Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проф. Симеон Ананиев: От 30 години нищо не се прави за безопасността в жп транспорта

"Очаквам процедури за неизпълнение на европейските критерии за безопасност и съвместимост в жп транспорта"

Снимка: БГНЕС

Вчера отново имаше инцидент с влак. Той се блъсна в паднала скала по пътя София –Бургас, между Клисура и Христо Даново. Един от вагоните и локомотивът дерайлираха.

Професор Симеон Ананиев, който е представител на Асоциацията на железопътните предприятия, обясни пред БНР, че от 30 години нищо не се прави по отношение на съвременните системи за безопасност и оценка на риска.

„Съвременните технологии предлагат идентифициране на участъците, които са потенциално опасни. Това са падане на скали, преминаване на води, има също движещи се земни маси, т.е. неустойчива настилка. Там се поставят елементарни датчици върху линията. Турция от години ги произвежда и слага. Когато нещо падне или има преминаване на животни, те веднага сигнализират и движението се спира“.

Професор Ананиев напомни, че преди месец в тунел загинаха крави, а локомотивът и машинистите пострадаха.

„Трябва да има обучени хора, които да използват съвременни системи, като видеонаблюдение. Това изисква друг вид мениджмънт. По-лесно е да си мениджър на нещо, което не се развива“.

Той обясни още, че по европейските проекти, свързани с жп инфраструктурата, е предвидено това, което ние искаме

„А ние настояваме да е колкото се може по-старо, за да може едни наши фирми, с по-стари елементи и системи, да печелят. Железопътната инфраструктура по-лошо усвоява средства от пътната“.

Професорът открива причините за това в мениджмънта и постоянното сменяне на управители, както и в назначаването на хората, които се занимават с всякакъв вид бизнес.

„Така се усвояват едни пари по най-лесния начин. Без дългосрочни програми, без още сега да започне обучение на персонала“.

Ананиев обясни, че България изостава от Европа и в създаването на високоскоростни линии.

„Всички са създали звена за развитието им. Тук чака да мине поредната политическа вълна.“

В едно недалечно минало имахме специална подготовка за зимни условия, напомни той.

„Необходими материали, провеждаха се прегледи, имаше отговорници. Сега не знам да има нещо такова. То е забравено от модерните мениджъри. Затова сме в това плачевно състояние“.

Професорът констатира, че у нас железница просто е забравена.

„С обрасли и неподдържани гари, с липса на апарати за билети и тънеща в мърсотия“.

За разрешаване на проблемите обаче е необходима дългосрочна стратегия, обясни Ананиев.

„Трябва да се започне с обучение на кадри. Непрекъснатата смяна и обещания не са полезни за железниците“.

Той обясни, че ситуацията при товарните превози е малко по-различна.

В товарния жп транспорт има 16 компании, сред тях и частни, които увеличават товарния трафик през България. Надявам се, че през 2024 година ще влязат още такива, които да осигуряват и пътническите превози“.

В Европа текат 2 процедури за пътна безопасност срещу страната ни, напомни той и заяви, че едва ли ще са единствените.

„Може би ще започнат 4 или 5 процедури за неизпълнение на европейските критерии за безопасност и оперативна несъвместимост“

Професор Ананиев очаква пътуването с железниците да стане по-привлекателно, когато след дойдат и други жп превозвачи, а в Национална компания „Железопътна инфраструктура“ има адекватни ръководители.

Цялото интервю на Даниела Големинова и Мила Младенова с проф. Симеон Ананиев може да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Мария Сивкова - Илиева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Два товарни влака се удариха челно между гарите Кремиковци и Световрачене - 15 януари 2025 г.

Няма пострадали от композицията на частната компания, която се удари челно с влак на БДЖ

Няма пострадали от влаковата композиция на частната компания, която се удари челно с влак на БДЖ. Това съобщи изпълнителния директор на компанията собственик на влака Калина Кискинова. Два товарни влака са се сблъскали между Кремиковци и Световрачене, има пострадали Двама души са загинали и шестима са ранени при влаковата катастрофа в Софийско..

публикувано на 15.01.25 в 21:32
Адмирал Ерджумент Татлъоглу - командир на Военноморските сили на Турция, контраадмирал Кирил Михайлов - командир на Военноморските сили на България и вицеадмирал Михай Панайт - командир на Военноморските сили на Румъния.

България прие ротационното командване на Противоминната военноморска група в Черно море

Българските Военноморски сили приеха ротационното командване на Противоминната военноморска група в Черно море от командването от Република Турция в присъствието на командирите на ВМС на България, Румъния и Турция.  Церемонията се състоя в Щаба на ВМС във Варна, новият командир на тактическото формирование на Противоминната военноморска..

публикувано на 15.01.25 в 20:33
Протест, призоваващ за прекратяване на огъня и освобождаване на заложниците, пред централата на партията Ликуд в Тел Авив, Израел, 15 януари 2025 г

Какво предвижда споразумението между Израел и "Хамас"?

Израел и Хамас се споразумяха за спиране на сраженията в Ивицата Газа и за размяна на израелски заложници с палестински затворници. С това се открива възможност за прекратяването на 15-месечната война, която разтърси Близкия изток.  Израел и "Хамас" са постигнали споразумение за примирие в Газа Споразумението е постигнато след месеци на..

публикувано на 15.01.25 в 20:14

Символът на възрожденска Трявна - часовниковата кула, се нуждае от спешно укрепване

Символът на възрожденска Трявна - часовниковата кула, се нуждае от спешно укрепване. Заради компрометирана дървена греда в камбанарията има опасност горната част да рухне.  Часовниковата кула в Трявна, построена през далечната 1814 година, е паметник на културата от национално значение. Местната Община предприема необходимата процедура, за да се..

публикувано на 15.01.25 в 19:56

"Правосъдие за всеки" отново на протест пред Съдебната палата в София

От инициативата "Правосъдие за всеки" протестират и тази сряда вечер пред Съдебната палата в София срещу единствения кандидат за обвинител номер едно - Борислав Сарафов. С аплодисменти и благодарности към десетките протестиращи пред Съдебната палата всяка сряда започна днешната демонстрация на гражданската инициатива. Според организаторите позицията..

публикувано на 15.01.25 в 19:45

Израел и "Хамас" са постигнали споразумение за примирие в Газа

Израел и "Хамас" са постигнали споразумение за прекратяване на бойните действия в ивицата Газа и размяна на еврейски заложници за палестински затворници, съобщава агенция Ройтерс. Споразумението за освобождаване на заложниците бе потвърдено и от новоизбрания президент на САЩ Доналд Тръмп. Споразумението за примирие в Газа е "по-близо от..

публикувано на 15.01.25 в 19:13
Бисер Минчев

Премиерът уволни заместник-министъра на транспорта Бисер Минчев

Служебният министър-председател Димитър Главчев освободи Бисер Минчев от длъжността заместник-министър на транспорта и съобщенията, съобщиха от пресслужбата на Министерския съвет.  Минчев, чийто ресор в министерството е железопътен транспорт, е освободен от поста по предложение на министъра на транспорта и съобщенията Красимира Стоянова заради..

публикувано на 15.01.25 в 19:10