Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Железопътният транспорт бавно се съвзема след спада през 2020 г.

Людмил Иванов: В следващите години ще стартират проекти за няколко милиарда лева

Людмил Иванов
Снимка: Личен архив

Възстановяват ли се железопътните превози след кризата породена от коронавируса и как се развива тази услуга в годината, която Европейския съюз обяви като Европейска година за железопътния транспорт? Инициативата има за цел чрез проекти, дискусии, изложби и други събития в цяла Европа да популяризира железниците сред гражданите, предприятията и публичните органи като привлекателен и устойчив начин за придвижване, като се постави акцент върху неговия иновативен характер.

Тенденциите за пътническия и товарния железопътния транспорт са разнопосочни през настоящата година, коментира пред БНР Людмил Иванов, председател на Управителния съвет на Сдружение „Асоциация по железопътна сигнализация, автоматика, комуникация и индустрия“.

През 2020 г. пътническият транспорт бележи спад от 21% спрямо 2019 година, отбелязва той. 

Ситуацията с коронавируса не е благоприятна за финансовото състояние на БДЖ на фона на постоянните затруднения на компанията.

Що се отнася до пътническите превози, настоящата година все пак бележи постепенно възстановяване.

„Ще бъдем далеч от предкризисните нива. 2019-а са били около 21 милион пътника превозени, 2020-а са 16 милиона пътници. Тази година ще са между тези две стойности.“

С намаляването на пътникопотока намаляват и приходите за държавния оператор, посочва Людмил Иванов.

За да стане по-привлекателен железопътния транспорт за хората, е необходимо да бъде продължена модернизацията и цифровизацията с по-висока скорост, твърди  Людмил Иванов.

Снимка: БДЖ

За следващите няколко години се планира закупуването на 20 мотриси за средни и кратки разстояния на стойност над 200 милиона по национални План за възстановяване и устойчивост. Имало е предложение за закупуване и на два водородни влака – единият за линията Септември – Добринище, но те на този етап не са включени, разказва Иванов.

Какво предстои през следващите години от гледна точка на подвижния състав? Очаква се да приключи възстановяването на мотриси, закупени 2006-2007 г., които са както електрически, така и дизелови. Предстои модернизация на вагони, като до края на годината се очаква да бъде пусната поне една модернизирана композиция вагони за дълги разстояния.

В момента се извършва реконструкция и строителство по редица участъци от железопътната инфраструктура. Планирано е все повече гари и спирки да бъдат оборудвани с автомати за билети.

Заради закъснения и забавяния от предишния програмен период проекти, които е трябвало да бъдат завършени 2020-2021 година тепърва ще се изпълняват, изтъква Людмил Иванов.

Забавянията са с един програмен период приблизително.“

Модернизират се проблемни отсечки, например София – Елин Пелин, но проектът няма сериозен напредък, отчита Иванов.

„Предстоят в следващите години да стартират още много проекти за няколко милиарда лева.“

Какво предстои като работа по отношение на европейската свързаност на железопътната инфраструктура на България?

На първо място Людмил Иванов поставя междуграничните връзки.

И в бъдеще най-натовареното товарно трасе ще остане Белград – София – Истанбул, допълва той.

Повече по темата чуйте в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Георги Кадиев

Георги Кадиев: Кого лъжем за еврозоната? Там не се влиза през прозореца

Правителството ще чака европейските данни за инфлацията, които излизат на 24 февруари, за да знае "дали да се напъва" с бюджета , а финансовият министър  Теменужка Петкова ще получи негативен знак  за еврозоната в понеделник. Това прогнозира пред БНР Георги Кадиев, бивш заместник-министър на финансите, лидер на партия "Нормална държава"...

публикувано на 15.02.25 в 13:48
Вени Марковски

Вени Марковски: Мъск е оръжие в ръцете на Тръмп

" Мъск е оръжие в ръцете на Тръмп, целта на което е да се постигне огромно съкращаване на разходите в държавния бюджет на САЩ , който е трилиони долари и със сигурност има много места, където може да бъде съкратен".  Това заяви пред БНР Вени Марковски, съосновател и председател на Българското интернет общество. Тръмп: Наредих на Илон Мъск да..

публикувано на 14.02.25 в 11:19

Ще спасим ли малките квартални магазинчета с бойкот на големите вериги?

Ще спасим ли малките квартални магазинчета, ако на 13-ти февруари не посетим големите търговски вериги?  Няколко организации призоваваха за общонационален бойкот на търговските вериги и хранителните магазини този четвъртък. Заради високите цени те приканиха хората да не пазаруват на въпросната дата в големите вериги, по примера на Хърватия и други..

публикувано на 12.02.25 в 08:50

Донка Михайлова: Случаят в Брезе трябва да е сигнал – нужна е промяна

Случай като този от село Брезе следва да бъде сигнал . Той трябва да ни покаже, че промяна трябва да има и по отношение на законодателството, и по отношение на модела на финансиране . Това заяви пред БНР зам.-председателят на УС на Националното сдружение на общините и кмет на Троян Донка Михайлова след трагичния случай в девинското село..

публикувано на 11.02.25 в 12:42

Бюджетът като алиби за провалената еврозона?

Когато излезе проектобюджетът, ще видим дали той е реалистичен или е " история, която управляващите ще опитат да продадат на ЕК и ЕЦБ , за да не бъдат съдени, че са се провалили с фискалния показател и да остане единствено инфлационният" при кандидатстването за еврозоната. Това мнение изрази пред БНР журналистът Стефан Антонов. "Нямам..

публикувано на 11.02.25 в 08:18
Семейството на Габи

Габи от Горна Оряховица се нуждае спешно от средства за лечение

Млада жена от Горна Оряховица се бори с онкологично заболяване и се нуждае от сериозна финансова подкрепа. За лечението на 45-годишната Габриела Лазарова в турска клиника са нужни близо 400 000 евро. Хората от родния ѝ град са обединени да помогнат на Габи за втори път да пребори рака и провеждат различни благотворителни инициативи...

публикувано на 11.02.25 в 06:32