Взорът ни към Вселената се разшири

Ново "око" към Космоса: Светът видя първите снимки на орбиталния телескоп "Джеймс Уеб"

Вече виждаме светлинни следи от галактики, съществували преди 13 милиарда години

Снимка, предоставена от НАСА, показва ръба на млад, звездообразуващ регион, наречен NGC 3324, заснет в инфрачервена светлина от телескопа "Джеймс Уеб" - 12 юли 2022 г.

Взорът ни към Вселената се разшири, след като светът видя първата снимка на орбиталния телескоп "Джеймс Уеб".  Изображенията от него предлагат най-дълбокия поглед към Космоса досега, а на първото от тях виждаме светлинни следи от галактики, съществували преди 13 милиарда години.

Първите цветни кадри от най-мощния телескоп, изстрелван в Космоса, показват най-древните галактики, формирали се малко след Големия взрив преди повече от 13 милиарда години.

Изображението е изпъстрено със стотици точици, черти, спирали в бяло, жълто, оранжево и червено, но всъщност представлява само една "прашинка" от вселената, обясни Бил Нелсън от НАСА.

"Светлината се движи с около 300 хиляди километра в секунда и светлината, която виждате като една от тези прашинки, е пътувала над 13 милиарда години."

Снимката беше представена и на събитие в Белия дом в присъствието на удивения американски президент Джо Байдън.

Телескопът Джеймс Уеб е революционен апарат, разполага с изключително голямо огледало, състоящо се от 18 метални фрагмента, покрити със злато, които улавят обекти на огромно разстояние. Освен това телескопът засича обекти в инфрачервения спектър и това го прави над 100 пъти по-чувствителен от предшественика му "Хъбъл", пояснява Амбър Строн:

"Инфрачервената светлина минава през облаци и прах и по този начин с телескопа Джеймс Уеб виждаме през облаци и газове как се раждат звезди и нови планети."

Инструментите на телескопа му позволят да търси и следи от поддържащи живот атмосфери около десетки новооткрити планети, както и да наблюдава в детайли светове като Марс и ледената луна на Сатурн - Титан.

В близките дни ще бъдат публикувани още уникални снимки на "Джеймс Уеб", а учените се надяват с тяхна помощ да разкриват тайните на Вселената ни.

Група от пет галактики, заснета от Джеймс Уеб -тази огромна мозайка е най-голямото изображение на телескопа до момента, съдържа над 150 милиона пиксела и е изградена от почти 1000 отделни файла с изображения.

БНР подкасти:

Румяна Угърчинска

Румяна Угърчинска: Френските избиратели бламираха политиката на Макрон

"Французите вярват в избирателната си система, вярват в изборите и знаят, че изборът зависи наистина от тях . И когато знаят, че съдбата на държавата се решава, се мобилизират много силно, активността се покачи с около 20% от предишните парламентарни избори. Мобилизацията беше историческа ".  Това каза пред БНР журналистката Румяна Угърчинска,..