От днес София има съвсем нова художествена придобивка. Непосредствено до размирния "Триъгълник на властта", в една от преките - „Триадица“, вече се извисява образът на Свети Георги преди битката му със змея. Стенописното изображение, което някои определят като стрийт арт икона, е последният проект на Urban Creatures, с който те отбелязват десетгодишен юбилей. Още докато образите излизаха на бял свят под ръката на Божидар Симеонов - Бозко, успяхме да се срещнем с част от хората, които стоят зад най-новото стенописно бижу на града.
Една история от жълтите павета, разказана на три рибарски столчета и кофа от боя, със солидна стръв за въображението ви - герои, гълъби, шише отрова, много боя и катафалка, но не се плашете.
Ако тръгнете от булевард „Дондуков“ към точната локация „Триадица“ №6, ще се озовете фронтално пред стената. Тя ще изникне пред вас на фона на административни и жилищни сгради, магазини, кафенета, близо до трамвайната линия, под зоркия поглед на две красиви скулптури, запазени на покрива на стара софийска къща. Каменните съседи се нравят на художника Бозко, с когото говорим, докато творбата му е все още в тъмни краски. И в процеса на рисуване, и метафорично изображението се изгражда от тъмно към светло:
"Това е голямата борба".
Тя обаче никога не може да бъде изведена докрай.
"Затова Свети Георги е старец".
Наблюдавайки този старец, няма да разберете дали ще нападне змея, или не:
"Тази битка няма край. Дори не съм сигурен, че ако доброто победи някога, това ще е добро. Няма краен резултат в съществуването".
Божидар търси да приближи рисунката към каноничното изобразително изкуство. Освен че темата го предполага, и образованието му го тласка към това решение:
"Аз съм завършил стенопис и съм учил иконопис. Ако се запознае човек с това, което правя, винаги има заложена някаква иконографска стилистика в моите неща".
Защо сега Свети Георги се явява в центъра на София и защо точно на тази улица? Божидар нарича локацията „претенциозна”, от Urban Creatures се борят с нея три години:
"Имаше доста пречки да се случат нещата".
За Божидар последната година е турбулентна и го кара да се съмнява в бъдещето на цивилизацията:
"Има стресове на много нива. Случват се трусове и в обществен план, и в здравословен. Трудна година".
Тогава да търсим ли надежда и упование в изображението на Божидар? Особено ако шишето с отрова, заседнало в гърлото ни, не се движи нито напред, нито назад:
"Нито искам да разведря живота на някой, нито да го вмрачня. Правя нещо, което е резултат на палитра от усещания в самия мене".
"Божидар работи с подсъзнанието на всеки един човек, който вижда нещото. Той работи с всичките му житейски натрупвания. Моментът на виждане на стената е само спусъкът, който кара тези житейски натрупвания да имат форма. Над 100 различни версии чух за тази стена - от "гърба на Путин" до "Защо не сложихте маргаритки?" и всякакви безумия. Но те са безумия за мен, за тези хора - това са техните неща", допълни и Ясен Гешев, създател на платформата за градско изкуство Urban Creatures.
Фотографът на проекта, Владимир Груев - FREAX, се самоопределя като професионален наблюдател. Впечатлен е от спокойствието, с което екипът се справя с трудностите. Запечатва в две седмици емоции, кондензирали три години. Търси си най-добрите гледни точки, дори ако трябва да ги изрови между две кофи с боклук. Когато вдигне поглед и обектив вижда:
"Супер много труд и време. Като погледна цялото нещо колко е огромно - не ми го побира умът как имаш толкова много търпение да изградиш всеки детайл с такава прецизност".
И понеже освен фотограф, Влади е и танцьор, усеща и движение в стената срещу себе си:
"Тази симпатична лъскава ламя прави цялото нещо още по-приковаващо".
Той следи и реакциите на минувачите в този особено оживен район. Забелязал много увиснали ченета:
"Почти при всеки е подобна реакцията. Всички са позитивно настроени".
