Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ще намери ли България мястото си в новата икономическа реалност

Снимка: pixabay.com

Ковид кризата затрудни, но не спря глобалната верига на доставките, отчитат както малки, така и големи бизнеси. Дали България може да намери мястото си в новата реалност?

Якуб Розман от Израелската аерокосмическа корпорация отговаря за производствената линия на елементи за изтребителите F-15, F-16 и F-35. В цеховете на компанията край летището на Тел Авив той показва как се изпълняват поръчките за американската компания „Локхийд Марнтин“. В тези цехове ще бъдат произведени и крилата на осемте български изтребители, които страната ни закупи за близо 2 милиарда и 200  милиона лева. България очаква първите самолети след 3-4 години, но коронакризата породи притеснения, че това може и да не се случи в указания срок.

Якуб Розман не се притеснява, че пандемията може да забави доставките на материали или производството на продукти. Дори и в пандемичната обстановка близо хилядата души при Розман са работили, споделя той опита си от пролетта на 2020 г.

„По време на пандемията ние не спряхме да работим. Разбира се, имаше ограничения, наложени от правителството и ръководството на компанията, с които се налагаше да се съобразяваме. Но това беше заради здравето на работниците - един болен можеше да спре производствената линия. По време на пандемията най-голямото ни притеснение беше, че в един момент нямаше полети. Частите за нашата продукция се произвеждаха, но нямаше самолети, които да ги докарат или да ги изпратим в САЩ. Това вече е преодоляно. Производството за отбранителния сектор не беше засегнато. Производството за гражданския сектор беше засегнато. Но в края на 2020 година, като си направим сметка, нямаме пропуснати доставки към нашите клиенти. Успяхме да върнем производството на нивата отпреди Covid кризата. Wспяхме да спазваме условията на нашите клиенти. Сега дори увеличаваме производството си.“

В момента не виждаме глобални проблеми на веригите за доставки, уточнява и Лъчезар Динев, председател на Българо-китайската търговско промишлена палата. „Фабриката на света“ – Китай работи, китайските митници и индексът за пристанището в Шанхай го показват.

„В момента товарите стигнаха до близо 5000 долара за 20-футов контейнер, което означава, че товарите, които излизат от това пристанище, са толкова много, че те не смогват да ги обработват и затова цените скачат неимоверно“, пояснява той.

Прекъсване имало през март, веднага след Китайската нова година, но това не е породило огромни проблеми в производството, твърди още Динев.

„Имаше един друг много голям ефект. Тъй като Сovid е свързан с потреблението, потреблението намаля изключително много, Китай не беше брънка, която да спира доставките. В момента има проблеми с пласирането на автомобили, а не с части и доставка за автомобилния клъстър.“

В България пандемията ще повлияе положително на автомобилната индустрия, прогнозира Любомир Станиславов, изпълнителен директор на аутомотив клъстъра в България. Той говори за „определени процеси“, които могат да се случат заради търсенето на по-сигурни доставки.

„Като цяло IT индустрията и аутомотив индустрията в момента изживяват истински бум. Нашите компании работят предимно за европейската автомобилна индустрия, която е най-голямата света. Големите компании в момента се справят изключително успешно с кризата. Те освобождаваха хора пролетта, тъй като имаше притеснения, не беше ясно какво представлява тази криза. В момента назначават хора и вече са назначили доста повече хора“, изтъква Станиславов.

Според него това дава шанс на България, която може да стане част от решението за по-бързи доставки по веригата. В началото на септември министърът на икономиката Лъчезар Борисов посочи пред посланици от други държави плюсовете на т.нар. ниършоринг – процес на скъсяване на веригата на доставки и производство на продуктите по-близо до крайния клиент. България в момента разчита на това, за да привлече инвестиции и да намали ефекта от последващи проблеми по верига на снабдяване, декларира и сега министър Борисов.

„В момента такива проблеми нямаме. Българската икономика има своя потенциал да отговори не само с наличните компании, които са на пазара – български компании поддоставчици, а може да отговори на този процес и чрез нови инвестиции.“

Лъчезар Динев смята, че дори България да не е Китай, страната ни може да почерпи пример как да се справи с последиците от затворените бизнеси и предприятия.

