Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Какви са поуките от инцидента с "Вера Су"

"Вера Су"
Снимка: Мая Щърбанова

Точно един месец се навършва днес, откакто турският кораб "Вера Су", натоварен с над 3000 тона азотен тор, заседна в морето край местността „Яйлата“. Измина месец, в който корабособственикът не предприе никакви действия по спасяването на собствеността си и в който България също не успя да се справи с критичната ситуация в морето. Какво все пак се случи, има ли вече яснота как се е стигнало до инцидента и какви са поуките, които трябва да си извадим като морска държава?

Докато страните от Западна Европа бавно и постепенно се връщат към стария начин на живот, познат им от преди пандемията, в България ситуацията става все по-интересна. Интересна всъщност е тя за циничните оптимисти и вероятно почти безнадеждна за крайните песимисти. Не ни е достатъчна цялата драматична картина около разпространението на Covid-19 ами и в разгара на четвъртата вълна ни сполетя и един заседнал кораб и то малко преди поредните избори за последната една година в страната. И ако трябва да обобщим в едно изречение защо този инцидент се превърна в препъни камъче за България, то би звучало така – заради един заспал на вахта втори помощник-капитан и заради една дълбоко приспана в летаргичен сън държава в продължение на десетилетия.

Снимка: БГНЕС

Първите дни от засядането на кораба край „Яйлата“ бяха като опознавателен лагер, в който децата научават имената на своите учителки и свикват с новите си другарчета по стая. Опипваше се бавно, постепенно и с надеждата, че някак си отговорността по изтеглянето на кораба няма да се окаже в ръцете на България. Е да, но все пак ни се наложи да го направим. И така се стигна до първата акция по претоварването на кораба, която целеше той да бъде олекотен и впоследствие да бъде извлечен от скалите. Всички помним какво се случи по време на тази акция – една заседнала и с часове спасявана баржа, една развалена машина за пакетиране на товара, един почти успял да заседне кран и разбира се, една напълно неподходяща кофа, от която се оказа, че товарът се изсипва в морето. И всички бяха безкрайно учудени – все едно да искаш да пренесеш пясък в сито и да те изненада неуспешното ти начинание. Тогава и дойдоха първите признания за пълната неподготвеност на държавата ни, изказани в прав текст от тогавашния и вече освободен от поста изпълнителен директор на „Морска администрация“ Живко Петров:

„Ние нямаме технически средства в момента, с които да извършим това облекчаване. Кранът е много голям, плаващият, България с това разполага. Много е голям, вятърът го духа и го сваля върху скалите. България не разполага с някакви по-специални технически средства, за да разтовари…С каквото разполагаме, това сме използвали“.

Впоследствие Живко Петров беше освободен от длъжността си и на негово място застана капитан Венцислав Иванов. Бурното море пък все пак накара екипажа да пожелае да бъде евакуиран. Седем от тях бяха настанени в общинския хотел в Каварна, после разпитани от Окръжната прокуратура в Добрич, след това в разследването се включи и Националната следствена служба, а капитанът и вторият помощник-капитан си останаха за постоянно в ареста, обвинени в престъпление, за което законът предвижда от 5 до 15 години лишаване от свобода.

Междувременно отвсякъде еколози, химици, океанолози и природозащитници обясняваха в дружен хор, че азотният тор е опасен за околната среда и за морската екосистема, защото ще доведе до цъфтеж на фитопланктона, което ще намали количествата на кислород във водата, ще предизвика съхнене на хрилете на рибите и съответно до тяхната смърт, ще доведе и до натрупване на нитрати в морските обитатели. Разбира се, някои по-крайни в мнението си специалисти по темата говореха за екокатастрофа, за срив в туризма, за умиране за дълъг период от време на риболова в района. И в този момент в местността „Яйлата“ дойдоха министърът на транспорта Христо Алексиев, който обяви, че азотният тор не се класифицира като опасен товар и министърът на околната среда и водите Асен Личев, който пък заяви, че нито ще цъфне планктона, нито ще умрат риби.

