Повече от четвърт век във всяко издание на предаването „Алегро виваче“ припомням на нашите слушатели забравени български музиканти от миналото и констатирам, че много рядко съм говорила за нашите великолепни изпълнители на духови инструменти. Спомням си, че през 50-те години, когато започнах да посещавам редовно симфонични концерти, Софийската филхармония имаше невероятна група дървени духови инструменти. Спомням си флейтиста Иван Бончев, обоиста Георги Теодосиев, кларинетистите Кирил Димитриев и Сава Димитров, фаготиста Кирил Коцев - и това са само водачите на групите. Какви прекрасни музиканти бяха, как темброво се сливаха в една великолепна звучност, колко артистични бяха в своите изяви.
Имаме повод да си спомним за обоиста Георги Теодосиев - на 7 април 1921 г. отбелязваме 100-годишнината от неговото рождение. Близо 20 години той е солист на Софийската филхармония, но в началото на 60-те години заминава да работи в чужбина и внезапно си отива от света на 49-годишна възраст през 1970 г.
Роден в Хасково, Георги Теодосиев учи обой при местния капелмайстор Борислав Благоев, а вероятно и при вуйчо си Сава Панев - обоист в Царския симфоничен оркестър. Следва в Държавната музикална академия, в класа на д-р Спасов - личност, за която трябва да се говори и която не трябва да бъде забравена. После се обучава при проф. Христо Петков, а камерно музика учи при проф. Никола Стефанов.
На Първото общобългарско състезание за певци и инструменталисти през 1948 г. Теодосиев е награден и това дава тласък на кариерата му като концертиращ инструменталист, въпреки че още като студент той става солист на Царския симфоничен оркестър (по-късно прераснал в Софийска филхармония). По негова инициатива е създаден Филхармоничният духов квинтет, в който участват водачите на групите в оркестъра. С този състав изнасят много концерти в цялата страна. Сслед това е създадена и нова формация - Български духов квинтет, в който участват Борис Стоянов - флейта, Геори Теодосиев - обой, Сава Димитров - кларинет, Марко Минев - фагот и Христо Хараламбов - валдхорна - много престижен състав с преставителни изяви.
Теодосиев е бил солист и на всички симфонични оркестри в страната. Все пак най-впечатляващи са били неговите изяви със Софийската филхармония. Неслучайно видни диригенти като Абендрот и Бонгарц при гастролите си в София веднага обръщат внимание именно на солиста обоист и го канят за оркестрант в големи оркестри на Германия като Дрезденската филхармония, например. Уви, тогаващните власти не му дават тази възможност за професионална изява. Интересен факт е, че при повторното гостуване на Абендрот в България той специално донася една кантата от Йохан Себастиан Бах за сопран и обой, имайки предвид възможностите на Теодосиев - и изпълнението е блестящо. Чак след 6 години, когато диригентът на Белградската филхармония Живоин Здравкович е впечатлен от качествата на обоиста и го кани за солистична изява в Белгард, а след това и за солист оркестрант на Симфоничния оркестър на град Кайро в Египет, където той е главен диригент, властимащите позволяват на Теодосиев да замине. В Кайро цели 7 години той жъне успехи като обоист и продължава активната си дейност като камерен изпълнител.
Георги Теодосиев притежава и дарбата да преподава - винаги обкръжен от млади музиканти, които го търсят, за да споделя щедро ценния си опит. Но и в тази дейност той има затруднения – допуснат е да преподава само във Филхармония „Пионер“. Независимо от всички създавани в онези времена пречки, много от обоистите от следващите поколения дължат част от успехите си именно на своя „нещатен“ учител.
Георги Теодосиев е роден музикант - от тези, на които природата е дала всичко. Той носи музиката в себе си и я подарява на всички.
Изпълнение на Георги Теодосиев като солист в Концерт за обой №3 от Хендел можете да чуете в звуковия файл.
В свят, в който модерното често измества традиционното, една книга се появява като мост между поколенията – "Особености на традиционното изкуство в женската носия ". Изданието е не просто наръчник, а жива енциклопедия на женската народна носия в Североизточна България – с всичките ѝ тънкости, символи и смисъл. Книгата е дело на..
В навечерието на 29-и април – Международния ден на танца, основният фокус в 29-ото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“ e балетното изкуство. 20.05-21.00 ч.: - Спектакълът “Танцова магия от фламенко до валс“ на ученици от 5-и до 12-и клас на Националното училище за танцово..
Спектакълът "От другата страна на живота" може да се гледа тази вечер от 19.30 часа на софийска сцена - камерна сцена в Театър "Сълза и смях". След години в Америка актрисата и драматург Светлана Атанасова успява да убеди автора Петър Анастасов да ѝ даде съгласието си и тя сама да напише продължение на една легендарна пиеса - "Голям колкото..
Повече за създаването и дейността на джаз колектива можете да чуете в звуковия файл в началото на статията.
Изложбата „Какво ни свързва“ беше открита през седмицата в Национална галерия/Софийски арсенал – музей за съвременно изкуство. В експозицията 8 художници изследват връзката между храната и изкуството, защото с развитието на човешката цивилизация, храната и храненето постепенно се превръща в социален и културен феномен. Тя е носител на..
Фестивалът "Литературни срещи 2025" тази година е посветен на археологията на паметта. Събитията се провеждат в района на Ларгото, Археологическия институт с музей към БАН и алтернативното пространство "Щрак!". Тридневният фестивал съдържа и инсталация "Под центъра на тежестта", която е активна само вечер – разположена е в подлеза..
В рубриката "Помните ли..." на предаването "Алегро виваче" отбелязваме 120-ата годишнина от рождението на големия български композитор и педагог проф. Георги Златев - Черкин. Неговият професионален път в музиката е свързан със София и Виена - и в двата града той учи и по-късно работи, а също и с три консерватории в Китай, в които преподава през..
Цялото интервю на Диана Янкулова с Георги Георгиев в предаването "Неделя 150" чуйте в звуковия файл.
Цялото интервю на Диана Янкулова с Тодор Тагарев в предаването "Неделя 150" чуйте в звуковия файл.
Не мисля, че новата формация на Корнелия Нинова има бъдеще. Това заяви пред БНР Румен Овчаров, бивш министър на енергетиката и бивш висш функционер в..