Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Образование на две или повече скорости

Ефекти и дефекти на дистанционното обучение

Немалък брой състоятелни деца не са се включили в онлайн формата

Снимка: Веселина Киричева

Освен тежкия ромски проблем и невключването на голям процент ромски деца в дистанционното обучение, има и голям дял деца, които уж не бе трябвало да имат проблеми и които също изпадат от онлайн обучението по една или друга причина. Това заяви в предаването „Хоризонт до обед“ Марта Методиева, преподавател в Класическата гимназия (НГДЕК), Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и редактор на платформата за човешки права „Маргиналия“. Тя е част от екип, който по инициатива на Гьоте институт прави проучване върху проведеното дистанционно обучение. „Тепърва ще се установи, че немалък брой състоятелни деца също не се включиха в образователния дистанционен процес по други причини“, посочи Методиева.

Като най-основна и обединяваща причина за всички невключили се тя отбелязва неспособността на децата да учат добре, която се забелязва от години и е в основата на лошите средни резултати от различните изпити. "И това въобще не е проблем само на дистанционното обучение."

Водещи за невключването са техническите причини, каза още Марта Методиева. „Поради което бяхме призовани да не пишем прекалено ниски оценки, защото не си даваме сметка при какви трудности живеят децата, които не са от София.“ В най-централните училища образованието на две скорости ще е най-слабо застъпено, но извън столицата и в по-крайни населени места може би ще се окаже, че не са две скорости, а три, коментира тя.

Бедността е сложно понятие, не само на финансово или на техническо ниво. „Тя е като цяло неспособност на целия семеен организъм да се включи в общото образование на децата. Не става въпрос само да дадеш на едно дете компютър, телефон или таблет. Ти трябва да му дадеш контекст, в който то да ги ползва, да му дадеш пространство и хора, които да го подкрепят, докато се бори с нещо, което е трудно и в нормални обстоятелства. Бедността за мен е опростяващо понятие“, подчерта Марта Методиева. 

Около 10% от учениците или близо 1300 деца в Ловешка област не са взели участие в електронното дистанционно обучение заради липсата на интернет или мобилни устройства и компютри. Повечето от тези ученици са от малцинствени общности или от социално слаби семейства. Разполагали са с материали на хартиен носител, попълвали са тестове, решавали са задачи, но на практика пълноценен учебен процес не е имало.      

Лятното присъствено обучение в област Ловеч се провежда в 30 училища. В него могат да се включат и децата, които смятат, че имат пропуски заради нетрадиционната форма на дистанционното обучение, изтъква образователният експерт Иваничка Буровска. Защото „прекият контакт, начинът на обяснение, когато се работи с по-малък брой ученици, е съвсем различен.“

Всяко училище си има график за провеждане на допълнителното обучение. Директорът на средищното училище „Панайот Пипков“ в Ловеч Валери Митев пояснява, че дистанционната електронна форма на обучение е обхванала 60 на сто от учениците. На останалите са били раздавани материали на хартиен носител. Сформирани са 15 групи за допълнително обучение през летните месеци. Децата се извозват, подсигурени са храна и дезинфектанти.  

„Работим върху материала, който не сме успели да усвоим през учебната година. На децата не им е тежко, не им е досадно. В края на обучението ще направим няколко теста, за да установим какво и колко са усвоили през това време“, разказва учителката по български език Християнка Петкова.  

При нашите условия дистанционното обучение не беше най-добрият вариант, защото децата ни пътуват от селата, имаме по-трудна комуникация с тях, липсват им устройства, нямат компютри вкъщи, нямат интернет“, допълва преподавателката.

Наесен учителите ще трябва да положат доста повече труд, за да наваксат пропуснатия материал. За мен тази форма, дистанционна, дори на хартиен носител, не е най-удачната форма, категорична е Илияна Стоянова, която води допълнителните часове по математика. Тя подчертава, че за много от децата самостоятелната работа с учебник е трудна дори в училище, когато има надзор от учител. "И се получава една много голяма дупка в образованието“, обобщава тя.

Различните гледни точки чуйте и в звуковите файлове.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Микаел Герстад: Няма срив в украинската армия, но тя може да не си върне отстъпените територии

8000 бойци от Северна Корея са разположени край Курск - вече съвсем близо до района на бойните действия между руските и украинските войски, заяви в четвъртък представителят на Съединените щати в Съвета за сигурност на ООН Робърт Ууд. Ефектът от тях ще е по-скоро политически, отколкото военен, твърдят анализаторите, до които се допитахме...

публикувано на 02.11.24 в 11:57

Чарлс Купчан: Западът трябва да помогне на Украйна да устои на руския напор

Западът трябва да помогне на Украйна да устои на руския напор - само това, изглежда, може да убеди Путин да преговаря сериозно за примирие, казва в интервю за БНР преподавателят по международни отношения от Джорджтаунския университет Чарлс Купчан  в коментар на публикация във "Файненшъл таймс". Британският вестник писа, че Русия и Украйна..

публикувано на 02.11.24 в 11:35

Веселин Маринов: Почти унищожихме ореола около всички наши герои от миналото

" Почти унищожихме ореола върху всички наши герои в миналото, които сме имали . Останаха един - двама".  Това заяви пред БНР певецът Веселин Маринов, който има нов - 30-и в творчеството му, албум - "Лесен за обичане".  " Всеки един от нас има своите будители. Всичко е въз основа на възпитанието, което имаме, поставено от нашите учители и..

публикувано на 01.11.24 в 17:49
Латинка Петрова

Латинка Петрова: Всяко време има нужда от будители

"Тъжно ми е, че днес будителството е малко встрани и като че ли повече наблюдава, отколкото участва в процесите ни. Това е тъжно, защото от будители има нужда всяко време . А сега при нас една алиенация се шири навсякъде. Будителите стоят встрани, мълчаливо и не им се приказва. Вероятно са стъписани от простотията".  Това каза пред БНР..

публикувано на 01.11.24 в 15:57
Антъни Блинкън

Блинкън: Има значителен напредък в преговорите за прекратяване на огъня в Ливан

Има значителен напредък в преговорите за евентуално прекратяване на огъня между Израел и ливанската ислямистка организация "Хизбула". Това заяви държавният секретар на САЩ Антъни Блинкън, предаде Франс прес. САЩ работят "много усилено" за постигане на споразумение, което да включва изтегляне на подкрепяното от Иран ливанско ислямистко движение..

публикувано на 01.11.24 в 08:09
Абдулрахман ал Халиди

На Абдулрахман Ал-Халиди е връчена заповед за експулсиране

Вчера служител на ДАНС е връчил на саудитския дисидент Абдулрахман Ал-Халиди заповед за експулсиране . Това го срутва, но същевременно не се е пречупил и се е включил в стачка в Бусманци, която е била заради промяна в правилата за доставки на продоволствия, на необходими за тях неща, както и за посещения.  Това заяви пред БНР Галина Лачева от..

публикувано на 31.10.24 в 12:12

Белла Дамянова, НМД: В цялата държава има само 2 детски психиатрии

Дете, което е обект на насилие, би могло в бъдеще да стане насилник. Въпросът е как още от малки децата биха могли да бъдат подкрепени.  Това заяви пред БНР Белла Дамянова - координатор "Политики за децата" в Националната мрежа за децата, преди днешната конференция "Заедно срещу насилието над деца". " Надежда винаги има . Ние се опитваме да..

публикувано на 31.10.24 в 09:47