Това мнение изрази в интервю за БНР Евгения Гусилов, експерт от Румънския енергиен център. Гусилов е родена в Молдова, от ученичка е в Румъния, специализирала е в Колумбийския университет.
"Молдова се сблъсква с може би най-голямата енергийна криза в своята постсъветска история. Тази държава разчиташе на 70% от електроенергията си от електроцентралата "Кучурган" в Приднестровието, а за 30% имаше договор, по силата на който внасяше електроенергия от Украйна. Заради бомбардировките на Русия над украинската енергийна и гражданска инфраструктура вече няма възможност да се внася електроенергия от Украйна. Този внос отпадна от средата на октомври. Освен това руските доставки на газ спряха да текат към газовия ТЕЦ "Кучурган", който осигуряваше останалите 70% от потреблението на електроенергия в Молдова. Загубата на този източник остави Република Молдова в много трудно положение през октомври 2022 г. За да реши този проблем, Република Молдова се обърна първо към спешния договор, който наскоро подписа с Румъния. Това е договор между Moldelectrica и Transelectrica - електроразпределителните дружества на двете държави. Но този договор е за доставка на електроенергия само в извънредни случаи. Така че той не покрива изцяло структурния дефицит, който Молдова има в момента. Така че от средата на октомври потоците електроенергия от Румъния към Молдова се осъществяваха в рамките на тези аварийни доставки. В края на октомври 2022 г. Молдова започна да купува електроенергия от пазара на електроенергия в Румъния, като този път Молдова плаща пълната пазарна цена. Количествата, които се предоставят чрез договора за извънредни ситуации, са на преференциални цени, но допълнителните обеми, които Молдова в момента купува от Румъния, се купуват на пазарни цени. Това е положението в момента. По същество Румъния подкрепя молдовската енергийна система през този период от време и помага на Молдова да преодолее кризата. В Молдова се наблюдава инфлация, която е два пъти по-висока от тази в Румъния. Молдовците се борят с 30-35% инфлация и това оказва значителен натиск върху бюджета им, върху разходите за живот, върху гражданите и бизнеса. Самата Румъния не е в най-добро положение, тъй като и при нас има инфлация, но тя е по-ниска. Румънската инфлация е около 15%. В самата Румъния също има дефицит в производството на електроенергия. Засега сме в състояние да доставяме нужните количества на Молдова, но занапред през зимата и ако температурите паднат, може да се окаже трудно дори за Румъния да продължи да доставя на Молдова, особено като се има предвид, че и Румъния е вносител на електроенергия. Докога ще продължим да помагаме и дали ще продължим през декември, януари и февруари - месеци, които традиционно са тежки, когато търсенето на отопление и електроенергия е най-голямо - е отделен въпрос."
Очаквате ли, че други европейски държави или може би ЕС като цяло, който има ангажимент към молдовското правителство, ще окажат някаква подкрепа? Скоро България подписа договор за доставка на природен газ за Молдова. Какъв е потенциалът на тези отношения?
"Максималното, което инфраструктурата, свързваща Молдова и Румъния, позволява, Румъния ще го достави. Но е вярно, че търсенето на Молдова може да не бъде задоволено с това, което Румъния предоставя. И вие сте свидетели на невероятни и безпрецедентни усилия от страна на молдовското правителство да убеди населението си чрез мощни публични послания, с които се опитва да изгради солидарност и да убеди както бизнеса, така и гражданите, да участват в усилията за пестене на енергия. Така че има много неща, които молдовските власти се опитват да направят. Те също така успяха да намалят потреблението на газ през септември и октомври в сравнение с предишни години. Мисля, че е много умен ход от страна на молдовското правителство да потърси помощта на България. Не си спомням кога е било последното българско посещение на високо равнище в страната преди това посещение на българския президент в Молдова. Мисля, че молдовското правителство прави добре, че се опитва да установи отношения и да достигне до страните от региона и да започне сътрудничество, което може би отдавна е закъсняло. Сега Румъния разполага с необходимия капацитет за транзит на газ, но мисля, че трябва да положи усилия да научи как да се осъществява този внос на природен газ чрез тази инфраструктура. Част от нея е стара, както знаете, Трансбалканският коридор, а друга част е нова инфраструктура, която е налице и може да бъде използвана. Така че природният газ може да преминава през тази нова инфраструктура. Газопроводът е изграден. Той е завършен, но стои празен от около две или три години, откакто завършиха разширението на Яш-Унгени до Кишинев. Така че инфраструктурата вече е налице. Просто трябва да започнем да я използваме."
