Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Росица Кирова: Необходими са и двете трасета, има достатъчно трафик

Магистрала до Видин, или тунел под Петрохан?

Иван Шишков за тунела: Държавата няма да може да отдели пари, да се даде на концесия

Снимка: Любо Андреев

Започнала е процедура по отчуждаване на имоти и части от имоти – частна собственост, за държавна нуждa - изграждането на новия път в 41-километровия участък между Ружинци и Монтана.
Общият брой на имотите е 1 418. Финансирането на процедурата, в размер на близо 1 900 000 лева, се осигурява от Агенция "Пътна инфраструктура".

Строителството на този участък се забави с близо две години заради съдебно обжалване на Подробния устройствен план. 

Снимка: Петя Генова

Най-големият инфраструктурен обект в региона започна след протестите в началото на 2018 година, когато стотици жители на Северозапада няколко поредни седмици блокираха важни пътни отсечки с искане за магистрала до Видин и тунел под Петрохан. Сред инициаторите на протестите тогава бе Росица Кирова, днес народен представител от ГЕРБ.

Росица Кирова  Снимка: БГНЕС"Раздвижване на този проект ще има тогава, когато има реално и конкретно издадени документи там, където процедурите имаха нужда от довършване. Съответно  разрешение за строеж и влизане на строителната площадка. Декларирано е желание от страна на Министерството на регионалното развитие да се работи по този проект. Между Ружинци и Монтана трябва да е започнало отчуждаването на имотите. След година и половина забавяне, това е напредък. Тъжното е, че това можеше да се случи точно преди година и половина, защото имаше абсолютно същите обстоятелства. Спирането за година и половина на един такъв проект носи изключителни загуби за цялото българско общество. За тази година и половина конюнктурата беше коренно променена, цените на строителните материали заради инфлацията доста се повишиха и тези обекти сега могат да бъдат изградени с много по-голям финансов ресурс. Година и половина забавяне обаче не се равнява само на парите, с които е поскъпнал обектът. Тя може да бъде измерена и със загубата на човешки животи, може да бъде измерена и с това, че икономическата дейност по никакъв начин не се е променила", коментира пред БНР Росица Кирова. 

Видин е в състоянието, в което беше преди две години по отношение на очакванията си за довършването на този път, подчерта тя.

"Част от тези процеси обективно са бавни, но няма как да обясним на хората, които чакат това да промени коренно начина им на живот, да им даде повече икономическа стабилност, сигурност, възможности за развитие, защо държавата не полага достатъчно усилия. Всички знаем, че започна една сложна политическа криза, в която не се знае нито кой управлява, нито колко, нито защо, нито кой поема отговорност, но това също не е достатъчно оправдателна причина за всичко, което ни се случи", изтъкна още Кирова.

Иван Шишков

Според министъра на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков по-рационално е било да се работи активно за тунел под Петрохан, защото това би скъсило пътя между Видин и София с около 80 километра в сравнение с отсечката през Ботевград.

"Икономически ще има смисъл да бъде изграден тунел под Петрохан, защото е най-прекият път, освен това няма да направим евентуална тапа на магистрала "Хемус", а това ще щади и природата", обясни Шишков.

"Изключително важно е тунелът под Петрохан и цялостната магистрала, която трябва да се развие към София. Има възложена процедура за ОВОС в тази част. Много важно е да се каже, че това трасе е наистина с около 80 километра по-късо от трасето, което изгражда държавата в момента. При всички положения в рамките на служебния кабинет ще форсираме колкото е възможно по-бързо да се завърши процедурата по ОВОС. Аз съм убеден, че държавата няма да има възможност за финансиране на това трасе. Трябва да се помисли за начин на финансирането на трасето. Когато се налага да се инвестират около 20 млрд. за магистрали в България и когато се изгражда скоростен път до Видин, за който държавата ще даде над 1 млрд., държавата няма да може да даде пари, за да изгради тунела под Петрохан. За да не се превръща в поредната строителна илюзия, аз предлагам наистина да се помисли: след като държавата свърши своята част - направи ОВОС, определи трасе, наистина да помислят политиците да се направи процедура това да бъде дадено на концесия, защото е по-добре да го има, отколкото да го има само в устата на политиците. Изглежда революционно, изглежда различно от това, което сме свикнали, но то е различно, защото това, което свикнахме, е да ни предлагат говорене и да не получаваме резултати. Освен проектите, предлагаме и икономическо решение, защото регионът няма време да чака“, посочи Иван Шишков по време на инспекция на пътища в Северозападна България.