„Те имаха и опит с предишни проблеми като птичи и свински грип и т.н. Те се научиха как да го управляват, докато ние май го пропуснахме този момент. Не вярвам в универсалните рецепти и това, че някой се е справил по някакъв начин, ние сляпо трябва да подражаваме на него или трябва да правим точно същото, но не ни пречи въобще да се получим от начина, по който те го направиха. Те подпомогнаха предприятията си, отначало не съвсем с парични средства, а с безплатни материали, с поддръжка на работниците, имаше и субсидии за експорт. През октомври-ноември направиха ръст от близо 10% в сравнение с миналата година.“

„Един от вариантите, който много от производителите в момента се опитват да направят, но не е толкова лесно, е да диверсифицират производството. В момента дори и китайците се опитват да диверсифицират това да не бъде само в Китай. Въпросът е дали ние ще се закачам по някакъв начин. Част от производство може да бъде в България. Говоря за високи технологии“, коментира председателят на Българо-китайската търговско промишлена палата Лъчезар Динев. Той припомня, че благодарение на тези политики, Китай вече е надминал нивата на производство  отпреди кризата. И до края на годината се очаква ръст на БВП „може би от 2.9% на фона на това, че всички останали страни ще имат отрицателен ръст на БВП“.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Роботите стават все по-достъпни в българската икономика

Роботиката представлява голяма планина, която участниците се учат да изкачват заедно . По време на това изкачване те учат много за екипната работа, за реалния свят – как когато свържем две жички, напишем малко код и натиснем един бутон, виждаме как това, което сме направили, може да помогне на останалите около нас. Това обясни в интервю за..

публикувано на 27.09.24 в 11:32

Румяна Киризиева: В по-малките населени места са по-отворени към спорта

Последният петък на септември е Европейски ден на спорта в училище. Идеята е да се съчетаят физическа активност и забавление . Това е десето, юбилейно издание на кампанията у нас, в която се включват все повече училища и спортни клубове, отбеляза пред БНР  Румяна Киризиева от пловдивското сдружение "Бъди активен". По техни данни близо 800..

публикувано на 27.09.24 в 11:00
Петко Стоев

Петко Стоев за ролята на технологиите в съвременния свят

За ролята на технологиите в съвременния свят има много какво да се каже. Те стават все по-важна част от нашето ежедневие.  "В момента технологиите се развиват като симбиоза между човека и иновацията , защото винаги целта е технологията да помага на човека да се справя по-добре, да работи по-комфортно, по-удобно, каза за "Нощен Хоризонт"..

публикувано на 26.09.24 в 15:11
 Владислав Николов

На 28 септември във Варна ще се проведе 11-то събитие за събиране на капачки

"Ние никога не сме си мислили, че ще превземем по такъм сърцат начин хората, идеята ни беше да направим нещо от себе си, което да бъде чисто, същевременно полезно, каза за БНР Владислав Николов, създателят на първата в България благотворителна кампания за събиране на капачки в помощ на недоносени бебета "Аз Вярвам и Помагам" .  Всичко започва през..

публикувано на 26.09.24 в 11:45

Студенти от Стопанския факултет на СУ, доброволци и общинари обновиха подлеза на спирка „жк. Изток“

Мръсен, тъмен и издраскан, сборно място на футболни агитки – така доскоро е изглеждал подлеза под бул. "Цариградско шосе" в близост до кръговото на четвърти километър. Случайни минувачи разказват, че подлезът от години е оставен без поддръжка. „Беше ужасно мръсен, всичко беше нарисувано“, каза случен минувач. „Не съм минавала много често..

публикувано на 25.09.24 в 12:02
Ели Маринова

Ели Маринова за суеверията български и мъченичеството на Йоан Кръстител

Искаме или не, есента ще напомня все повече за себе си и нощите ще стават студени . С идването на новия месец ще дойде и края на отпуските и ще трябва да се върнем отново в познатия ритъм. Есента е хубаво време, прибират се плодовете, прави се вино. Подготвя се къщата за по-хладните и къси дни. Това е времето на приказките, на митовете,..

публикувано на 25.09.24 в 11:00

Асаф Кенан е създал електронно приложение, което ограничава ползването на мобилни телефони

В Европа в много държави е забранено ползването на телефон в училище. В Израел възразяват срещу толкова категорична забрана. Преди войната дори имаше ученически демонстрации. На тях средношколците искаха изцяло смяна на концепцията за образование. Смятаха, че е отминало времето, когато учителят по хуманитарни науки да запознава възпитаниците..

публикувано на 22.09.24 в 10:33