Ако всяка дума, изречена във връзка с кораба от ангажираните в спасяването му, го преместваше с по 1 см, сигурно той вече щеше да е пристигнал на пристанището във Варна. За сметка на това той и днес си е до „Яйлата“ и дори и да бъде успешно претоварен, съдбата му не е ясна.

На същата дата, но през септември месец, в морето изчезна един 48-годишен мъж от Добрич, влязъл с риболовен каяк и не излязъл повече от водата жив. Като по ирония на съдбата вероятно двете събития – изчезването на рибаря и засядането на кораба „Вера Су“, се случиха в един и същи ден. Какво друго ако не точно два подобни инцидента идват да ни покажат и то съвсем ясно, че държавата ни не е готова да спасява нито кораби, нито хора.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Поне 5 са жертвите на мащабните пожари в района на Лос Анджелис

Пет вече са жертвите на бушуващите огромни пожари в района на американския мегаполис Лос Анджелис. Едно от огнищата – това в Пасифик Палисейдс вече е най-разрушителното в историята на града. Властите наредиха евакуацията на над 100 000 души. Огромните пожари, вилнеещи в района на Лос Анджелис, вече са 6. Най-големият от тях в района на Пасифик..

публикувано на 09.01.25 в 07:46

Обсъждат плана за преструктуриране на Националната кардиологична болница

Ръководството на Националната кардиологична болница ще се срещне с началници на клиники и отделения, за да бъде обсъден предложеният в края на миналата година план за преструктуриране на лечебното заведение. Против този план се обявиха над 200 работещи в болницата. Те изпратиха отворено писмо до здравните власти с искане за отмяна на..

публикувано на 09.01.25 в 07:45
Снимката е илюстративна

Бизнесът иска спешни действия за връщане на компенсациите за цените на тока

Представителите на бизнеса настояват за спешни действия по възoбновяване програмата за компенсация на цените на тока.  За последната една година борсовата цена е скочила два пъти, пресметнаха работодателите и предупредиха за енергийна криза в икономиката ни, както и за още по-голям ръст на цените на стоките.

публикувано на 09.01.25 в 07:39
Българска агенция по безопасност на храните

БАБХ обяви горещ телефон за сигнали за нерегламентирани дейности с животни

Агенцията по храните обяви горещ телефон за подаване на сигнали и жалби за нерегламентирани дейности с животни и призова браншовите организации в животновъдството да съдействат при овладяването на чумата и шарката по стадата. Днес в парламента ще заседава комисия за проверка и установяване на факти и обстоятелства за констатираните огнища на чума..

публикувано на 09.01.25 в 07:32

Второ заседание на Временната парламентарна комисия за проблемите с безводието

Народните представители ще обсъдят проблемите с безводието в страната. Това ще е второ поред заседание на Временната парламентарна комисия за проблемите с безводието. Депутатите ще обсъдят предложенията на членовете на комисията по две точки. Първо, по кои конкретни въпроси, свързани с безводието ще потърсят информация "Първо трябва да..

публикувано на 09.01.25 в 07:27

Депутатите обсъждат Закона за събиране на приходите и извършване на разходите

Депутатите ще обсъдят на първо четене Закона за събиране на приходите и извършване на разходите през тази година до приемането на Закон за държавния бюджет. В програмата на депутатите са и първо четене на три отделни законопроекта за изменение на Закона за вероизповеданията. Т.нар. удължителен закон, внесен от Министерския съвет, има за цел..

публикувано на 09.01.25 в 07:23

"Шенген, Менген – йок Шенген!". Защо на границата в Русе пак цари хаос?

Въпреки че страната ни е пълноправен член на шенгенското пространство за свободно движение, на граничния пункт Дунав мост отново се изви опашка .  "Шенген, Менген – йок Шенген!", отчита един от шофьорите, подредили се на опашката. Заради ремонта на мостовото съоръжение , чийто втори от общо шестте етапа стартира вчера, в следобедните..

публикувано на 09.01.25 в 07:12