средните европейци, заради качеството на въздуха

"Страдаме от хронични респираторни заболявания в пъти повече от средния европеец, така че за нас това е важно да имаме някакви наистина смислени стъпки за декарбонизация на транспорта. Дори по най-консервативния прочит електрическите автомобили замърсяват три пъти по-малко, отколкото конвенционалните, когато се вземе целият жизнен цикъл."

Снимка: Добромир Видев

За разлика от дори нашите северни съседи като румънците, които са сериозни автомобилни производители, Унгария, Чехия и Словакия, която  е номер едно по производство на автомобили на глава от населението, Германия, Франция, Италия и редица други производители, ние нямаме автомобилна индустрия, сочи още евродепутатът.

"Има немалко хора, които са ангажирани в автомобилния сектор, но няма компания, която да се занимава с части, които са свързани с двигатели с вътрешно горене. Много от компаниите се занимават с производство на софтуер, с производство на друг тип продукти, които биха дори имали възможност да повишат своя капацитет и възможности след тази електрификация. По данни на самия български бизнес клъстер се очаква тази промяна в законодателството да доведе до между 50 и 80 000 нови работни места - високоустойчиви, високоплатени, така че от бизнес гледна точка за България също е добре."

Форсирането на това законодателство ще доведе първо до рязък спад в цената на електрическите автомобили, които дори и без това законодателство към 2025 - 2026 година ще се изравнят с цената на конвенционалните автомобили, отбелязва Петър Витанов.

Снимка: Луиза Лазарова

"Дори при ултраконсервативни прогнози, към 2026 година се очаква цената на електрическия автомобил да достигне цената на конвенционалния и нещо повече - колкото повече по-бързо се създаде този пазар за електрически автомобили, толкова по-бързо ще се създаде пазар за втора употреба, толкова по-бързо тези цени ще могат да бъдат по-достъпни за българския гражданин. Това няма да предотврати ситуацията, в която България е гробница за старите европейски автомобили. Който си обича дизелчето, ще може да си купува втора употреба откъдето пожелае и след 2035 година."

В някои държави се предвижда правителствата да подпомогнат финансово този преход.

Видинчани подхождат доста скептично по темата за възможността в недалечно бъдеще да сменят автомобила си с електрически, показва анкета на БНР.

"Държим си на автомобила, бензиновия, защото стара кола няма, има лоша поддръжка."

"Тя, държавата, не е направила детска болница, ще подпомага гражданите да си купят електрически автомобили! Не мисля, че е това бъдещето. Доказано е, че електрическите автомобили също имат вреди за околната среда, особено батериите им."

"Никога не бих си сменил колата с електрическа, защото нямат тази сила. Няма тяга и затова: газ, бензин."

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Преди началото на климатичната седмица имаше младежки климатичен протест на моста

Климатична седмица започна в Ню Йорк

В Ню Йорк започнаха серия срещи и събития, които са посветени на климата и ще съберат световни и корпоративни лидери, както и знаменитости. Климатичната седмица се организира за 15-а поредна година от неправителствената организация "Климатична група" и целта ѝ е да търси решения за глобалните проблеми, свързани с измененията на климата.  Всяка година..

публикувано на 23.09.24 в 05:21

Сметище край язовир "Искър" ще бъде разчистено от доброволци и ветроходци

Ветроходци и любители на природата се обединяват днес от 10 часа за почистване на нерегламентирано сметище край язовир "Искър". Ветроходни клубове са потърсили помощ от швейцарската организация "Биодизайн" , която предоставя ръкавици, чували и други необходими консумативи за разчистването на района край язовир "Искър". Партньори на..

публикувано на 21.09.24 в 07:21

Над 172 млн. кг отпадъци са събрани благодарение на инициатива за почистване на крайбрежните райони

Над 172 милиона килограма боклук са изчистени от плажове и морски зони благодарение на Световния ден за почистване на крайбрежните райони , който отбелязваме днес.  Боклуците са събрани от над 18 милиона доброволци, включили се в акциите, които се провеждат всяка година от 1986-а насам, обявиха организаторите на екологичната инициатива. Тя е създадена..

публикувано на 21.09.24 в 05:26
Изображение на НАСА, което показва разпространението на метан, който е вторият по важност газ за глобалното затопляне.

Ултра потребители излагат на риск бъдещето на планетата, сочи изследване

Бъдещето на човечеството е изложено на риск заради натиск от богато малцинство от т.нар. ултра потребители, показва изследване, публикувано в изданието "Лансет - планетарно здраве" .  Нарастващата деградация на околната среда и климатичната нестабилност са тласнали Земята отвъд редица граници на безопасно съществуване, посочват авторите от "Комисия за..

публикувано на 16.09.24 в 04:49
Изложба на живи гигантски африкански охлюви - село Черни Осъм

Изложба на живи гигантски африкански охлюви в с. Черни Осъм

В Природонаучния музей в троянското село Черни Осъм днес се откри изложба на живи гигантски африкански охлюви.  Те са лична колекция на биолога Ростислав Траянов. Той разказа за  екзотичните екземпляри, за отглеждането им и затова как са се озовали в България: "Показваме около 20 вида от тези гигантски охлюви, основно с африкански видове, като..

публикувано на 10.09.24 в 10:40

"Грийнпийс"-България набира доброволци заради предизвикателствата на климата

"Грийнпийс"-България и Националната асоциация на доброволците в България организират отворена среща на тема: "Какво е да си доброволец по време на климатична криза".  Всеки може да се запише и да стане доброволец на страницата на организацията . Докато институциите постепенно се приспособяват към новата ситуация, ще има нужда от много..

публикувано на 09.09.24 в 18:57

От "Деня на Земята" искат повече регулации за пластмасата, на която са изложени домашните любимци

Проблемът със замърсяването с пластмаса не е свързан само с околната среда, а и със здравето на хората и животните, сочат все повече изследвания. Микропластмаса е открита в различни човешки органи, включително в мозъка . Рисковете за здравето на хората заради микропластмасата, т.е. частици по-малки от 5 милиметра в диаметър, все още не са..

публикувано на 04.09.24 в 20:19