От 7 декември австрийското правителство обяви поетапно отпадане на някои от ограничителните мерки, предприети през втория локдаун. За огромно съжаление на меломаните, епидемичната ситуация налага всички форми на културни събития с публика да останат забранени в продължение на още един месец – до 7 януари 2021 г. Логично рестрикциите в този период засягат и прочутия в цял свят Новогодишен концерт на Виенската филхармония. Той ще се състои както винаги в Златната зала на Музикферайн на 1 януари, но за първи път в своята история ще бъде без публика. Въпреки необичайните обстоятелства, провеждането на концерта се възприема като символично послание към света. Събитието ще бъде директно предавано от телевизионни канали на 90 държави, очаква се аудитория от над 50 милиона зрители, планирани са интерактивни овации, които ще се излъчват чрез специална платформа, а на диригентския пулт на Новогодишния концерт за шести път ще застане Рикардо Мути. Италианският маестро отбелязва през идващата 2021 г. своя 80-годишен юбилей и отсега е запланувал бъдещи концерти в този период с Виенската филхармония в Залцбург, Виена и Миланската Скала.
Виенската филхармония продължава и в тези трудни условия на световна пандемия да бъде еталон като културна институция и посланик на своята държава. Международната преса отбеляза успешния гастрол на Виенските филхармоници, осъществен през есента в Япония под диригентството на Валерий Гергиев. Едно турне – изключение в световен мащаб, станало възможно благодарение на сондажи на най-високо политическо ниво между двете държави и специалното съдействие на правителствата на Австрия и Япония.
В интервю за слушателите на предаването „Алегро виваче“ по "Хоризонт" изключителната българска цигуларка Албена Данаилова - първата жена концертмайстор на Виенската филхармония - разказа подробности за това необичайно, безпрецедентно пътуване на оркестъра в условия на световна пандемия:
“Нашето турне в Япония е ежегодно, това е традиция повече от 50 години и в този смисъл не е извънредно събитие за Виенската филхармония. Всъщност беше запланувано като продължителен гастрол в Азия – в Китай, Южна Корея, Тайван. Всички тези страни отказаха една по една, защото статистиките около вируса Covid-19 се променяха непрекъснато. В този момент в Япония имаха по-малко случаи на заразени, в следствие на което успяха да издействат на държавно ниво разрешение единствено за нашия оркестър да осъществим своите запланувани концерти в продължение на две седмици и при пълни зали. От своя страна канцлерът на Австрия разреши Виенската филхармония да напусне в целия състав, в който пътува, организиран беше и специален чартърен полет. Публиката в Япония навсякъде беше с маски и тъй като японците са изключително стриктен народ, хигиенните мерки за безопасност бяха спазвани на 120%. Всички членове на нашия оркестър също дадохме съгласие за цяла система от правила, включително да не напускаме индивидуално хотела по никакъв повод, да не се срещаме с японци и да общуваме единствено с екипа, който бе назначен да ни съпровожда през цялото пътуване. При тези условия за 14 дни престой в Япония изнесохме 12 концерта с 4 различни програми, включващи руска, френска и немска музика под диригентството на Валерий Гергиев. Виенската филхармония е предпочитаният оркестър за мнозинството от японците, които се интересуват от класическа музика. Те идваха дори и на репетиции, когато бяха отворени за публика, носеха плакати, поздравявайки по този начин различни членове на оркестъра, които познават, пожелаваха ни здраве и късмет. По време на концертите на публиката беше разрешено да аплодира силно и колкото дълго иска, но бяха забранени викове „ Браво“, „Бис“ и др. Беше действително незабравимо пътуване и безпрецедентно за 2020 г. в този мащаб. Виенската филхармония беше единственият оркестър от Европа, който беше допуснат в Япония.“
С Албена Данаилова разговаряхме и за актуалните проекти на Виенската филхармония в сегашния период на втори локдаун и за емблематичния Новогодишен концерт на 1 януари, както и за отпадането на нейни индивидуални музикални ангажименти като солист в тази година на пандемия:
“В момента положението за нашия оркестър не е особено добро, но едва ли може да се сравнява с други по-малки формации, които се издържат само от частни спонсори и са по-засегнати от нас. При сегашния втори локдаун, за разлика от първия, е разрешено провеждането на репетиции. Въз основа на това ние решихме да продължим своя цикъл с Кристиан Тилеман. Самият диригент се съгласи да дойде във Виена и да се подложи на тест, както и целият оркестър, за да можем да запишем Брукнер, тъй като в момента осъществяваме интеграл от неговите симфонии. Състоя се като вид концерт на празна зала с пряко излъчване по австрйското радио ORF. По същия начин смятаме да процедираме и за нашия следващ концерт със Зубин Мета. Както вече стана известно от пресконференцията, Новогодишният концерт на 1 януари от Златната зала на Музикферайн също ще се излъчи без публика и може би ще е най- тъжният Новогодишен концерт до този момент. Първоначалната концепция и мечта на Виенската филхармония беше това събитие да се състои по начина, по който винаги е било досега, имайки предвид, че е най-известният концерт в света, включващ прекрасната, гениална музика на валса и на полките, която предполага общение с голяма група хора и което сега няма да се състои. Но в Австрия е отказан и целият сезон на баловете, включително и Балът на филхармонията.
