Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Локомотивът Баба Яга на родопската теснолинейка ще бъде преобразен в Русе

Машината е произведена в Румъния, не е спирала да се движи от 1988 година

Снимка: БГНЕС

Родопската теснолинейка е единствената в страната и извън рутинната си функция да превозва пътници, е изключителна атракция за туристите. Пътят й минава през Родопите, Рила и Пирин. Заради нуждата от ремонт един от четирите локомотива се озова в Русе.

Един от локомотивите на теснолинейката Снимка: Сдружение „За теснолинейката“

Новината, че локомотивът Баба Яга отива за ремонт в Русе, събуди оптимизма на цялата железничарска общност в страната. Феновете на влаковете и страстните привърженици на теснолинейката Септември-Добринище, сесъбрали на гарата, за да изпратят машината през Балкана чак до Дунава.

Този локомотив е произведен в Румъния специално за българската родопска теснолинейка и също дунавската теснолинейка, която преди сме имали в Северна България и от 20 години вече я нямаме – била е от Червен бряг до Оряхово“, разказва управителят на единствения завод за ремонт на стари и производство на нови машини Цветелин Колев.

За родопската теснолинейка Колев казва, че по-живописна от нея в цяла Европа е виждал само в Швейцария. „Това е една от най-красивите железопътни линии в света.“

Снимка: БНР

Сега локомотивът 770002-4 е в халето. Предстои му пълна промяна, защото от 1988 до 2020 година не е спирал. В момента има остър недостиг на резервни части за такива локомотиви. Оригиналният завод производител в Букурещ не съществува от 30 години. „Именно затова БДЖ се обърнаха към нас, с молба да модернизираме изцяло два локомотива“, допълва Колев.

Старият дизелов двигател на Баба Яга ще отиде в историята. Новият е американски, последно поколение, модел от миналата година и отговаря на най-стриктните екологични норми, подчертава Цветелин Колев. Това според него поставя теснолинейката на ново екологично ниво. „Това е най-чистият дизелов двигател.“

Изцяло нови кабини и нови пултове за управление са другите страни на ремонта, които ще преобразят Баба Яга. „Ще изградим нови кабини и ново тяло на локомотива. На практика от стария локомотив ще използваме само т.нар. ходова част, защото е съобразена с изискванията на теснолинейката и старата хидропредавателна кутия“, уточнява управителят на завода. От тази купчина желязо ще трябва да стане нов, съвременен локомотив.“

Снимка: Сдружението „За теснолинейката“

И ако на шега наричат тази машина Баба Яга заради грозния й вид, след ремонта вероятно ще трябва да сменят името й.

„Не знам защо на този локомотив му казват, че е Баба Яга, но той ще се превърне в много красива Снежанка след модернизацията. Искам да бъде бял – по този начин ще покажем как локомотивът ще остане дълги години бял. Нашият двигател няма да изхвърля никакви сажди в атмосферата. Предстои да го коментираме  с възложителя. Засега нагласите са той да си остане червен, каквато е тяхната корпоративна идентичност, на БДЖ“, отбелязва Цветелин Колев. Ако стане бял, много ще се отвори като дизайн и на хората ще им бъде по-весело и по-забавно, смята той.

Снимка: Сдружение „За теснолинейката“

През 2021 година локомотивът отново ще се върне в Родопите, за да поеме с новото си сърце по живописния железен път към Рила и Пирин.

Още за Баба Яга и новия живот на локомотива чуйте в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Джазът като "кипящо гърне", Биг бендът на БНР на 65!

Трети март е не само националният празник на България, но и рождения т ден на Биг бенда на Б ългарското национално радио . През 2025-а той празнува 65 години от основаването си . В чест на оркестъра "Изотопия" представя спомени и случки, разказани от осмината му диригенти. Снимки: Биг бенд на БНР

публикувано на 04.03.25 в 15:44
Проф. Николай Овчаров

Проф. Николай Овчаров: Има сериозен проблем с организацията на културно-историческите обекти

Има сериозен проблем с организацията на всички български  културно-исторически обекти . Това каза пред БНР археологът проф. Николай Овчаров и добави: "Особено с организацията на вече направените или направени в голяма степен обекти. Често ме питат Перперикон кога ще е готов и казвам, че това ще е след някое поколение, защото това е цял град. Но..

публикувано на 03.03.25 в 17:06

НВИМ показа за първи път златния венец, дарен от Борис III при откриването на Паметника на свободата

Националният военноисторически музей за първи път показва златния венец, дарен от цар Борис III при откриването на Паметника на свободата на Шипка. Гостите на музея имат възможността да се снимат с уникалния експонат и да разгледат обновената експозиция. Златният венец на цар Борис III е поръчан специално за откриването на паметника на..

публикувано на 03.03.25 в 16:22

Как голямото европейско семейство преобръща живота на едно българско семейство

В рубриката "Родина зад граница" ви срещаме с Йордан Минков, българин, който от 17 години, задено със семейството си, живее в Брюксел. Причината през 2007 година Йордан да емигрира в Белгия, е възможността за по - добро кариерно развитие на неговата съпругата. Веднага след влизането на страната ни в Европейския съюз, институциите в..

публикувано на 02.03.25 в 12:48
Мира Цветкова

Мира Цветкова: Грънчарското колело потушава пожарите на пубертета

В рубриката "Горещо сърце" ще завъртим грънчарско колело заедно с една 17 годишна тийнейджърка , за да изваем радио портрет на един млад творец. Това е Мира Цветанова Цветкова от Враца . Тя е от Враца, но учи керамика в Троян. Срещаме я в родния й град, където чиракува при майстор - грънчар - Куман Жеков, и така доразвива на уменията..

публикувано на 02.03.25 в 11:30
Бойко Василев

Бойко Василев: Сръбските студенти бягат от политиката, но идеите им ще трябва да станат политика

Голямата причина за студентските протести в Сърбия е липсата на правова държава , падналата козирка на гарата в Нови Сад е само поводът. Те бягат от политиката, но рано или късно ще се изправят пред момента, в който техните идеи ще трябва да станат политика. Как ще се мине тази крачка никой не вижда. Това каза пред БНР журналистът от БНТ Бойко..

публикувано на 25.02.25 в 18:53
Замръзналият Дунав - 1940 година

През 1954 г. Дунав замръзва за 74 дни

През 1929 година Дунав при Силистра е бил "ледена пързалка" . По него са минавали с шейни до отсрещния бряг.   Рекордът обаче е от 1954 година, когато реката е скована за цели 74 дни. Според статистиката в периода 1900 - 1964 г. Дунав е замръзвал 27 пъти . След това обаче - през 1985-а това продължава 2 месеца - от 16 януари до 16 март, а..

публикувано на 21.02.25 в 06:10