Преди седмица Европейският парламент одобри новите мерки за намаляване на емисиите на въглероден двуокис от нови леки пътнически автомобили и леки търговски превозни средства.
Една от мерките за намаляване на въглеродните емисии е спирането на производството на леки и лекотоварни автомобили с двигатели с вътрешно горене.
Мярката има екологични, икономически и социални цели, коментира българският евродепутат Петър Витанов, който е член на комисията по околна среда. По думите му от 1990 година, не са намерени устойчиви алтернативни решения за декарбонизацията в сухопътния транспорт.
Витанов изтъква, че в България живеем две години по-малко, отколкото средните европейци, заради качеството на въздуха.
"Страдаме от хронични респираторни заболявания в пъти повече от средния европеец, така че за нас това е важно да имаме някакви наистина смислени стъпки за декарбонизация на транспорта. Дори по най-консервативния прочит електрическите автомобили замърсяват три пъти по-малко, отколкото конвенционалните, когато се вземе целият жизнен цикъл."
За разлика от дори нашите северни съседи като румънците, които са сериозни автомобилни производители, Унгария, Чехия и Словакия, която е номер едно по производство на автомобили на глава от населението, Германия, Франция, Италия и редица други производители, ние нямаме автомобилна индустрия, сочи още евродепутатът.
"Има немалко хора, които са ангажирани в автомобилния сектор, но няма компания, която да се занимава с части, които са свързани с двигатели с вътрешно горене. Много от компаниите се занимават с производство на софтуер, с производство на друг тип продукти, които биха дори имали възможност да повишат своя капацитет и възможности след тази електрификация. По данни на самия български бизнес клъстер се очаква тази промяна в законодателството да доведе до между 50 и 80 000 нови работни места - високоустойчиви, високоплатени, така че от бизнес гледна точка за България също е добре."
Форсирането на това законодателство ще доведе първо до рязък спад в цената на електрическите автомобили, които дори и без това законодателство към 2025 - 2026 година ще се изравнят с цената на конвенционалните автомобили, отбелязва Петър Витанов.
"Дори при ултраконсервативни прогнози, към 2026 година се очаква цената на електрическия автомобил да достигне цената на конвенционалния и нещо повече - колкото повече по-бързо се създаде този пазар за електрически автомобили, толкова по-бързо ще се създаде пазар за втора употреба, толкова по-бързо тези цени ще могат да бъдат по-достъпни за българския гражданин. Това няма да предотврати ситуацията, в която България е гробница за старите европейски автомобили. Който си обича дизелчето, ще може да си купува втора употреба откъдето пожелае и след 2035 година."
В някои държави се предвижда правителствата да подпомогнат финансово този преход.
Видинчани подхождат доста скептично по темата за възможността в недалечно бъдеще да сменят автомобила си с електрически, показва анкета на БНР.
"Държим си на автомобила, бензиновия, защото стара кола няма, има лоша поддръжка."
"Тя, държавата, не е направила детска болница, ще подпомага гражданите да си купят електрически автомобили! Не мисля, че е това бъдещето. Доказано е, че електрическите автомобили също имат вреди за околната среда, особено батериите им."
"Никога не бих си сменил колата с електрическа, защото нямат тази сила. Няма тяга и затова: газ, бензин."
В Ню Йорк започнаха серия срещи и събития, които са посветени на климата и ще съберат световни и корпоративни лидери, както и знаменитости. Климатичната седмица се организира за 15-а поредна година от неправителствената организация "Климатична група" и целта ѝ е да търси решения за глобалните проблеми, свързани с измененията на климата. Всяка година..
Ветроходци и любители на природата се обединяват днес от 10 часа за почистване на нерегламентирано сметище край язовир "Искър". Ветроходни клубове са потърсили помощ от швейцарската организация "Биодизайн" , която предоставя ръкавици, чували и други необходими консумативи за разчистването на района край язовир "Искър". Партньори на..
Над 172 милиона килограма боклук са изчистени от плажове и морски зони благодарение на Световния ден за почистване на крайбрежните райони , който отбелязваме днес. Боклуците са събрани от над 18 милиона доброволци, включили се в акциите, които се провеждат всяка година от 1986-а насам, обявиха организаторите на екологичната инициатива. Тя е създадена..
Бъдещето на човечеството е изложено на риск заради натиск от богато малцинство от т.нар. ултра потребители, показва изследване, публикувано в изданието "Лансет - планетарно здраве" . Нарастващата деградация на околната среда и климатичната нестабилност са тласнали Земята отвъд редица граници на безопасно съществуване, посочват авторите от "Комисия за..
В Природонаучния музей в троянското село Черни Осъм днес се откри изложба на живи гигантски африкански охлюви. Те са лична колекция на биолога Ростислав Траянов. Той разказа за екзотичните екземпляри, за отглеждането им и затова как са се озовали в България: "Показваме около 20 вида от тези гигантски охлюви, основно с африкански видове, като..
"Грийнпийс"-България и Националната асоциация на доброволците в България организират отворена среща на тема: "Какво е да си доброволец по време на климатична криза". Всеки може да се запише и да стане доброволец на страницата на организацията . Докато институциите постепенно се приспособяват към новата ситуация, ще има нужда от много..
Проблемът със замърсяването с пластмаса не е свързан само с околната среда, а и със здравето на хората и животните, сочат все повече изследвания. Микропластмаса е открита в различни човешки органи, включително в мозъка . Рисковете за здравето на хората заради микропластмасата, т.е. частици по-малки от 5 милиметра в диаметър, все още не са..
Днес е крайна дата, на която всички земеделци очакват да получат т.нар. украинска помощ . Според съпредседателя на Националната овцевъдна и козевъдна..
Новите технологии да се вкарват разумно, а не на основата на идеология. За това призова в ефира на БНР Кузман Илиев, икономически експерт и..
Затварянето на въглищните централи не е административно, а е пазарно, те не могат да издържат на пазара, не са конкурентоспособни . Това каза..