Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Може ли водородният автомобил да замени електрическия като кола на бъдещето

Снимка: GettyImages

Докато възходът на електрическите автомобили, задвижвани с батерии, започна, автомобилният сектор не спира да хвали версията за това ново гориво, насърчавана от публичните власти. Френското списание "Пари мач" се опитва да изясни връзката между екологичната фантазия и индустриалната реалност, пише БГНЕС.

От стартиращите предприятия, които се занимават с технологични иновации, до висшите етажи на властта, мненията не се различават: водородът е горивото на бъдещето. И това би било чудесно, защото ще ни освободи от зависимостта ни от изкопаемите горива и страните, които ги произвеждат. Това ще намали сметките ни за енергия и ще почисти въздуха, който дишаме.

От 70-те години на миналия век насам учените го откриват на дъното на океаните и в сърцето на планински вериги и скали, известни като офиолити. 

Водородът, който се надяваме да се появи в автомобилите ни, се извлича, тъй като най-често е свързан с други елементи: кислород във водата (H2O) или въглерод в метана (CH4 ). И тук започват проблемите. 

Днес 95% от водорода, който използваме, се произвежда от изкопаеми ресурси. При този метод, известен като "парен реформинг", единственият, който понастоящем е рентабилен, производството на 1 килограм водород, който ни позволява да изминем 100 километра, отделя 10 килограма CO2. Такова количество отделя автомобил с вътрешно горене, използващ безоловен бензин, за същото разстояние.

Другото решение е да се извърши електролиза на водата, т.е. да се разделят молекулите на водорода и кислорода чрез прилагане на електрически ток. За съжаление, при сегашното състояние на промишлената електролиза енергийният добив е много слаб. Само 30% от енергията, изразходвана за производството му, се възстановява. Ако обаче енергията е възобновяема, като например вятърна, фотоволтаична или хидравлична, и следователно безплатна, процесът става много по-изгоден и... добродетелен. Производството на водород по този начин дава възможност да се съхранява и следователно да не се губи зелена енергия, която в момента не се използва.

В Германия се изчислява, че 500 гигаватчаса (ГВтч), произведени от вятърни турбини, се губят всяка година, което се равнява на годишното потребление на 60 000 автомобила с водородни горивни клетки!

Как работи

За да се задвижва автомобил с водород, е необходима батерия, която произвежда електроенергия чрез смесване на сгъстен до 700 бара водород, съдържащ се в резервоара(ите), с кислород, взет от въздуха, като в отработените газове се отделя само вода. Произведената по този начин енергия се подава директно към двигателя или преминава през буферна батерия. Подобно на 100% електрически автомобил, управлението на водороден автомобил се отличава с плавност, тишина и липса на замърсяващи емисии. Предимството му е, че не се налага да бъде презареждан; достатъчно е да се зареди с водород за няколко минути, както се прави с безоловен бензин, за да се възстанови първоначалният му пробег. 

Понастоящем двама производители предлагат такава технология на пазара във Франция: Hyundai - SUV Nexo (от 80 400 евро) и Toyota - седан Mirai (от 69 400 евро), който оборудва флотилия от 70 таксита в Париж.

След това стои въпросът за разпространението на горивото. За да бъде транспортиран, водородът трябва да се компресира до 200 бара или да се втечни при -253°C, преди да се вкара под налягане от 700 бара в ултраплътния резервоар или резервоари на автомобила. С други думи, камион, който може да превозва 40 тона безоловно гориво, може да превозва само 3 тона водород. Това би увеличило броя на цистерните по пътищата двадесет пъти. Това не е много екологично, нито пък е много благоприятно за трафика. Затова местното производство изглежда най-реалистичното решение за намаляване на въздействието от транспорта му. Остава да се създаде мрежа от бензиностанции, толкова гъста, колкото е днешната мрежа за бензин и дизел. Разходите за инсталиране на водородна помпа понастоящем възлизат на 1 милион евро.

Зареждането с водород отнема само пет минути, но изисква много предпазни мерки.

Мерките за безопасност, необходими за експлоатацията му, естествено увеличават разходите. Цената би могла да падне до 6 евро, ако се произвежда от възобновяема енергия, но водородът винаги ще бъде по-скъп от електроенергията, необходима за зареждане на батерията. 