В цялост 2020 г. се оказа катастрофална за много професии. В момента сферата на класическата музика е силно засегната като бранш, особено в Америка. Много колеги там просто престават да бъдат музиканти и дори са принудени да продават своите къщи. За щастие този проблем не съществува в такава степен в Европа, а най-малко засегнати са Германия, Австрия и Швейцария. Като цяло страните в Европа отделят държавна субсидия, която подкрепя културния бранш. Финансови загуби в този период има за всички институции, включително и за Виенската филхармония – вероятно в рамките на 40-50% , но въпреки всичко нашите доходи са далеч по-стабилни в сравнение с тези на музикантите в Америка, Англия, Франция, Италия и Испания. Аз оставам оптимист за бъдещето и смятам, че следващата година ще донесе постепенно овладяване на вируса и регулиране на ситуацията. Надявам се на по-добро бъдеще за всички хора, както и в личен план. Всички мои индивидуални концерти от март досега отпаднаха, общо 6-7 с камерна музика, като солист в Азия и България. Очаквам отново всички музиканти да свирим пред публика, да не минаваме изцяло на дигитални концерти и live streaming, защото истината е в живото изпълнение, което има несравнимо въздействие, както за публиката, така и за изпълнителите.“
Чуйте цялото интервю с Албена Данаилова в звуковия файл.
Скулпторът, художник и преподавател в УАСГ Йордан Леков представя в галерия-книжарница "София прес" своята изложба "Маврографии" . Заглавието съдържа думите мавро – от гръцки черно, графо – отново от гръцки: форма на писане, изписване , обясни художникът в интервю за БНР. В творбите си той е използвал хартия, туш и вода. "Самите рисунки..
В шестото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Музикално събитие на седмицата: “Реквием“ от Верди на сцената на Софийската национална опера и балет под диригентството на Даниел Орен - Отзвук от оперната гала на Анджела Георгиу със Софийската..
Мартина Табакова (пиано), Стоимен Пеев (цигулка) и Атанас Кръстев (виолончело) - това е ансамбълът, който представя своята концертна програма „Романтични съкровища“ с успех на различни сцени в България. Турнето, което стартира от София с концерт на 23 октомври в рамките на поредицата „Музикални вторници“, сега се отправя към черноморските..
На 21 ноември от 19 ч. в галерия "Vivacom Art Hall Оборище 5" музикантите от трио „Дивертименто“ ви канят на концерт-спектакъла „В годината на чешката музика“. Той е пореден в творческата биография на състава, който получи наградата в категория "Музикален проект на годината" на националната анкета след слушателите на БНР "Музикант на годината 2022"...
Предстои поредната среща на публиката със Симфоничния оркестър на БНР - в петък от 19:00 ч. в столичната зала "България". На диригентския пулт ще бъде Константин Илиевски, а солист – първият виолончелист на Радиооркестъра Христо Танев. Главният диригент на Радиооркестъра Константин Илиевски поставя като български акцент в програмата музиката..
"В моите спомени те са неразривно обединени . Като изпълнител на безкрайно много съвременни произведения съм щастлива, че можах да живея край тях, да дишам техния въздух, да усещам тяхното отношение към музиката и да взема максимално много от това, което те знаеха и можеха", казва пианистката Стела Димитрова – Майсторова пред БНР. По..
На 20 ноември, сряда, в Първо студио на БНР в 19 ч. ще започне един специален концерт, посветен на трима големи композитори - представители на българския авангард, които през 2024-та закръглят годишнини: акад. Васил Казанджиев, който през септември отпразнува своя 90-и рожден ден и продължава да създава музика, както и двама автори, от чието рождение..
БСП не е вече БСП! Не ние си тръгваме от БСП, а БСП си тръгва от нас! Това каза пред БНР Петко Тюфекчиев, който заедно с други членове на три..
Обществото е заблудено за БДЖ, защото всеки чака частен превозвач да дойде с неговите хубави влакове и да предлага по-добра услуга. На..
"Обсъжда се желанието на евроатлантическото мнозинство в НС да влезем по най-бързия начин в еврозоната. Скритата инфлация е много по-голяма от..