Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Училището - казарма, или място за развитие? Ще превърнат ли санкциите родители и учители във врагове?

Снимка: БГНЕС

Образователната система е създадена да образова, подкрепя и спазва правата на децата. Санкциите противопоставят учители и родители и ги кара да водят война помежду си.

Това мнение изрази пред БНР Мария Брестничка от Националната мрежа за децата. 

Според нея вместо да се търсят начини учителите и родителите да се обединят, наказанията ги превръщат във врагове, от което не печели никой. По думите ѝ "най-лесно е да накажем детето", което е в най-ниската позиция в системата.

"Не може да призоваваме за санкции. Това е абсолютно скандално", заяви Мария Брестничка по повод апела на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" за затягане на санкциите в училище. Според нея целта на новите предложения е "да имаме казарма, в която оценките за дисциплина да са балообразуващи".

"Да развяваме тоягата и да проповядваме идеята за бой, глад и тесни обувки за начин, по който децата да бъдат образовани", е неработещо, коментира  Брестничка в предаването "Хоризонт до обед".

"Пред нас имаме цивилизационен избор – дали искаме училище, в което учителите са пъдари и основната им функция да налагат санкции, или искаме училище, което може да приобщава и децата да могат да се развиват. Ролята на училището не е да бъде казарма и дисциплинираща институция."

Брестничка смята, че трябва да се отдели време да се разбере защо дадено дете има проблемно поведение, защото зад това винаги се крият някакви причини. Едни правила се спазват добре, когато са изготвени съвместно, посочи тя и попита по какъв начин децата са въвлечени в изработването на правилата.

Учители и родители в Силистра са на мнение, че диалогът и комуникацията помежду им е ключът за справяне с децата с лошо и неприемливо за възрастта им поведение в училище.

Нормативно въпросът с налагането на санкции на ученици е уреден, смята директорът на СУ "Никола Вапцаров" в Силистра Калоян Нейков.

Мерките са разписани в няколко документа - в Закона на МОН, в Наредбата за приобщаващото образование, във всеки училищен правилник. На хартия пропуски няма.

"Когато го изговорим всички заедно, в група и в екип, преди да се стигне до каквото и да е наказание на хартия, нещата се получават", пояснява Нейков. Според него целта е не просто някой да бъде наказан, преместен и изгонен, а да има осъзнаване на грешките и провинилият се да си промени поведението.

Няма механизъм за санкции в началния етап на образованието, уточнява директорът.

"Говорим за системни нарушения от страна на малко по-големи ученици – трети, четвърти клас, които могат – дали те, дали техните родители, да бъдат леко респектирани с една санкция от типа забележка, а защо не и понякога, когато детето не се вписва в класа, нарушава дисциплината, но родителят не желае да го премести в друго училище, а всички останали родители се притесняват за комфорта на своите деца - училищното ръководство, съвместно с екипите, ако трябва и с обществения съвет, да вземат решение и даденият ученик да бъде преместен в друго училище."

"В началния етап учителят поставя началото на този вид общуване. Аз разбирам позицията защо нямаше досега наказания, защо няма и оценки, защо няма повтаряне на клас, но сега вече, сблъсквайки се пореден випуск с това, разбирам – трябва да има промяна", споделя преподавателката Марияна Маркова. Според нея може би трябва да има  "нещо като етичен кодекс" във всяко училище.

За родителите налагането на санкции трябва да е премерено, за да не се стига до обратен ефект. Основното мнение е, че учителите трябва да работят с тях, да не се страхуват от комуникацията със семейството, а когато няма разбиране, то тогава санкцията да е за родителите.

"Налагането на санкции на учениците за нарушаване на училищните правилници, на дисциплината, не работи. Педагозите и учителите, които би трябвало да ги прилагат, не срещат никаква подкрепа от родителите на санкционираните ученици."

"Санкции трябва да има, но трябва да се направят доста опити, преди да се санкционира детето. Опити да се изправи поведението, да се говори с родителите."

Повече по темата чуйте в звуковия файл.

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Програма

Деца от Велико Търново ще се учат как да разпознават симптомите на инсулта

Децата от между 6 и 11 години от великотърновските детски градини и училища през тази учебна година ще се учат как да разпознават симптомите на инсулта , за да бъдат полезни на своите близки и незабавно да потърсят лекарска помощ. Образователната програмата се казва "Бързи герои 112" и се подкрепя от община Велико Търново, младежите..

публикувано на 19.01.25 в 06:30
Мирослава Тодорова

Мирослава Тодорова: Народното недоволство може да помете всички институции

В споразумението между участващите в управлението формации има точка за прекратяване на нелегитимните влияния на партии и техните лидери в съдебната и изпълнителната власт.  Декларирането на подобно желание е " поредното признание, че има такъв проблем и се оказва, че е централният политически проблем ", смята Мирослава Тодорова, съдия в..

публикувано на 18.01.25 в 14:37

Директор на столично училище: Имаме финансови резерви, ще увеличим заплатите

В столичното 51. СУ "Елисавета Багряна" ще бъдат вдигнати заплатите, тъй като има финансови резерви , заяви директорът Асен Александров в интервю пред БНР. Председателят на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета на България Диян Стаматов, директор на софийското 119 СУ "Акад. Михаил Арнаудов", бивш зам.-министър на МОН..

публикувано на 17.01.25 в 13:58
Председателят на Комисията за регулиране на съобщенията Иван Димитров

КРС: Няма мобилен оператор - монополист за 2024 г.

За 2024 г. няма мобилен оператор, който да е монополист , т.е. да има 50 и над 50% участие на пазара и той да диктува цените на този пазар. Това заяви пред БНР председателят на Комисията за регулиране на съобщенията Иван Димитров. По думите му се правят регулярни проверки на мобилните оператори за това дали някой не се държи като монополист..

публикувано на 16.01.25 в 09:40

Венци Мицов: Партиите продават страх, а не решение на въпросите

" Зарът е хвърлен, дюшешът е излязъл. Скоро можем да пием благата ракия. Доколкото разбрах, са се прегърнали четирите формации, които теоретично би трябвало да нямат абсолютно никакви допирни точки ".  Това е коментарът на музиканта и бивш политик Венци Мицов относно очакваното правителство между ГЕРБ-СДС, БСП, ИТН с подкрепата на ДПС - Доган...

публикувано на 15.01.25 в 12:19
Кризисен център за бездомни в

15 са свободните места в центровете за временно настаняване на бездомни в София

3 са центровете за временно настаняване на бездомни хора на територията на София. Капацитетът им е 510 места, като към момента има 15 свободни . Това заяви пред БНР Мина Йовчева, директор на Дирекция "Социални услуги за деца и възрастни" в Столичната община. Тя уточни, че центровете се използват целогодишно . По думите ѝ всеки ден, дори в..

публикувано на 15.01.25 в 09:51

90 битови пожара от началото на годината

На повече от 120 сигнала през изминалите 2 денонощия са реагирали служителите на Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението". Типично за този период от годината има доста битови инциденти, свързани основно с използването на отоплителни уреди , заяви пред БНР главен инспектор Йото Василев, началник сектор "Държавен..

публикувано на 14.01.25 в 14:22