„Изложбата „Войната! И подлуде светът…110 години от обявяването на Балканската война и 140 години от рождението на Владимир Димитров–Майстора ще можете да видите до 29 май 2022 в Софийската градска художествена галерия.
Заглавието на изложбата е взето от стихотворението на Кирил Христов „Старият войн“.
Впечатляващ брой художествени свидетелства от войната е оставил и големият български живописец Владимир Димитров – Майстора. Малцина знаят, че като творец, търсещ път в изкуството, Майстора е създал огромен цикъл от рисунки с молив или туш, акварели и маслени платна, които пазят спомена за Балканската война от 1912–1913 г. Записал се като доброволец и той ще извърви целия поход със Седма пехотна рилска дивизия и ще отразява войната.
Художникът, който е подготвен и успява да създаде в този момент мащабни панорамни батални творби, е Ярослав Вешин.
Освен живописни и графични творби не липсват и скулптурни произведения, посветени на войната. В Балканската война са мобилизирани младите скулптори Иван Лазаров, Ангел Спасов, Анастас Дудулов, Янко Павлов. Единствено Иван Лазаров ще създаде по-цялостна и последователна серия скулптури - Те победиха, На нож, На водопой, Свръх сили.
„Да се учи, защото има и положителни неща, които могат да се вземат и да продължиш напред. Има и други, които могат да се променят, за да няма тези събития негативни, които се случват за всички и са пагубни за хората, не само като войната. Човек трябва да се вглежда в своята истории, своето изкуство, защото те са важни“.
Аделина Филева е следвала за инженер и след това е завършила Националната художествена академия специалност „Изкуствознание“.
„През всичкото време гледах да предам тази чистота духовна и външна в младежта. Рисувах и стари и млади като най-главното беше да схвана техния труд на полето и в техните веселия и сватби, и седенки Отивах и по сборовете, които ставаха едно време по селата, където избирах и моделите си“.
В предаването „Нощен хоризонт“ доцент Валентин Господинов, директор на художествената галерия „Владимир Димитров- Майстора“ в Кюстендил, допълни:
„Тази година това честване е впечатляващо, защото без да се уговаряме предварително три големи институции направихме големи изложби за честването на Майстора. Първата изложба, която открихме беше нашата в Кюстендил с над 300 творби само от Фонда в Галерията. След това 2-3 седмици по-късно открихме и тази изложба, за която става дума в момента и която е като бисер на културната сцена и това се дължи изяло на екипа, който успя да сформира госпожа Аделина Филева“.
Той заяви, че ще настоява изложбата в Кюстендил да бъде удължена до октомври:
"Нашата изложба, тази, за която приказваме в момента на Софийска градска галерия и тази, която предстои в Националната галерия са три пункта различни, с различно съдържание. Любителите на майстора тази година ще могат да се наситят от контрапунктуално разположени гледни точки за Майстора".
Съорганизатор на изложбата е и Военно-историческия музей.
"Националният Военно-исторически музей има отговорността да съхранява не малко по обем и сериозно по представителство на именити лица от българското художествено изкуство, които са свързани с тяхната интерпретация на войните за национално освобождение и обединение. Всички известни имена, които познаваме и техните творби са част от нашия фонд нашата отговорност е и в това да правим възможно те да бъдат достъпни за българската и за чуждестранната публика", каза за "Хоризонт" доц. д-р Соня Пенкова, директор на Военно-историческия музей.
Повече можете да чуете в звуковия файл.
В събота, 21 септември, в София започна шестото издание на фестивала за камерна музика "Камералия". То ще продължи до 9 октомври и включва общо пет концерта под надслов "Камерната музика като страст". Втората изява е на 24 септември в Софийската градска художествена галерия. Тя е на част от своеобразния диптих, с които фестивалът поставя акцент..
"Творението е красив организъм, съставен от множество форми, безброй същества. Но като че ли рядко виждаме неговата същност, скрита от собствените ни проекции – желания и страхове. А в страха и желанията си се опитваме да капсулираме битието, да го геометризираме и класифицираме. А защо след това да не почерпим от благата му и да отстраним неудобствата?..
Институтът за съвременно изкуство в София открива тази вечер изложбата "Спътници в историята" на Джихан Ел-Тахри и Радостин Седевчев. "Програмата, която озаглавихме тази година "Живот заедно", е част от проекта "Суперпозиции" 3, започнат от института преди 3 години. Всяка година се кани нов куратор, който предлага една тема", обясни пред БНР..
София се присъединява към големите европейски и световни центрове, домакини на атрактивни международни изложения за съвременно изкуство. Sofia Art Fair ще се проведе от 3 до 6 октомври в София Тех Парк. В изложението ще участват галерии и колективи, които представляват над 70 автора, творящи в най-разнообразни художествени стилове. БНР е медиен..
Визуалният артист Елена Филипчева представя изложбата си FAKE PHOTO EXHIBITION в One Gallery. "Съвременният разговор се води в посока фалшиви новини, фалшиви профили, фалшиви стоки, дори фалшиви хора. Не исках да заблуждавам зрителите за това какво ще видят. Исках те сами да изградят своята фабула и да интерпретират. Аз съм..
Композиторът Георги Андреев, ръководител на оркестъра в Националния фолклорен ансамбъл "Филип Кутев", гради творчески връзки и със Симфоничния оркестър на БНР от много години. На 27 септември в зала "България" неговата пиеса "Земя на рози" за гъдулка и оркестър ще открие първия концерт от новия сезон на състава, а самият автор ще бъде и солист. Другите..
Есента носи в себе си някаква мъдрост. Придава отвън и отвътре усещането за нещо топло и уютно. Есента е обръщане към себе си, някакъв особен инсай д, в който като филм се прожектират спомените ни, случките и преживяванията. Появяват се картини, все още ясни и неподправени. И ние сме в синхрон с времето, леко отпочинали, леко уморени. Вече не..
Необикновен археологически сезон изпраща екипът на проф. Людмил Вагалински, а новите разкрития на Хераклея Синтика привлякоха интереса на целия..
Постоянно има дежурни, които се занимават с това да не позволят отношенията между София и Скопие да вървят напред . Това заяви пред БНР бившият..
Няма смяна на пола, има заблуда, която води до погрешни интерпретации и страхове. Има изключително малко хора като тези, които страдат от това..