Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Примери и съвети за пътна безопасност от света

Снимка: pexels.com/Kelly

През последните няколко месеца особено се изостри проблемът с катастрофите у нас с редица шокиращи и нелепи случаи. В България, Румъния и като цяло Балканите дават най-много жертви на пътя в Европа. Какви примери и насоки за пътна безопасност дават развитите страни и световни организации?

Всяка година, над 1 300 000 души умират при катастрофи, а между 20 и 50 милиона са сериозно ранени. Това означава, че един човек губи живота си по този начин на всеки 25 секунди. В световен мащаб пътнотранспортните произшествия са водещата причина за смъртните случаи при децата и младите хора на възраст между 5 и 29 години.

Смъртните случаи по пътищата в световен мащаб - визуализация на СЗО


Държавите, в които стават малко катастрофи на глава от населението, като Норвегия, Швеция, Дания, Нидерландия и Япония, следват пет основни принципа в политиките си за пътна безопасност:

  • осигуряване и поддържане на качествена пътна настилка с необходимата осветеност в тъмните часове,
  • автомобили, които отговарят на стандартите за сигурност,
  • спазване на ограниченията за скорост и мерките за безопасност,
  • бърза и адекватна реакция на спешните служби при катастрофи и последващи грижи и рехабилитация,
  • коректно правоприлагане, налагане на санкции при нарушения и споделено поемане на отговорност.

Хенк Стипдонк – анализатор в института за транспортна политика на Нидерландия подчертава, че на първо място е необходимо да се признае, че хората правят грешки и понякога не спазват правилата:

„На летищата няма знаци, на които да пише „Моля не носете бомби“. Вместо това има проверки и то по няколко, за да сме сигурни, че няма бомба. По пътищата трябва да се прави нещо подобно. Трябва да сме сигурни, че човешката грешка няма да доведе до, образно казано, смъртно наказание.“

Снимка: pexels.com/Pixabay

Ако хората чувстват, че е безопасно да ходят пеша или да карат колело те ще го правят и така ще използват по-рядко автомобил, което освен, че намалява риска от катастрофи води до повишаване на чистотата на въздуха и намаляване на шума. През 2015 г. Осло реши да направи големи инвестиции в инфраструктура, подходяща за пешеходци и колоездачи. Само четири години по-късно – през 2019 г. нито един пешеходец или колоездач не е загинал по улиците на норвежката столица. Карл-Фредерик Саликат – проектант на велосипедната инфраструктура в Осло споделя някои от осъществените идеи:

„Имаше проблем на кръстовищата при завоите надясно. Затова на някои места поставихме отделни светофари за велосипедисти. Така, освен, че те са отделени от останалата част от движението, няма опасност да попаднат в невидимата зона на водачите.“

Платната за велосипедисти в Осло са повдигнати и са отделени от тротоарите и лентите за движение на автомобили. Има случаи и на премахване на обществени паркинги, за да се направят алеи за колоездене. Освен това:

„Кръстовище с много широко пътно платно беше свито до необходимото за автомобилите, а останалата част се облагороди за пешеходците – бяха поставени пейки, а и шахти за поемане на водата в случай на проливни дъждове. Скоростта на преминаващите автомобили също намаля значително“, казва още Саликат.

Снимка: freepik.com

Вероятността пешеходец, който бъде ударен от автомобил, движещ се с 30 км/ч, да оцелее е 90%. При 50 км/ч тази вероятност пада под 50 на сто или се равнява на падане от третия етаж. Очевидното решение е регулация на разрешената скорост на местата, където на едно място често се срещат автомобили, пешеходци и колоездачи. В редица европейски градове са наложени подобни ограничения на скоростта. Грегори Дусе – кмет на френския град Лион:

„Лион се присъединява към всички големи европейски градове – Брюксел, испанските и нидерландските градове, Париж и т.н., които вече избраха движение от 30 километра в час и които показаха - доказано от данните, че смъртните случаи и сериозните наранявания на пътя намаляват със средно между 40 и 50 процента, което е важно. Благодарение на тази мярка ще спасим животи. Здравето и безопасността на хората в Лион е приоритет.“

Снимка: freepik.com

Мярката с ограничението на скоростта обаче върви ръка за ръка с това как хората се обучават да шофират и как се прилагат разпоредбите. В страните, където шофьорските книжки се „купуват“ и има високи нива на корупция, поставянето на знаци и повдигнати пешеходни пътеки не довежда до чувствителна промяна в положителна посока.

Икономическият ефект от катастрофите също не е за подценяване, тъй като те могат да свият БВП с между 3 и 6 процента. Стивън Пъркинс – ръководител на отдела за изследвания и политика към Международния форум по транспорта:

„Държави, които не инвестират в пътна безопасност пренебрегват потенциален икономически растеж. Ефективните мерки за пътна безопасност са всъщност много добра сделка – международната програма за оценка на пътищата изчислява, че инвестиция от един долар в подобряване на пътната безопасност генерира възвръщаемост от 8 долара.“

От десетилетия Швеция е пример в превенцията на пътни инциденти. Системата й включва проектирането на пътища така че да не се стига до тежки удари, крайпътни бариери от гъвкави материали и употребата на най-ефикасните въздушни възглавници. Все пак в Швеция е създаден триточковият предпазен колан, който се използва масово. Успешен пример за преструктуриране на пътищата с разделяне на коридорите на движение, така че да се избегнат челни удари, са шведските пътища тип 2+1 – две ленти в едната посока на движение и една – в обратната, разделени с мантинела. Двулентовият участък позволява безопасно изпреварване и се редува с еднолентов участък приблизително на всеки два километра. След въвеждането на този принцип смъртните случаи по пътищата са намалели с 90%. Томас Енерот, който доскоро беше министър на инфраструктурата на Швеция се обърна към своите колеги по света с думите:

