Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Повече от година творците на културата във Велико Търново се борят за всяка среща с публиката

Снимка: Здравка Маслянкова

Във война с ограниченията за работа и публика влязоха в последната пандемична година творците на културата във Велико ТърновоПовече от година творците на културата в града се борят за всяка среща с публиката. Театралните салони и концертните зали затваряха и отваряха, публиката продължава да влиза с маски на спектаклите, зрителите сядат през седалка или две, а емоцията е стаена. Работата на творците е на приливи и отливи и това действа обезкуражаващо, споделят актьорите от Музикално-драматичния театър „Константин Кисимов“. 

Пиесата „Червило“ по съвременни американски автори беше една от първите, с които великотърновският театър възобнови срещите с публиката. 

„В началото никой не вярваше, че това може да продължи толкова дълго и чакахме с нетърпение ден след ден да си се върнем на работа. Когато се разбра, че това е един по-дълъг процес – от едната крайност до другата се лутах, но театърът липсва, работата много липсва“, сподели Стефка Златкова. 

„В такива ситуации като тази, която е неподвластна на нас, ние не можем нищо да направим, в живота на всеки един актьор става ясно дали театърът е съдбата му, или това е място за ходене на работа“, заяви Иван Митев. 

„Нашето изкуство без публика е невъзможно. Представете си една комедия, ярка, смислена, хубава и хората стоят на разстояние 2 метра един от друг. Психологията на публиката е такава, че те се смеят по-активно и реагират по-бурно, когато са плътно един до друг. Театърът е създаден като едно взаимодействие между актьорите и публиката. То се прави заедно“, коментира Милен Иванов. 

Постепенно великотърновските театрали възстановиха спектаклите, тръгнаха на турнета из страната, поставиха две премиери – на повестта „Гераците“ от Елин Пелин и на пиесата „Животът – това са две жени“ от Стефан Цанев. Режисьор и на двата спектакъла е Невена Митева, която е категорична, че броят на зрителите, пред който играят актьорите, не е без значение

„Не е все едно в този спектакъл на колко човека играеш. Първата част е много комична. Когато публиката не е плътно човек до човека, тя някак си се притеснява да реагира, да се засмее и тогава човек има чувството, че салонът е празен. Да, в „Гераците“ няма значение дали ще влязат 100 човека или 300 човека, там е друга ситуацията. Тук има значение обаче и тайно се надявам тези 30 и няколко човека да реагират като 100 човека, за да усетят и актьорите каламбурния текст. Изисква се от актьорите страхотна мобилизация, на 100%, за да не усетят вътрешно, да не се смутят от това, че публиката е плаха в реакциите си или въобще отсъстват реакции, което също е възможно“. 

За певците ограниченията на пандемията минаха като вятър през вода, както се пее в хита „Твоят пръв урок“ на дует „Амфибия“. Днес сестрите от дуета Цветомира Крусева и Катя Иванова са на противоположни мнения за последствията: 

„На мен ми помогна много духовно. Себепознанието, себеразвитието, обърнах се към себе си. Специално тази година беше много ключова. Все пак човек трябва да се позамисли за човечното в себе си, за положителните качества, с какво може да допринесе към хората, с какво може да е полезен на другите, да не е само за себе си, защото е безсмислено. Когато правиш добро към другите, всъщност ти го правиш към себе си“, заяви Цветомира. 

„С нея понякога се разминаваме в мненията. Тази цялата ситуация, това затваряне, да не можеш да изразиш себе си в песента, това нещо убива хората на изкуството, да стоиш затворен, да нямаш тази комуникация с публиката, да не пееш, това, което трябва да го отдаваш на хората. Това е дарба, която трябва да я показваш. И тази пандемия, цялата обстановка просто духовно съсипа хората на изкуството“, коментира Катя.  