Въпреки че водородът със сигурност е бъдещо решение за съхранение на енергия, той едва ли ще замени изкопаемите горива в средносрочен план. Сложни и скъпи за производство, съхранение и разпространение, те са предназначени предимно за автомобилните паркове, както показва планът за водород, стартиран от публичните власти. Най-амбициозната цел е до 2028 г. да бъдат пуснати по пътищата 50 000 товарни автомобила и 2 000 камиона, които да се доставят от 1 000 местни производствени станции. Michelin, чрез своето дъщерно дружество Symbio, което е специализирано в производството на водородни горивни клетки, посочва пазарен дял от 2% през 2030 г. 

Затова обикновеният човек няма да кара с водород, особено ако напредъкът на акумулаторите е толкова светкавичен, колкото беше обявено.


По публикацията работи: Венцислав Василев


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Граждани и представители на сдружение

Пореден протест на близки на прегазения на пешеходна пътека Филип Арсов

Близки на 14-годишния Филип Арсов, който беше прегазен миналия септември на пешеходна пътека в центъра на София, се събраха пред столичната Съдебната палата, където в днес се провежда поредното заседание по делото срещу Петър Тодоров, подсъдим, че е причинил смъртта на момчето при евентуален умисъл. Експертиза показа, че освен, че удря Филип..

публикувано на 21.10.24 в 13:00

Автомобили, движещи се с висока скорост, застрашават живота на полицаите и спрените за проверка в Прохода на Републиката

Товарни и леки автомобили, движещи се с висока скорост, застрашават живота на полицаите и спрените за проверка на контролно-пропускателния пункт край Килифарево в Прохода на Републиката. Полицейската статистика показва, че на година в този участък са регистрирани 416 нарушения на скоростта.   10 километра в час е ограничението на скоростта..

публикувано на 21.10.24 в 12:37
проф. Питър Роелфсема

Мозъчна протеза за незрящи - възможно ли е?

Нови технологии дават надежда за това незрящите да "виждат". Надеждата дават изследванията на професор Питър Роелфсема. Той е професор в нидерландския Свободен университет на Амстердам и в Катедрата по неврохирургия на Медицинския център на Амстердамския университет. Заедно с екип от учени от 2014 г. работи по невротехнологията за зрителни протези за..

публикувано на 21.10.24 в 12:13
Марк Рюте

Марк Рюте: Ако Пхенян изпрати войски в Украйна, това би довело до ескалация на конфликта

Ако Северна Корея изпрати войски в Украйна, за да се бият на руска страна, това би довело до значително ескалиране на конфликта, заяви в социалната мрежа "X" генералният секретар на НАТО Марк Рюте. Той обяви, че е провел разговор с южнокорейския президент Юн Сук-йол относно близкото партньорство на алианса със Сеул, фокусирайки се върху..

публикувано на 21.10.24 в 12:04

Бургас и Варна с най-много сигнали за нарушаване на изборното законодателство

Бургас и Варна са градовете с най-много подадени сигнали за нарушаването на изборното законодателство. Това съобщиха от МВР. До момента 37 души са задържани при операции на полицията. "До момента на територията на цялата страна са проведени общо 193 спецоперации, при които са задържани 37 души. В този час полицейски действия текат в областите..

публикувано на 21.10.24 в 11:57
Юлия Навалная

Юлия Навалная се прицели в президентския пост в Русия

Юлия Навалная заяви в интервю за Би Би Си, че възнамерява да стане президент на Русия. Вдовицата на покойния Алексей Навални повтори плановете си да продължи борбата на нейния съпруг за демокрация. "Когато настъпи подходящият момент, ще участвам в изборите. Моят политически опонент е Владимир Путин. И ще направя всичко, за да падне режимът..

публикувано на 21.10.24 в 11:36
Лидия Торп

Австралийска депутатка нападна вербално крал Чарлз III след негова реч в парламента на страната

"Това не е твоята земя, ти не си моят крал! Върнете ни това, което откраднахте от нас!", изкрещя независим сенатор в австралийския парламент малко след обръщението на британския монарх Чарлз III в парламента в Канбера. Лидия Торп прекъсна церемонията в австралийската столица, след като отправи и обвинения към краля в геноцид, преди да бъде..

публикувано на 21.10.24 в 11:19