„Спорът не е дали изобщо, в европейски директиви или в българския закон за обществените поръчки има предвидена възможността да се сключват договори без провеждане на състезателна процедура. Такава възможност има и тя на жаргон се нарича инхаус, тоест вътрешна – аз на своето си дъщерно дружество мога да му възложа нещо, ако съм публичен възложител, без да минавам през конкурсна процедура, но, едно много важно условие е, че дъщерното ми дружество трябва да може да свърши 80% от възлаганата работа или повече.
В нашия случай говорим за сключени договори за 4 милиарда за АМ „Хемус“, за 1 милиард за пътя Ботевград – Видин, за половин милиард за свлачища. В тези всичките договори АПИ възлага на дружество, което също е собственост на МРРБ да направи магистрали, пътища, да оправи свлачища, без това дружество - „Автомагистрали ЕАД“, да има и най-малката възможност да го свърши само. Във всички тези договори „Автомагистрали ЕАД“ е превъзложило на други изпълнители, други подизпълнители свои, всичката работа да я свършат те, а те запазват една комисионна, която в някои договори варира от 8%, в други стига до 14%. Законът за обществените поръчки е бил заобиколен. Защо – аз мога само да гадая“, коментира Гроздан Караджов в предаването „Неделя 150“.
Последиците за държавата са различни, ако това заобикаляне е унищожаемо или нищожно юридически, уточни Караджов.
„Тези договори са такива, но докато съдът не ги прогласи за нищожни или за унищожаеми, в двата случая ще има различни правни последици и различни, огромни рискове за държавата – в единия от случаите: когато са унищожаеми. Огромни рискове. Рискове, които достигат до 50% от горецитираните суми, не са за пренебрегване“, заяви Гроздан Караджов.
„Може с години да се забави АМ „Хемус“ и пътят Ботевград – София, може тотално да разочароваме хората, които ги очакват от десетилетия, не мога с лека ръка да подходя. Докато не се прогласят от съда тези договори, ние сме задължени да си плащаме всичко, което е реално извършено и актувано. Иначе ще бъдем ние неизправната страна и ще платим още 15% неустойка. Плащаме, защото ГЕРБ са ги подписали тези договори. Това е толкова просто и логично.“
Тук няма нищо сензационно. Това е пиратка, която се хвърли в парламента и звучи и изглежда атрактивно, но в нея няма никакво съдържание, категоричен е Гроздан Караджов.
„Прилича на някаква пиратка, която ти хвърлят в краката и ти се смеят, а тя само произвежда звук и дим, нищо повече. Това е тяхна грешка, за която ние продължаваме да плащаме, техни грехове“, посочи още Караджов.
Едва след поръчания от Министерския съвет финален правен анализ на всички възможни рискове ще мога да предложа решение, поясни министърът на регионалното развитие.
„Без тези данни аз не мога да се обърна към Народното събрание. Единият възможен вариант е НС да ги санира, да ги оздрави тези нездрави договори и да се продължи с тях. Другият вариант е да се сезира съдът и съдът в своето решение ще определи как се развързват тези отношения окончателно.“
Пътната мрежа е в ужасно състояние, отбеляза още министър Караджов, споменавайки „пътища, които над 20 години не са пипани“.
„Разбирането в Министерски съвет, в цялото правителство е, че трябва да започнем от ремонтирането на републиканската пътна мрежа. Затова съм си поставил амбициозна задача – 4 години по около 3 хиляди километра да ремонтираме.“
2,4 милиарда са средствата, които ще отидат директно от бюджета за пътища, уточни регионалният министър.
„Отделно има и средства, които идват по европейските програми за т.нар. ново строителство.“
Въпрос на няколко месеца е да се отпуши процедурата за пътя Русе – Велико Търново и да започне реалното строителство, смята той.
Напролет ще се вземат мерки, така че да се ограничи изпреварването в Кресненското дефиле, съобщи Гроздан Караджов.
„Основният фактор убиец там е рисковото изпреварване.“
По въпроса за разширяването на обхвана на ТОЛ-системата Караджов подчерта, че европейският принцип е съотношение 2:1 от заплащаното от тежкотоварните превозвачи и съответно от гражданите за винетки, а у нас е обратното – близо 280 милиона плащат гражданите, а ставката за тежкотоварния превоз за второкласните пътища е нула. Не се предвижда увеличение при винетките.
Според Гроздан Караджов през последните години е налице местен феодализъм, а „държавата се е изключила от функциите си в малкия и средния град, а местният елит решава всички въпроси така, както може би някога БКП структурите решаваха за всичко“.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.Протестиращи блокираха движението по главния път София - Варна край търговищкото село Буховци. Те настояват за справедливо разследване на смъртта на 24-годишния Момчил, който загина при катастрофира с мотоциклета си край Попово в началото на април тази година. Близките на младия мъж са убедени, че инцидентът не е само пътно произшествие. Осигурени са..
8000 бойци от Северна Корея са разположени край Курск - вече съвсем близо до района на бойните действия между руските и украинските войски, заяви в четвъртък представителят на Съединените щати в Съвета за сигурност на ООН Робърт Ууд. Ефектът от тях ще е по-скоро политически, отколкото военен, твърдят анализаторите, до които се допитахме...
Западът трябва да помогне на Украйна да устои на руския напор - само това, изглежда, може да убеди Путин да преговаря сериозно за примирие, казва в интервю за БНР преподавателят по международни отношения от Джорджтаунския университет Чарлс Купчан в коментар на публикация във "Файненшъл таймс". Британският вестник писа, че Русия и Украйна..
" Почти унищожихме ореола върху всички наши герои в миналото, които сме имали . Останаха един - двама". Това заяви пред БНР певецът Веселин Маринов, който има нов - 30-и в творчеството му, албум - "Лесен за обичане". " Всеки един от нас има своите будители. Всичко е въз основа на възпитанието, което имаме, поставено от нашите учители и..
"Тъжно ми е, че днес будителството е малко встрани и като че ли повече наблюдава, отколкото участва в процесите ни. Това е тъжно, защото от будители има нужда всяко време . А сега при нас една алиенация се шири навсякъде. Будителите стоят встрани, мълчаливо и не им се приказва. Вероятно са стъписани от простотията". Това каза пред БНР..
Има значителен напредък в преговорите за евентуално прекратяване на огъня между Израел и ливанската ислямистка организация "Хизбула". Това заяви държавният секретар на САЩ Антъни Блинкън, предаде Франс прес. САЩ работят "много усилено" за постигане на споразумение, което да включва изтегляне на подкрепяното от Иран ливанско ислямистко движение..
Вчера служител на ДАНС е връчил на саудитския дисидент Абдулрахман Ал-Халиди заповед за експулсиране . Това го срутва, но същевременно не се е пречупил и се е включил в стачка в Бусманци, която е била заради промяна в правилата за доставки на продоволствия, на необходими за тях неща, както и за посещения. Това заяви пред БНР Галина Лачева от..
Партиите не искат да изпратят изборните резултати в Конституционния съд, защото така ще намалят мандатите си. Това заяви в интервю за БНР лидерът на..
Ще продължи да има избори до дупка , прогнозира пред БНР бившият депутат и конституционен съдия Георги Марков. " Всичките симптоми на политическа и..