"90% от хората се радват, че това нещо се случва тук. Най-много ме радва фактът, че съседите много го ценят. Те ще живеят най-дълго с тази стена и това много ми допада", каза и Ясен. Питаме Владимир дали това не се дължи на предположението, че за изображение на светец малцина биха се изказали негативно. За него от Urban Creatures са проявили едно определено качество:
"Те имат доста смелост да правят икона като стрийт арт".
И все пак за Владимир комбинацията е успешна. Освен това е одобрена и от духовници, защото - както е научил Ясен за десет години:
"Всеки приема града за своя собственост. Има всякакви хора. Хубаво е да направиш консултация с висши духовни лица, за да получиш благословията им. Тя беше много важна, защото след благословията им проектът тръгна, а преди това 3 години буксуваше. Виждам нещо символично в цялото това нещо".
А препятствията никак не са били малки. Не просто, за да нарисуват Свети Георги. Да рисуват на „Триадица” №6 въобще.
В този смисъл стрийт арт фигурата на Свети Георги закриля и собствените си създатели. Готовото му изображение ще има добавена реалност, достъпна през телефона ви. Ако сте на място и следвате инструкциите, с помощта на приложение и снимайки изображението с телефона си, ще чуете музика. Дълбочината на възприятието е подсигурена от Веселин Митев.
"Тя стената си носи музика, но се чудехме коя точно е тази музика".
Американецът Лукас Флорас от години живее в България и се сблъсква с рисунката на път за парка:
„Няма как да не я забележиш”.
Лукас не се нуждае от специфичен контекст, за да я интерпретира, нито знае, че на метри от мястото, на което си говорим, е късноантичната ротонда от началото на четвърти век „Св. Георги”, която се смята за най-старата запазена сграда в София. Признава, че не е особено религиозен. Не претендира, че познава библейските истории в дълбочина, но знае, че:
„Историите са символични, трябва да откриеш смисъла в тях така или иначе. Доброто срещу злото е много двуизмерна интерпретация. Можеш да отидеш отвъд нея. А отивайки отвъд нея, трябва да погледнеш в себе си.”
И това е мисълта, която спохожда Лукас още първия път, когато вижда работата на Божидар:
„Да видим змейовете в собствения си живот, нещата, пред които не се чувстваме комфортно да се изправим. А е много важно да го направим. Такъв змей може да бъде нещо, което не искаш да кажеш, за да не обидиш някого, битката ти за позиция в живота или битката със самия себе си. И е много подходящо, че се случва тази година, когато трябва да се изправим лице в лице с много нови неща и да се вгледаме в същността си. Пандемията направи всичко много ясно. Животът ни няма винаги да е комфортен, сега вече имаме нещо ново, над което да помислим и да преоценим как ще продължим напред”.
Лукас е убеден, че всеки човек може да се изправи срещу страховете си, стига да поиска. Вярва, че това, което вижда, е красиво и би трябвало да бъде оценено високо:
„Много харесвам изображението, защото гърбът на Свети Георги за мен е като част от щит, който поема напрежението на света, а той се запътва към злия змей”.
Чувства се така, сякаш трябва да промени своя живот към по-добро. Определя се като ценител на уличното изкуство. Вижда много страст и желание в артистите в центъра на София.
Такава имаше и у художника, който първоначално трябваше да работи по стената...
Покойният вече Роберт Прох - стенописец и аниматор, си отива едва на 33 години, но вече е оставил незаличима следа в света на графитите далеч отвъд границите на родната Полша. И понеже по радиото също се случват малки магически моменти - запознайте се с Роберт - в запис от 2016-а по повод изложбата му „Да прекрачиш границата” в галерия в Рим.
В него Роберт споделя, че работата на улицата винаги поставя художника в определен контекст, в който артистът трябва да се впише, включително във всички случайности, които могат да го сполетят. Уличните проекти са по-отворени, смята Роберт. Ще бъде запомнен с добро от любителите на изкуството, проверете прекрасните му рисунки онлайн. А ето какво беше планирал той за София:
"Роберт щеше да нарисува един падащ човек", разказа Ясен.