Знаем, че съществува така наречената Молдовска платформа (група за подпомагане на европейския път на Република Молдова, в която влизат Германия, Франция и Румъния) и вероятно има различни начини, по които европейските държави се ангажират с подкрепа за Молдова. Има ли нещо, което може да бъде направено от други европейски държави по организиран начин, за да се подкрепи Молдова в тази ситуация?
"Винаги има възможност да се направи повече. И смятам, че наистина Европейският съюз, чрез своите институции, има ключова роля, не само по отношение на изпращането на послания, но и за оказване на помощ и съдействие по всякакъв възможен начин. Да помогне на тези страни в нашия регион, Югоизточна Европа, да започнат да правят първите стъпки в тази посока. Това може да бъде финансова подкрепа. Това може да бъде техническа, консултантска подкрепа, защото, да кажем, на нивото на България, Молдова, дори Румъния, до известна степен липсва опит по отношение на това как да внасяте природен газ през други държави, как да резервирате капацитет и да транзитирате природния газ, който купувате, през две или три други държави. Имам предвид доставките на газ, които не са директен внос. Затова смятам, че ЕС може да допринесе значително, като помогне на тези държави да научат по-бързо тези правила и начините, защото ние сме в една бързо развиваща се среда и не разполагаме с лукса да отделим шест месеца или една година, за да научим как да го правим. И мисля, че именно тук ЕС може би трябва да направи повече, за да подкрепи тези страни."
Румъния беше заинтересована от завършването на интерконектора Гърция-България, защото може да се нуждае от внос на природен газ чрез него от Азербайджан или други места. До каква степен е в експлоатация интерконекторът България-Румъния, който е разположен в близост до Русе-Гюргево, и може да влезе в сила? В момента активен ли е?
"Той е завършен от 2016 г., така че технически няма проблем с този интерконектор. Той е в състояние, в което може да бъде експлоатиран. И мисля, че някои обеми преминават през този интерконектор. Но това е въпрос на забавяне, защото Румъния иска да получи достъп до газ от Азербайджан, може би от някои от гръцките терминали. И доколкото знам, Transgaz, дори през пролетта на тази година, е сключила договор с адвокатска кантора специално по тази причина, за да ги обучи и да им помогне да резервират капацитет през Гърция, защото те нямат познания как да го направят."
Много шум се вдига и около идеята за ядрени модулни централи, мини ядрени централи, които са американски енергиен проект, способен потенциално да бъде доразвит в целия регион, ако има успех в Румъния. Очевидно румънският елит е заинтересован от повече американски инвестиции, но каква е вашата преценка за потенциала на този проект или какви са пречките пред него?
"Смятам, че малките модулни реактори могат да бъдат фантастична възможност не само за Румъния, но и за целия регион. Радвам се, че правителството подкрепя и предприема правилните стъпки в тази посока, но тъй като това не е правено никъде другаде в Европа. Това може да забави и застраши разгръщането на такъв проект. Той е първият по рода си в Европа, а това може да предизвика и опозиционно обществено недоволство, защото хората често се страхуват от неща, които са нови и не ги разбират напълно.