Позитиви от ограниченията извлече в творчески план диригентът Владимир Бошнаков:  

„Благодарение на тази пандемия разбрахме колко сме зависими от изкуството, колко много имаме нужда от него. Тази пандемия аз лично успях да я използвам по един много добър начин. Отдаде ми се възможността да направя 30 репетиции за „Спящата красавица“ – балет на Стара Загора. Имаме идея балетите вече да се правят вече с оркестър и това беше най-подходящото време. Публиката винаги ни липсва. Ние живеем, ние работим, ние творим, лягаме и ставаме заради това общуване с публиката. Ние имаме нужда от тях, ако те имат нужда от нас, значи любовта ни е взаимна“. 

С балета „Спящата красавица“ по музиката на Чайковски и под диригентската палка на оркестъра от маестро Бошнаков Старозагорската опера ще открие на 3 юли летния оперен фестивал „Сцена на вековете“ в крепостта „Царевец“

Репортажа по темата можете да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Синелибри 2024" с мото "Поезия безкрай"

10-ото издание на кинолитературния фестивал "Синелибри" тази година ще се състои от 10 октомври до 3 ноември. Премиери на филми произведени през 2024 година и краят на 2023 година заснети по произведения бестселъри са включени това специално издание на фестивала, който е с конкурсен характер. Председател на международното жури ще бъде актрисата Мария..

публикувано на 30.09.24 в 21:35
Михаил Попов в ролята на Борис Годунов

Спомен за баса Михаил Попов

Отбелязваме 125-годишнината от рождението на големия български бас Михаил Попов - име от музикалното ни минало, потънало в забравата.  На концетния подиум беше впечатляващ. Имаше мощен, красив по тембър, истински басов глас, великолепно поставен. Пееше и комични, и трагични герои, величави и смешни персонажи, и навсякъде беше много убедителен...

публикувано на 30.09.24 в 14:44
Д-р Елена Кирчева и участници във Виенския икономически форум

Образованието е акцент в стратегията на Виенския икономически форум

Виенският икономически форум (VEF) e авторитетна международна организация със седалище в австрийската столица, чиято основополагаща цел е насърчаване на регионалното икономическо сътрудничество на държавите от Адриатическо до Черно море, както и с принос в разширяване на връзките в сферата на политиката, културата, науката и образованието...

публикувано на 30.09.24 в 01:02

Съвременни интерпретатори на Бах откриват "Изкуството на барока" 2024

За 18-и път в София ще се проведе Международния фестивал "Изкуството на барока", фокусиран към исторически информираните изпълнения и творчеството на старите майстори. Началото на 30 септември от 19:30 ч. в концертната зала на Централния военен клуб ще поставят интерпретатори на музиката на Йохан Себастиан Бах, някои от които с нетрадиционни за..

публикувано на 29.09.24 в 23:52
Васил Казанджиев

90-годишнината на Васил Казанджиев увенчава есенните "Софийски музикални седмици"

На 30 септември в камерната зала "България" с концерт ще бъде отбелязана 90-годишнината от рождението на акад. Васил Казанджиев. В програмата ще прозвучат произведения на композитора в изпълнения на квартет "Фрош", пианистите Гергана Несторова, Надежда Цанова и Стефан Врачев, Анжела Маджарова - арфа и Виктор Теодосиев - валдхорна. Струнният квартет..

публикувано на 29.09.24 в 23:10
Стойка Миланова

Отиде си забележителната българска цигуларка Стойка Миланова

На 29 септември 2024 г. след дълго боледуване в Мадрид почина българската цигуларка с международна кариера Стойка Миланова. Това съобщиха от семейството й в нейния фейсбук профил. Стойка Миланова е родена на 5 август 1945 г. Започва да свири на цигулка на 4-годишна възраст. Неин преподавател е баща й - прочутият цигулков педагог проф. Трендафил Миланов...

публикувано на 29.09.24 в 22:47

Камерната музика на Рихард Щраус - акцент в програмата на "Камералия"

В събота, 21 септември, в София започна шестото издание на фестивала за камерна музика "Камералия".  То ще продължи до 9 октомври и включва общо пет концерта под надслов "Камерната музика като страст". Втората изява е на 24 септември в Софийската градска художествена галерия. Тя е на част от своеобразния диптих, с които фестивалът поставя акцент..

публикувано на 27.09.24 в 17:52