„Неприемливо е някой да загуби живота си, за да може друг да се придвижи от точка А до точка Б. Твърде незаинтересовани сме по въпроса за пътната безопасност. Приемаме за нормално хората да умират на пътя. Трябва до започнем оттам, че катастрофите не бива да се равняват на смърт, дори да има човешка грешка. Ако преобразим мобилността, основавайки се на тази идея, това, което ни се струва утопично, ще бъде достигнато.“

Снимка: pexels.com/Ketut Subiyanto

В далечна Южна Корея градска магистрала беше премахната и на нейно място създаден парк, носещ свежест в центъра на столицата Сеул. Клаудия Адриасола-Стийл – директор на отдела за здравеопазване и пътна безопасност в центъра „Рос“ към глобалната изследователска организация „Световен институт за ресурси“ дава пример с географски по-близка държава:

„В Ирландия решиха, че 20% от бюджета ще бъде заделян за т.нар. активна мобилност – ходене пеша и колоездене. Това се равнява на 370 милиона евро всяка година. Така че националното правителство може да бъде двигател на съществена промяна.“

Снимка: freepik.com

Едно от най-важните задължения на всяко правителство е защитата на човешкия живот. Именно затова намаляването на смъртните случаи по пътищата трябва да бъде приоритет на властите на всички нива. За разлика от пандемията от коронавирус, тази задача не изисква откриването на нови решения в лаборатории, а прилагане на инструменти и методи, които е доказано, че дават резултат. Не бива да се забравя обаче, че и отговорността е на всеки един водач и пътник – спазвайки ограниченията на скоростта, носенето на колани и каски помагаме на себе си, на приятелите си, на семейството си и на нашето общество.

Снимки: freepik.com, pexels.com

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Патриарх Даниил отслужи празнична вечерня в новата българска църква в Лондон

Новата българска църква в Лондон отвори врати и лично патриарх Даниил отслужи празнична вечерня в присъствието на над 300 миряни.  Новият храм се казва “Свети Йоан Рилски”.  Официалното му откриване ще бъде в неделя.  На церемонията бяха и Западно- и Средноевропейският митрополит Антоний, Видинският митрополит Пахомий, ректорът на Софийската..

публикувано на 22.02.25 в 21:58

Българи, румънци и молдовци се събраха на "Празник на мартеницата“ в Брюксел

Представители на общностите на България, Румъния, Молдова се събраха за трета поредна година на "Празник на мартеницата“ в Брюксел.  Български деца от различни краища на Белгия танцуваха под звуците на тази позната песен "Без радио не мога".  Техни връстници се включиха в ателиетата за изработване на мартеници. Таня Станева, президент на..

публикувано на 22.02.25 в 21:35

Полиция в градския транспорт в Гърция заради крадците и хулиганите

Полиция охранява пътниците в градския транспорт в Гърция. Арестуват крадци и реагират на всякакви хулигански прояви. След много случаи на кражби и хулиганско поведение в градския транспорт гръцката полиция засили мерките за сигурност на пътниците. Само за ден в Атина униформените извършиха седем ареста за кражби в градския транспорт...

публикувано на 22.02.25 в 21:25
Толедо, Централна Испания, 17 юли 2023 г.

Над 500 замъка се продават в Испания

Над 500 замъка се продават в Испания. Цените на средновековните крепости започват от близо 80 000 и стигат до 15 млн. евро.  Купуването на замък понякога звучи лекомислено, като прищявка или снобизъм, но носи своята особена стойност. И ако в България крепостите са единствено исторически обекти, то големият им брой в Испания – над 10 000..

публикувано на 22.02.25 в 21:22
Папа Франциск - 5 май 2024 г.

Състоянието на папа Франциск остава критично

Пресслужбата на Ватикана информира, че Папа Франциск е имал по-дълга от обичайното респираторна криза. В прессъобщението се казва, че "Състоянието на Светия отец продължава да е критично, следователно, както беше обяснено вчера, папата не е вън от опасност".  Посочва се, че "папа Франциск е получил продължителна астматична респираторна криза, която..

публикувано на 22.02.25 в 20:59

Лучо Корси ще представя Италия на "Евровизия"

Победителят от 75-ия фестивал на италианската песен Оли, се отказа от правото си да участва на конкурса "Евровизия" в Базел през май. На негово място, Италия ще представи втория в класирането на "Санремо" Лучо Корси. Решението на Оли да не участва в Базел се очакваше, откакто приключи "Санремо" преди седмица. Накрая, чрез социалните мрежи,..

публикувано на 22.02.25 в 20:39

Пограничните общини Свищов и Зимнич очакват близо 1,5 млн. евро за предотвратяване на наводнения

Пограничните общини Свищов и Зимнич от двете страни на река Дунав очакват близо 1 500 000 евро европейско финансиране за предотвратяване на наводнения.   Инициативите за зелена инфраструктура и залесяване за адаптация към изменението на климата в районите на Зимнич и Свищов предвиждат за две години от българската и румънската страна на Дунав да..

публикувано на 22.02.25 в 20:27