Затова смятам, че индустрията и правителството трябва да излязат и да бъдат активни в комуникацията от самото начало, за да не се препънат в ситуация, в която екологичното движение мобилизира и образова обществеността в обратна посока, в посока на отхвърляне на тази нова технология. Ако тази мобилизация стане факт, отново ще изпуснем поредния влак. А аз, честно казано, съм толкова уморена от пропускането на възможности. И се сещам за откритието на природен газ в шелфа на Черно море. Изминаха десет години. Нищо не се е случило по отношение на разработването на находището Нептун Дийп. Не искам Румъния да пропусне още една възможност, защото не е ангажирала всички заинтересовани страни или не е формирала общественото мнение от самото начало по този въпрос."
Споменахте газовите запаси на Румъния в Черно море. И аз си спомням, че преди няколко години се вдигна много шум около така наречения газопровод BRUA, който трябваше да започне от България и да премине през Румъния към Унгария и Австрия. Какво всъщност се случи с този проект?
"Част от този проект - инфраструктурата, която минава през територията на Румъния, беше изградена с финансиране от ЕС. Това, което не се случи, е връзката, която трябваше да свързва България, Румъния, Унгария и Австрия. Разширението на "Турски поток" ни изпревари на пазара. Сега в известен смисъл пазарът не е налице за този транзитен маршрут. Но това не означава, че той не може да бъде активиран отново. Създава се ново геополитическо уравнение, в което Европа се опитва да получи достъп до газ от Азербайджан или от гръцки и турски терминали за втечнен природен газ."
Виждаме, че Гърция се утвърждава като доставчик на газ. В Александруполис ще бъде изграден терминал за втечнен газ, а газовият конектор с България е завършен. Но от друга страна, Турция и Русия изглежда също си сътрудничат добре. Турция може да стане още по-важна с тези доставки на азерски газ и дори на ирански газ при определени обстоятелства. Така че, ако се опитате да уловите тенденцията в нашия регион, кои са победителите, кои са губещите?
"Това, което виждаме, е най-голямото пренареждане на енергийния и особено газовия пейзаж, което нашият регион е виждал от много десетилетия. Участниците искат да се позиционират така, че да спечелят възможно най-много от този нов дизайн, който ще се появи, защото потоците, посоката на газовите потоци се променят.
Гърция има своята роля, защото може да се включи в международния пазар на втечнен природен газ, но това прави и Турция. Това, което виждам в момента на пазара, е желанието на Турция да бъде нещо повече от транзитна страна за природен газ. Те искат да бъдат препродавачи на природен газ. И мисля, че това е областта, в която Турция си сътрудничи с Русия и се надява, че партньорството с Русия ще позволи на Турция да стане продавач на природен газ или препродавач на руски природен газ, но не залага само на руския газ. Турция иска да стане препродавач на втечнения природен газ, който в момента внася. И Турция би могла да приема този втечнен природен газ, да го регазифицира и да го подава към европейската газопреносна мрежа за Югоизточна Европа, а след това той да достига България, Румъния, Молдова, а защо не и Украйна. Турция се опитва да намери по-добро място за себе си в тази новопоявила се газова инфраструктура. И се опитва да се възползва от, да кажем, проблемите на Русия, за да спечели нещо от това за себе си."
А каква ще бъде ролята на България и Румъния по отношение на доставките и разпределението на газ в тази промяна, която наблюдаваме?
"Днес говорихме за Молдова, но изобщо не говорихме за Украйна и за това, че тя отчаяно се нуждае от помощта на своите съседи и на целия ЕС, за да се справи с този целенасочен тероризъм, насочен към енергийната инфраструктура, защото това са целенасочени удари, целящи да унищожат енергийната система на Украйна и да я потопят в мрак и студ, а може би дори да я накарат да замръзне тази зима. Това е действителната криза, към която трябва да насочим вниманието и усилията си. Как да помогнем на Украйна. Как помогнахме на Украйна през последните две или три седмици и как ще помогнем на Украйна през следващите месеци, като се има предвид тази безмилостна атака срещу енергийната ѝ инфраструктура."
По какъв начин Украйна може да бъде подкрепена от нашия регион, особено от Румъния и България?