„Голяма грешка е да се мисли, че изграждането на тунел под Петрохан трябва да означава ненаправата на пътя Видин - Ботевград", смята Росица Кирова.

Снимка: Радио Видин

"Скоростният път между Видин и Ботевград е една транспортна артерия и тя няма нищо общо с трасето София-Монтана с тунел под Петрохан. Има достатъчно голям трафик, за да са необходими и двете пътни артерии. Що се отнася до идеята на министъра за концесия на тунела под Петрохан, никой не оспорва, че това е възможност, но самото говорене за тази идея не ни придвижва напред в разработването на проекта. За да се стигне до концесия, трябва да се измине доста сериозен път и аз не виждам достатъчно усилия и действия в тази насока.“

Повече по темата чуйте в звуковия файл.

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Българска Патриаршия

На 30 юни се очаква България да има нов патриарх

Тази седмица Светият Синод избра тримата кандидати за патриарх. Това са врачанският митрополит Григорий, видинският Даниил и ловчанският Гаврийл. Един от тях следващата неделя на 30 юни ще стане новият български патриарх. Още на първи тур, с най-много гласове и над необходимият минимум от 9 гласа, е избран Врачанският митрополит Григорий...

публикувано на 23.06.24 в 06:11

Нужна е национална стратегия срещу затлъстяването

Около 40% от българите са с Индекс на телесната маса над здравословния, а 36 % страдат от затлъстяване. 25% от хората в България са със затлъстяване I-ва степен, 9% с II-а степен и 2% са с III-та степен, сочат данните от социологическо проучване на Агенция „Тренд“, което бе представено съвместно с експерти от Алиансa срещу затлъстяването...

публикувано на 23.06.24 в 05:36

Последователи на Петър Дънов се събират в Априлци за празника на паневритмията

"Първото нещо е да се събуди доброто в себе си , мира и хармонията със себе си, природата, с всички, които ни заобикалят.   Стремежът е всеки друг на оживи тази доброто е част от промяната отвътре - навън . Град Априлци е свещеното сърце на България.   В квартал "Острец" има десет поляни, които са проекции на планетите от Слънчевата..

обновено на 22.06.24 в 10:31

Вотът на младите в Европа - посоки за размисъл

Европейските избори отминаха, резултатите са ясни и многократно анализирани, но има една група избиратели, която предизвиква особен интерес - младите хора в Европа. В някои държави членки на ЕС като Австрия, Белгия и Малта право на глас имат младежи под 18 години. А тази година в Германия за първи път можеха да гласуват и 16 и 17-годишните. Или..

публикувано на 22.06.24 в 10:15

Министър Гвоздейков ще представи новозакупените вагони за БДЖ

Министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков ще присъства преди обед на представянето на новозакупените от Германия вагони за БДЖ, които вече са с напълно обновена визия. Първата композиция от 5 вагона тръгва по линията от София до Бургас в събота, 22-ри юни.  Предвидено е министър Георги Гвоздейков да пътува с влака, който заминава..

публикувано на 21.06.24 в 08:30

Владимир Илиев: Има дискусия доколко архаизмите в литературата ни са достъпни за учениците

Има дискусия доколко архаизмите в българската литература са достъпни за учениците .  Това каза пред БНР Владимир Илиев, учител по Български език и литература в 131 СУ "К. А. Тимирязев", и коментира: "С всяка година този език става все по-труден за обясняване и за разбиране. Но той е важен. Езикът на "Една българка", на "До Чикаго и назад", на "Бай..

публикувано на 20.06.24 в 18:35

Дипломат събра пъстрата мозайка на Кипър в книга

Необичайно и увлекателно пътешествие из Кипър  извън традиционните туристически маршрути - в ролята на любознателен пътешественик, любопитен откривател и сладкодумен разказвач на истории влиза посланикът на България в Кипър в периода 2014-2018 г. Христо Георгиев. Премиерата на неговата книга "Скритото очарование на Кипър" бе част от майските..

публикувано на 18.06.24 в 11:40