Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Богдан Милчев: Трябва да се преструктурира ТОЛ-системата

Богдан Милчев от Института за пътна безопасност в студио на програма „Хоризонт“
Снимка: Ирина Недева

Институтът за пътна безопасност изпрати отворено становище за неефективността на ТОЛ-системата. В него се припомня, че на практика тя се е превърнала в заложник на политически и корупционни зависимости.

Критичното становище Институтът базира на вече оповестени от пътната агенция факти, че за да излезе на печалба ТОЛ системата трябва да събере поне още 185 милиона лева до края  на годината, защото приходите от събраните такси до май месец тази година са 205 милиона лева, което е наполовина по-малко от събраните 392 милиона лева приходи от електронни винетки през 2019 година, когато нямаше ТОЛ система. От регионалното министерство признаха, че за година има над 200 хиляди необработен нарушения за 70 милиона лева.

"С много перипетии и много надежди тръгна ТОЛ-системата. С много скандали. Тогава българското правителство ни убеждаваше колко е добро всичко това. Но транспортните фирми и политиците са в тясна симбиоза, когато дойдат избори. Политиците, понеже имат своите зависимости от транспортните фирми, те се огънаха. Намалиха на половина обхвата, намалиха и наполовина цената. И какво се получи накрая - ние, българските граждани, в момента дотираме транспортните фирми. Плащаме, за да могат да се движат и да рушат пътищата транспортните фирми. Включително и международните транспортни фирми, които минават транзит през България, ние ги дотираме. Ние плащаме. Защото нашата ТОЛ-система работи на загуба. Оптимизацията обхваща транспортните фирми. Обхваща тежкотоварния превоз над 3 тона и половина. Този, който руши пътната мрежа. Дяволът е там заровен. Защото аз ще ви припомня, те протестираха, вдигнаха се на стачка. Тръгнаха да блокират страната само и само да извият ръцете на правителството. Но вижте, ако имаме правителство, което е независимо от транспортните фирми и което е зависимо от българските граждани, то няма да се поддаде на този шантаж. Защо не протестират, когато минават през Гърция, Италия, през Германия. Защо там не протестират“, каза за БНР.

Богдан Милчев казва, че за диалог между фирмите и държавата трябва силна държава. И трябва диалог, който го няма. Милчев не е оптимист са скорошно решаване на казуса. Защото дори и служебното правителството, в лицето на регионалния министър Виолета Комитова, не е поставило въпроса ребром:

„Служебното правителство услужливо по различни теми извадиха, проблеми сложиха на масата. Но този проблем нито служебно, нито редовно правителство ще му стиска в началото да го реши. Защото веднага транспортните фирми ще скочат и ще започнат да протестират. Защото на тях им е добре така. Аз имах лична среща с Комитова и всичките тези неща сме ги проговорили още преди два месеца. Директно ви го казвам - тази жена няма да свърши нищо. Освен просто общи приказки по темата. Но не ти пречи, след като служебният кабинет може да назначи главен секретар на МВР, който е висшата фигура за управление на системата на МВР, значи служебното правителство може абсолютно всичко да направи. Където не се изискват законодателни промени. Вижте, за да променим обхвата, не се изискват законодателни промени. Изисква се воля. Изисква се характер. Но понеже предстоят избори, никой няма да хваща тези теми. Защото те мислят единствено и само за себе си. Те не мислят за българските граждани“. 

Богдан Милчев припомня, че има и анализ на Световната банка, за ТОЛ системата у нас. Според Милчев необходимо е да бъде намален щатът на служителите, които в момента са 912.

Трябва да се преструктурира цялата система. Вече е модерен този израз - да изчегъртаме и да създадем една нова структура, в която да обединим Държавната агенция за пътна безопасност, заедно с Агенция „Пътна инфраструктура“. На базата на информационна система, която всеки ден ще подават данни за травматизма, ще изготвим оценка на риска. И на базата на тази оценка на риска ще започнем да харчим нашите пари. На второ място - веднага ще създам и ново законодателство. Законът за движение по пътищата, който вече седем-осем години го дъвчем, че трябва да има нов закон. Ние смятаме, че трябва да се извърши и кодификация на цялото законодателство. Подготвили сме и съответните юристи и визията, която трябва да има в тази посока. И оттам вече да премахнем наредби и да създадем стандарти за управление“.

