В Силистра продължават протестите заради затворения в града граничен пункт с Румъния за тежкотоварни камиони.
Превозвачи, търговци и земеделски производители настояват онези от тях, чиито контрагенти в Румъния са по сухопътната граница, да бъдат допуснати да преминават през контролно-пропускателния пункт, защото, ползвайки фериботния комплекс извън града, трупат големи загуби - и финансови, и времеви.
В започналата преди месец протестна вълна първи бяха транспортните фирми, търгуващи с Румъния. След тях гражданите, страхуващи се да станат отново заложници на километричните опашки от ТИР-ове, по централни силистренски улици.
Превозвачите този път бяха подкрепени от земеделски производители и търговци, които също имат взаимоотношения с Румъния. Сред тях е и Димитър Димитров, представител на фирма в силистренската община Ситово, произвеждаща фураж.
"Изнасяме в Румъния. Основната ни търговска част е с румънската част, в района на Констанца над 100 хиляди тона изнасяме за румънския пазар годишно. И се оказва, че ние го губим този пазар. С нас присъстват и наши румънски колеги, от румънски транспортни фирми, които участват в този протест. Ние загубихме поради затваряне на КПП Силистра за товарни автомобили един пазар, който беше на територията на република Румъния, включващ сухопътната част между България и Румъния. В момента целия трафик, който преминава между страните България и Румъния е насочен изцяло между фериботния комплекс, който е в Айдемир, Кардам и Дунав мост. Ситуацията на Дунав мост и Кардам е ужасяваща, опашките са много часове, транспортните фирми губят много пари, ние сега, за да превозим стоки, който е на 20 километра в Румъния, ние трябва да минем от порядъка на 400 километра".
Иван Петров е работил в същата тази фуражна фирма, но днес е без работа, заради промените в маршрутите.
"Заради тези фериботи напуснах работа, тук за 20 километра отиват 3 дена. Аз в Европа 3 хиляди и 500 километра правя за една седмица. Мен ме е срам да стоя тук и хората да ми плащат и аз да стоя там да вися на този ферибот".
Земеделци оставиха пред сградата на Областната управа изгнили череши и кайсии, за да покажат какво се случва с продукцията им, когато трябва да пътуват по-дълги разстояния.
"Производител съм на череши, стоката се разваля, времето за транспорт е прекалено много, двойно…В Румъния, където да си реализирам продукцията за половин час, този полови час в момента е над 24 часа. Има изградена сухоземна част, ние трябва да пътуваме през два ферибота, което е свързано с много разходи и време".
Имаше и представители на румънски фирми, чийто бизнес също страда от усложнената обстановка със забраната за преминаване през градското КПП. Юлиян Кимойка е един от тях. Има търговски обекти и филиали в няколко населени места. Купува от България основно строителни материали, но сега дори един камион пясък му се оскъпява с 250 евро.
"Ние сме свикнали да имаме бизнес в България, да купуваме стоки от България, да купуваме български стоки, доставяни от български фирми у нас. Строителни материали, пясък, цимент. При вас са по-евтини и са по изгодни за нас".
Областният управител Ели Тодорова заяви, че е направена проверка в хронологичен ред на целия проблем с изграждането на фериботния комплекс и защо той не е проработил ефективно в годините. Този въпрос е сложен, тъй като е с международно-правен характер. Неговото разрешаване е от поне 7-8 министерства и институции. Това изисква време и няма да бъде разрешен от областния управител.
До Министерски съвет са направени и предложения да се помисли как съществуващата инфраструктура ГКПП Кайнарджа - Липница - в момента с ограничение за автомобили до три тона и половина, да бъде адаптирана за тежки товарни машини или да бъде изграден нов граничен пункт в местността „Осми пост“.
Разбира се, отново е поискано изграждане на мост в района на Силистра - Кълъраш.
Повече можете да чуете в звуковия файл.
Новата българска църква в Лондон отвори врати и лично патриарх Даниил отслужи празнична вечерня в присъствието на над 300 миряни. Новият храм се казва “Свети Йоан Рилски”. Официалното му откриване ще бъде в неделя. На церемонията бяха и Западно- и Средноевропейският митрополит Антоний, Видинският митрополит Пахомий, ректорът на Софийската..
Представители на общностите на България, Румъния, Молдова се събраха за трета поредна година на "Празник на мартеницата“ в Брюксел. Български деца от различни краища на Белгия танцуваха под звуците на тази позната песен "Без радио не мога". Техни връстници се включиха в ателиетата за изработване на мартеници. Таня Станева, президент на..
Полиция охранява пътниците в градския транспорт в Гърция. Арестуват крадци и реагират на всякакви хулигански прояви. След много случаи на кражби и хулиганско поведение в градския транспорт гръцката полиция засили мерките за сигурност на пътниците. Само за ден в Атина униформените извършиха седем ареста за кражби в градския транспорт...
Над 500 замъка се продават в Испания. Цените на средновековните крепости започват от близо 80 000 и стигат до 15 млн. евро. Купуването на замък понякога звучи лекомислено, като прищявка или снобизъм, но носи своята особена стойност. И ако в България крепостите са единствено исторически обекти, то големият им брой в Испания – над 10 000..
Пресслужбата на Ватикана информира, че Папа Франциск е имал по-дълга от обичайното респираторна криза. В прессъобщението се казва, че "Състоянието на Светия отец продължава да е критично, следователно, както беше обяснено вчера, папата не е вън от опасност". Посочва се, че "папа Франциск е получил продължителна астматична респираторна криза, която..
Победителят от 75-ия фестивал на италианската песен Оли, се отказа от правото си да участва на конкурса "Евровизия" в Базел през май. На негово място, Италия ще представи втория в класирането на "Санремо" Лучо Корси. Решението на Оли да не участва в Базел се очакваше, откакто приключи "Санремо" преди седмица. Накрая, чрез социалните мрежи,..
Пограничните общини Свищов и Зимнич от двете страни на река Дунав очакват близо 1 500 000 евро европейско финансиране за предотвратяване на наводнения. Инициативите за зелена инфраструктура и залесяване за адаптация към изменението на климата в районите на Зимнич и Свищов предвиждат за две години от българската и румънската страна на Дунав да..
Политиците никъде, никога не работят за хората, те работят за себе си. Навсякъде е било така и така ще бъде. И за се чудя защо гласуваме за тях...
Фолклорът е не просто музика - той е памет, корени и душа. Българските народни песни носят в себе си историята на поколения, звука на..
През 1929 година Дунав при Силистра е бил "ледена пързалка" . По него са минавали с шейни до отсрещния бряг. Рекордът обаче е от 1954 година, когато..