А може ли Свети Георги да е падащ човек?
"За мен Свети Георги е един възрастен човек, който се е изкривил от всичките гърчове, които е виждал в живота, но въпреки това е запазил волята и силата си и донякъде рутинирано подхожда към поредната битка, която знае, че пак ще спечели". А иначе интерпретацията, за която се досеща внезапно Ясен, или №102, както шеговито я определя той, е:
"Защо е с гръб, защото по канон той не трябва да е с гръб? Защото ние сме зад него, защото води народа".
Дали в Свети Георги ще прозрете пълководец, старец, сродник на Шива, падащ или побеждаващ човек, повод за смирение и молитва или призив за битка и зов за самоосмисляне - изборът е ваш.
Направете го като видите стрийт арт иконата и чуете целия репортаж в звуковия файл.
Участието в конкурси за поезия не е най-важното нещо за нас, но ние се уважаваме взаимно като хора и като поети по душа и перо, споделиха за "Нощен Хоризонт" Ана Цанкова и Диана Юсколова . Повод за гостуването им е тяхното съвместно четене на поезия в Делта блус бар в София утре, 13 ноември . Двете дами освен че се познават добре, разказаха, че..
Художникът Греди Асса открива днес новата си изложба "През времето" в арт галерия "Нюанс". " Изкуството ще ни скрепи, това е лепилото - няма друго. Трябва да си отваряме повече очите, да се вглеждаме, да се втренчваме в другите", каза той в интервю за БНР. "Времето няма никакво значение. Има значение само това, което правиш, това, което..
"Тази песен се появи в труден за мен момент, нейният живот е доста дълъг, сподели за "Хоризонт" певицата и пианистка Елина Дашина за най-новата си песен "Do not let it go". Композиторът Боян Христов прави нов аранжимент на песента "Do not let it go". Боян Христов подготвя първия си солов албум Елина Дашина записа много различен..
По повод своята 60-годишнина майсторът на сухия пастел у нас Дарина Янева открива своя изложба в галерия "Българи". "В моя избор и начина, по който е протекло моето образование, по-същественото е пейзажът или картината да има отлика с почерк, който да показва авторско присъствие. При мен с огромно внимание е желанието да направя едни обобщения,..
Спектакълът "Поклон Чупка Поклон" гостува в киносалона на Планетариума в Смолян. Спектакълът представя по нов, провокативен и игрив начин комуникацията между хората и откритите ѝ предизвикателства – отчуждението, откъсването от матрицата и нежеланието за разбиране на другия. Главният герой - Палавото носле, е изследовател, който търси..
В рамките на фестивала „Киномания“ за 14-ти път ще се проведе Фестивалът на френския филм. Специално за предаването „Евробокс“ Едуар Морно- аташе по културното сътрудничество във Френския институт в България разказа: „ Тази година сме подготвили програма, в която преобладават известни емблематични фигури като Франсоа Трюфо, Изабел Аджани, Морис..
На 18 ноември в кино "Люмиер" българската публика ще може да види премиерно документалната лента "Отвъд предела". Тя е част от програмата на "Киномания" - един от най-утвърдените фестивали у нас. Режисьорът Еленко Касалийски разказа пред БНР, че е трудно да се снима на Антарктида, защото там духа силен вятър и е много влажно. "Във..
Новото Народно събрание не успя да избере свой председател след два кръга на гласуване. На първи тур бяха гласувани кандидатурите на Наталия..
Новото от вчерашния ден, което беше изненадващо, е промяната в отношенията между Борисов и Пеевски. Вчера преминаха в тиха конфронтация . Такива са..
"Може да се направи правителство без ДПС – Ново начало на Пеевски, без АПС на Доган, без "Възраждане" - защото сме от много различни..