2021 е особена година за италианската музикална сцена – на 27 май Италия и любителите на балетa от цял свят казаха последно “Сбогом” на една от най-голямите балерини на ХХ век – Карла Фрачи, а залите на театрите останаха празни и недостъпни за публиката, заради мерките срещу kоронавируса. Това беше причината за още по-тържественото вдигане на завесата на 10 септември, когато на сцената на Миланската Скала се изкачи операта “Италианката в Алжир” на Росини – първо заглавие от обещаващия есенен афиш на театъра.
Само преди няколко месеца – на 25 май, беше програмирана премиера единствено с излъчване в електронната мрежа. Дни по-късно Скалата отвори врати, макар частично, за младите любители на оперното изкуство, но спектаклите впоследствие бяха анулирани заради случай на коронавирус сред изпълнителите. За радост на гостите в залата, този път премиерата се състоя, макар и в полупразна зала, поради задължителната дистанция между гостите.
Имах удоволствието да присъствам на един великолепен спектакъл, умело ръководен от диригентската палка на маестро Оттавио Дантоне, 22 години след неговия дебют на Миланска сцена. Поредна висока оценка заслужиха режисурата, сценографията и костюмите на Гриша Асагароф, по историческия спектакъл на Жан Пиер Понел, с който се открива сезон 1973/1974 г. и остава в историята на Ла Скала като единствена премиера на опера-буфо на 7 декември.
Часове преди началото на премиерата Мирко Палаци бе заместен от Карло Лепоре в ролята на Мустафа, поради здравословен проблем. Завършил право в Рим и възпитаник на Консерваторията “Санта Чечилия”, италианският бас ни очарова със своя енергичен Мустафа и с прецизността в изпълнението. В ролята на Изабела бе Гел Аркез. Дипломирала в Консерваторията в Париж, известна в ролите на Церлина, Кармен, Шарлот, младият мецосопран от Франция не блесна с изпълнението си, а на фона на силния музикален състав представянето на Аркез бе по-плахо и в отделни моменти несигурно. Максим Миронов бе един великолепен и изключително елегантен Линдоро. Неслучайно именно за тази роля тенорът е носител на престижната руска награда “Златна маска”. С дебют в Ла Скала през 1996 г., високо ценен за изпълненията в опери на Росини, Роберто де Кандиа перфектно изпълни ролята на Тадео. Не сме забравили бурните аплодисменти, които Джулио Мастрототаро получи през февруари 2020 г. в Ла Скала за ролята на Джеронио в “Турчинът в Италия”. И този път италианският баритон се отличи със силно участие в ролята на Али. Висока оценка на публика и медии за сопрана от Албания Енкеледа Камани. Възпитаничка на Академията на Ла Скала, Камани въодушеви присъстващите със своята великолепна Елвира.
След участия в ансамбъла за солисти на Виенската държавна опера за сезоните 2018/2019 г. и 2019/2020 г. и перфектно изпълнена роля на Розина в “Севилският бръснар” в Болшой театър, с огромно вълнение очаквах на сцената да се изкачи българското оперно дарование Светлина Стоянова. Мецосопранът се отличи със силно сценично присъствие в ролята на Зулма. Великолепната й дикция и експресивност покориха публиката в залата, а аз изпитах истинска национална гордост за поредния български талант, който завладява италианската и световна музикална сцена!
Спектакълът завърши със заслужените аплодисменти на макар и малкото присъстващи в залата за премиерата на първото заглавие от триптиха, който Миланският театър посвещава на Росини. Оставаме в очакване на премиерите на “Севилският бръснар” на 30 септември с диригент Рикардо Шайи в нова продукция и “Турчинът в Италия” на 13 октомври, както и с надежда любителите на оперната музика и балета да се завърват в Ла Скала.
25-ото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“ е посветено на 100-годишнината от рождението на великия български тенор Никола Николов. В него са включени изказвания на слушатели, споделени на редакционния телефон, част от слушателски писма, изпратени на електронната поща, и..
За почти 80-годишната история на Израелската опера за пръв път е поставена “Отело“ на Джузепе Верди. На традиционната лекция преди спектакъла драматургът на операта даде задача на слушателите си да открият какво прави тази творба предтеча на веризма. Според него тя се отличава коренно от предишните опери на Верди и отваря вратите на любимия му..
Мартенският афиш на Миланската Скала зарадва любителите на оперното изкуство с шедьовъра на Джакомо Пучини “Тоска”. На 15 март завесата на театъра тържествено се вдигна за спектакъла, открил сезон 2019/2020 г. За пореден път режисьорът Давиде Ливермор не разочарова публиката със своята зрелищна продукция, а изключителният музикален състав и..
Галерия "Доза" представя изложбата на Станислав Беловски "Къщата на залязващото слънце". Произведенията в нея не пресъздават миналото, а го разместват – като монтаж, който поражда напрежение между образите, вместо да ги фиксира в носталгичен ред. Те задават посока на тръгване "навътре" – към личното, към спомена. Изградени са така, сякаш кадрират..
Драматичният театър в Ловеч ще представи премиерата на моноспектакъла "Последният танц на Нижински". Пиесата на Норман Алън се поставя за първи път в България. Режисьор и актьор на моноспектакъла е Георги Грозев. Правата за постановката са закупени от Холивуд. Вацлав Нижински е легендарен руски и френски балетист и балетмайстор. Той е о..
Месец март ще остане паметен с първото гостуване у нас на оперната мегазвезда Анна Нетребко . Гледали сме на големия екран оперни продукции с нея – преки прожекции и филмирани спектакли, най-напред в НДК, след това в Cinema Cityв кино сезоните на Метрополитън, в кината Арена – в кино сезоните на Кралския балет и опера в Лондон “Ковънт Гардън“,..
Как една сива сграда, в която стотици хора всеки ден търсят работа, може да стане пространство за изкуство и да вдъхне оптимизъм, знаят в русенската..
"Външната политика на българското правителство е заплаха за националната сигурност" . Това заяви пред БНР Костадин Костадинов, лидер на "Възраждане"...