Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Александър Бабанин: Вече има интерес към полуавтономни автомобили

Александър Бабанин
Снимка: Личен архив

По време на изложението „Трък експо“ бяха представени системи за полуавтоматично управление на камиони, дори и такива, които са в серийно производство.

„Все още сме далеч от ситуации, в които автономните камиони ще са господарите на пътя, но пътят към подобни автономни машини вече е поет. Производители и дистрибутори вече пробват интереса на клиентите си поне с полуавтономни машини“, каза в „Хора, пътища, автомобили“ Александър Бабанин от Асоциацията на автомобилните производители:

„Всички работят в тази посока. Шофьорът трябва да е вътре и да пусне волана да работи сам, като спазва осовата линия, до края на пътното платно, като се правят и завои, но трябва да има коректна маркировка и пътен ръб“.

Александър Бабанин  поясни, че подобен тип системи, като начало, ще бъдат прилагани само на магистрални участъци:  

Контролът, поне за Европа, ще е в нови регламенти, които се обсъждат и подготвят. Но дебатът за това кой как да носи отговорността на пътя е вкаран в по-голямата дискусия за регулациите на изкуственият интелект. Системите за автономните автомобили бяха определени като високорискови в наскоро предложената от ЕК класификация на риска при използването на изкуствен интелект. Това означава, че при пускането им в употреба, доверието в тях ще е най-ниско и те винаги трябва да бъдат под наблюдение. Татяна Евас от генералната дирекция, която отговаря за координация на политиката за изкуствен интелект в ЕС обяснява: 

Автомобилният сектор определено ще е заинтересован от тези регулации. Защото елементи от тях попадат в групата на системите с висок риск. Затова в предложението сме включили изисквания като на например, данните от обучителния процес да бъдат висококачествени. Да има проследима документация, да има определено ниво на прозрачност, за да може потребителят да знае как да ползва системата. Изискваме потребителят да има възможност да „надзирава“ действията на системата, както и мерки, свързани с киберсигурността на системата. 

Радио Видин

Автомобилният сектор уверява, че вече се работи по създаването на сигурни методи за тестване на автономните превозни средства. Консорциумът за автоматизирана безопасност на превозните средства, който обединява доста световни производители, вече е фокусиран върху безопасното внедряване на автоматизирани системи за управление от 4-то и 5-то ниво“, уверява Ейми Чу: 

„Ние вярваме, че събирането на възможно най-много данни е важно не само, когато се случи някакъв инцидент, за да можем после да го реконструираме. Но е и важно, за да разберем какво е поведението на системата, което да доведе и до подобряване на сигурността. Данните, които записваме, стават особено важни когато трябва да обучим системата която автоматично трябва да се ориентира. Тези действия обикновено се изпълняват от човека-шофьор, но в един момент ще бъдат поети от изкуствения интелект, който ще се намира в автомобила. Интересува ни какво прави този автономен автомобил. Втората категория я нарекохме „откровеност“. Тоест, какво самият автомобил е помислил, че е важно да бъде отчетено. Това е важно, защото преди да поеме управлението, трябва да сме сигурни, че изкуствен интелект е изпълнил определени процедури. Като например какъв е бил статусът на подадените сигнали -  за спирачките, за мигачите. В третата голяма група данни влиза статистиката за това какво са „видели“ сензорите“. 

Дора Атанасова

Дебатите за сигурността на автономните автомобили продължават да са пълни с множество технически детайли. Но очевидно е, че вървят заедно с развитието да законодателството за автономните коли. Последният пример е от Германия. Преди седмици германските депутати одобриха законодателство, което ще позволи на превозните средства без шофьор да тръгнат по обществените пътища до 2022 г.

Александър Бабанин от Асоциацията на автомобилните производители свидетелства, че България е далече от подобни мерки:

„Това ще дойде и у нас рано или късно, когато се осъществява и връзка между движещите се превозни средства, но такава система все още не ни е била представена. Мисля, че има такива определени трасета на Запад – от точка А до точка Б, които ще бъдат изпробвани как се експлоатират такива превозни средства. Може и да се отделят лентите първоначално автономните от неавтономните автомобили".

Още по темата в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Проучване: Българските деца нямат навик да ядат риба, плодове и зеленчуци

Българското дете няма навик да яде риба. Всяко пето дете у нас не яде риба. Няма такава кулинарна традиция. Това е един от изводите от огласено национално представително проучване на хранителните навици на децата у нас. Това е възрастта, в която се оформят стереотипи за хранене . Потвърди се, че има много какво да се върши, за да се..

публикувано на 19.09.24 в 09:49
Снимката е илюстративна

Баба, дядо и аз - и "Малка нощна музика" - ноти по време на война

От преди двайсетина години всяка бъдеща майка в големите градове на Израел, очаквайки скоро дете, а след това и с новороденото дете слуша дискове с класическа музика "Бейби Моцарт", "Бейби Бах" или други. Според психолозите такава музика влияе добра за развитието на зародиша. Това лято в един от културните домове на Тел Авив бе много популярно..

публикувано на 17.09.24 в 12:49
Елена Хайтова

Елена Хайтова: Ако баща ми знаеше, че не чуждите думи са беда, а опростачването на езика

Хайтов много се гневеше на чуждите думи в българския език, но ако знаеше, че не това е бедата, а това, че езикът ни много се опростачва .  Това каза пред БНР Елена Хайтова, дъщеря на писателя Николай Хайтов.  "Все пак чуждите думи внасят своя колорит. Но да казваш нещо от незнание или малокултурие, това е смешно. ...  Написала съм едно есе точно за..

публикувано на 16.09.24 в 19:23

Протест в края на септември готвят седем браншови организации, обучаващи нови шофьори

Протест в края на септември готвят седем браншови организации, обучаващи нови шофьори . Причината са обнародваните във вторник в Държавен вестник две наредби за промени в условията при обучението.  Диалогът е нарушен, казва Йонко Иванов от Съюза на преподавателите по авто-мотоподготовка . А министерството на транспорта обяснява, че..

публикувано на 15.09.24 в 16:00
проф. Юри Кълвачев и проф. Илза Пъжева

Проф. Илза Пъжева: Няма ИИ без естествен. Естественият интелект има крайната дума

Между 12 и 15 септември българската структура на германската научна правителствена фондация "Александър фон Хумболт" организира Хумболтов колегиум на тема: "Човекът и изкуственият интелект в науката и обществото". Форумът ще събере млади и утвърдени български и чуждестранни специалисти в София в "Гранд хотел Милениум". Те ще дискутират..

публикувано на 11.09.24 в 10:54

Може ли ислямският ум да бъде спасен? Новата книга на Мохамед Халаф търси отговор

Важният въпрос днес е: Може ли ислямският ум да бъде спасен?   Така журналистът Мохамед Халаф синтезира акцента в новата си книга "НЕподчинение. Ислямът и реформаторите", която представи пред БНР. "Кризата на исляма днес е колкото политическа, толкова и културна, и религиозна. Тя носи в себе си много други кризи, свързани с невъзможността да се..

публикувано на 09.09.24 в 14:26
Вътрешната баня на Сърбинската къща

Голям е интересът към Ипеклийската и Сърбинската къща в Берковица

Вътрешна баня в къща на 260 години - берковчанис гордост разказват за така наречената Ипеклийска къща, в която е живял поетът Иван Вазов. В съседство с нея има и по-млада на години баня, която е на век и половина и е част от Сърбинската къща. Двете са част от Музейния комплекс в Берковица. Към Ипеклийска и Сърбинската къща има голям..

публикувано на 09.09.24 в 11:49