"Сега Украйна отчаяно се нуждае от генератори. Украйна получи близо 500 генератора по механизма за гражданска защита на ЕС. Имаше и държави, които допринесоха и дариха генератори. Австрия, Полша, Финландия, Франция, Ирландия. Но колко генератора е дарила Румъния? Доколкото ми е известно, нищо. Колко генератора е дарила България на Украйна? Пак казвам, не разполагам с цифрата, но солидарността и добросъседските отношения в моменти като този, когато са подложени на постоянни атаки, бомбардировки и ракети, които са насочени към енергийната им инфраструктура с надеждата да ги оставят на тъмно, да ги замразят и да ги оставят да мръзнат в студа, това са моментите, в които трябва да помагаме и да съдействаме най-много на Украйна. И генераторите не са военна помощ. Това не са бомби, ракети и танкове. Това е гражданска помощ. Мярката на нашите отношения с Украйна и нашата подкрепа за Украйна се вижда в моменти като този. Всяка страна ще може да види равносметката, кой какво е дарил в този труден момент, когато зимата чука на вратата."
Във Велико Търново се предвижда синята зона за паркиране да бъде разширена с 87 места, но и да се увеличи времето на работа, включително и в съботните дни . Местата за платено паркиране се управляват от общинското търговско дружество "Паркинги и гаражи". Промяната среща недоволството на хората, защото няма алтернатива за паркиране ...
В Румъния предстои триседмичен изборен маратон – президентски и парламентарни избори. Новината за пълноправното членство на Румъния в Шенген е чудесен предизборен кампаниен подарък за румънския премиер Марчел Чолаку - главно действащо лице в преговорите и с австрийците, и с унгарците, които са начело на европредседателството. Това каза..
На 11 ноември само бързата и адекватна реакция на шофьор на училищен автобус предотврати тежка трагедия с 19 деца в Свищовско. В следобедните часове тир с румънска регистрация, движещ се с несъобразена скорост, навлезе в насрещното платно на завой в село Вардим и секунди го деляха от челен сблъсък с ученическия автобус. Шофьорът на ученическия..
Над 100 000 деца и възрастни у нас имат затруднения в говора и комуникацията . Това са хора с ДЦП, аутизъм, афазии, деменция, интелектуални затруднения и други състояния. Допълваща и алтернативна комуникация (ДАК) помага на хиляди невербални хора по света да общуват и да се развиват. "Темата е много важна. Тя касае много хора, които..
Семейство Галина Герасимова и Андрей Грива разказват за ерата на Водолея - за човека между технологичния напредък и непреходните човешки ценности . Тя е историк, богослов, режисьор и издател, а той е музикант и лектор по теми за живота и словото на Учителя Петър Дънов. И двамата са изкушени от астрологията и имат много познания в..
Време е да бъде изработен национален план за мозъчно здраве. Това каза проф. Николай Габровски, председател на фондация „Съвет за мозъчно здраве“, организатор на кръгла маса „Мозъчните заболявания – предизвикателства и решения“. По думите на проф. Габровски 180 милиона души в Европа живеят с мозъчни заболявания, но вероятно са повече, тъй..
От няколко месеца конната база "Ахил", в която се провеждат терапевтични занимания за деца със специални потребности, е в новия си дом – терен в близост до софийското село Бистрица , закупен благодарение на дарителска кампания за спасяването на базата. Към момента е изградено място за настаняване на шестте коня, които работят с децата. Предстоят още..
За планирано масово изселване на българи от Дуисбург, Германия, алармира неформалната мрежа "Столипиново в Европа". "Това, което се случи, е,..
Във Велико Търново се предвижда синята зона за паркиране да бъде разширена с 87 места, но и да се увеличи времето на работа, включително и в..
Не очаквайте да дадем подкрепа на някого, ако не бъдем потърсени за това. Това каза пред БНР депутатът от ДПС-Ново начало Хамид Хамид и коментира:..