По думите му трябва да се въведат нови методи за обучение, за контрол.

Контролът в България е статичен, той е от 80-те години на миналия век. Всички страни, които имат успехи в пътната безопасност, са преминали към динамичен контрол. Ще контролираме движението в движение. Ще използваме камерите не само за скорост- да снимат снимки за скорост. А ще ги използваме да документират и други нарушения. Което законът сам по себе си разрешава. Но аз, непонятно защото, тоест то ми е понятно, просто за хората, които управляват транспортната система за тях това е досадно служебно задължение. И още много неща. Просто няма да ни стигне деня да ви разказвам. Но пътната карта ще стане обществено достъпна, в момента в който ние имаме редовно правителство. Ние ще го предизвикаме. Ще му я предложим и ще искаме да чуем дали са готови да работят по нея“. 

Повече можете да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

В режим на оцеляване ли са социалните предприятия и кооперациите?

ООН обяви настоящата 2025-а за година на кооперативите. Като част от солидарната икономика социалните предприятия осигуряват заетост на хора от уязвимите групи . "Държавата и кооперативните съюзи трябва да работят заедно. Ние сме длъжници на кооперативното дело ", смята министърът на социалната политика Борислав Гуцанов...

публикувано на 10.04.25 в 10:33

Туроператорите със свежи и вкусни идеи къде да празнуваме Великден

Фестивалите са начин да съхраним традициите , да се докоснем до местната култура и да усетим духа на общността. Те събират хора от различни краища, като създават атмосфера на споделеност и празничност. Освен че предлагат уникални преживявания, фестивалите подпомагат местната икономика и популяризират автентични кулинарни, фолклорни и занаятчийски..

публикувано на 09.04.25 в 11:35
Локомотив 2626

Назад във времето с ретро подвижния състав на БДЖ

Има още една г рупа любители на железниците, които показват страстта си към този вид транспорт като изработват модели на влакове , жп инфраструктура и гари. Това са членовете на Клуб железопътен моделизъм . Неговото клубно помещение и изработени модели се намират на Централна жп гара София. Владимир Колев е председател на клуба. По темата..

публикувано на 08.04.25 в 13:25

Тайнствена пирамида на 2200 години открита близо до Мъртво море

Тайнствена пирамида на 2200 години, пълна със съкровища: монети и оръжия, беше открита близо до Мъртво море. Артефактите са запазени в почти перфектно състояние, благодарение на сухия пустинен климат. Мистериозната пирамидална структура е близо до ручея Зохар. Джипът пъпли през пустинята. Няма път. Тръгнахме, въпреки предупрежденията, че след..

публикувано на 08.04.25 в 11:05
Йордан Жечев и Яна Липованска

На мач с маргаритка – кампания срещу агресията

Мачът да не е терен на война, а място, където можеш да заведеш детето си – този мотив обединява организаторите на кампанията "На мач с маргаритка". Акцията ще се състои в рамките на четири дни – от 11 до 14 април и   ще покрие 8 мача с участието на 16 отбора. Това е  29-и кръг, предпоследен за професионалната ни футболна лига...

публикувано на 08.04.25 в 10:14
Снимката е илюстративна

"Активни потребители": Нови правила облагодетелстват авиокомпаниите за сметка на пътниците

В продължение на две десетилетия Европейският съюз прави полетите по-лесни и по-справедливи за потребителите, като либерализира цените и въвежда в законодателството основни права на пътниците.  Сега налице е обратният процес - преразглеждане на Европейския регламент относно правата на пътниците с въздушен транспорт .  Авиокомпаниите редовно..

публикувано на 08.04.25 в 06:20
Норвегия

Въпрос на време ли е Норвегия и Исландия да влязат в ЕС?

Териториалните амбиции на Съединените щати към Гренландия, пряко оспорващи суверенитета на съюзника Дания, са заплаха сама по себе си, но имат последици за цяла Европа. Най-новата история ни учи, че неинтегрираните, неутрални държави не функционират като буферни зони между сферите на влияние. За агресивните велики сили с имперско мислене те..

публикувано на 05.04.25 в 11:20