Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Няма данни за технологична или човешка грешка в инцидента в тунел „Железница“

Инж. Павел Диковски: Рано е да се говори за причините за срутването

Снимка: БГНЕС

Участъкът от  изграждащия се 2-километров тунел „Железница“, където вчера се срути скална маса и затрупа трима работника, е изключително сложен като терен и структура на земята. Силната влага от дъждовете е причината 6 кубика от ронливата скала да се стовари върху хората. Това заяви изпълнителният директор на фирмата-изпълнител на съоръжението Стефан Тотев.

15 строители са били на смяна в участъка на тунел „Железница“, по време на срутването на скалата, която затрупа трима работника.  Колегите им на практика са ги извадили изпод  тоновете земна и скална маса. 

Към момента проверката на няколко институции, включително и  на експертите от фирмата-изпълнител не е открила технологична или човешка грешка, каза изпълнителният директор на „Джи Пи Груп“:

„Вследствие на лошата геология. Колегите са си спазили абсолютно на 100% технологията на работа, процесът е спазен, взети са всички мерки, няма човешка грешка“.

В момента представители на специализираната в изграждането на тунели фирма, както и на надзорника, са на място. По предписание на проектанта и  експерти-геолози са предприети действия за укрепване на опасния участък, който е на 560 метра в южната тръба.

„Допълнително укрепване, 35 кубика бетон са положени през нощта…Участъкът вече е укрепен, следва да се направи един тръбен чадър, комисия има от ДНСК и експерти, която ще провери това, което е предписано от проектанта и евентуално, ако всичко е наред, ще ни разреши да продължим в съответната тръба работа“, каза още Стефан Тотев.

Състоянието на тримата пострадали работника, двама от които бяха транспортирани във ВМА, е стабилно. Третият пострадал, който е с по-леки травми, е настанен в болницата в Благоевград. Няма опасност за живота им.

Интервюто със Стефан Тотев можете да чуете от звуковия файл.

Възникналото срутване на скална маса при изграждането на тунел

Рано е да се каже какви са причините за срутването на тунела “Железница“, това коментира за БНР тунелният експерт, инж. Павел Диковски, който е и бивш шеф на Пътната агенция.

“От опита, който имам такива срутвания стават не рядко, те са едно относително често срещано явление в тунелите. Защото геологията в тунела в скалната порода не е еднородна, или рядко е еднородна. Обикновено има такива стрити зони, където теоретичната скала, както я наричаме, се е превърнала в нещо като сбит чакъл. Имаме зони едроблоково напукани скални късове, имаме зони с такива глинести прослойки, които при едно оводняване от горе от терена са с хлъзгателна повърхност и големият скален блок може да се хлъзне и да падне“, поясни инж. Диковски в интервю за предаването “12+3“.

Интервюто с инж. Павел Диковски можете да чуете от звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Плевен: Някои вече не помнят какво е да имаш редовно вода

Все повече домакинства вече не си спомнят какво е да имаш редовно вода. Затова днес министрите на регионалното развитие и благоустройството - инж. Виолета Коритарова, и на околната среда - Петър Димитров, се срещат в МРРБ с областния управител на Плевен Николай Абрашев и кмета на града Валентин Христов.  Петър Димитров и Виолета Коритарова ще..

публикувано на 07.11.24 в 10:46

Във Вълчедръм не искат перки. Събрали са подписи за референдум

Жители на Вълчедръм се събраха, за да потвърдят искането си за местен референдум относно изграждането на ветрогенераторен парк в местността Златията. Събрани са над 700 подписа. Общинският съвет отказа референдум . Областният управител върна решението за преразглеждане , а заседанието е друга седмица.   В края на март инвеститор поиска да..

публикувано на 07.11.24 в 08:50
Стефан Манов

Стефан Манов: В над 50% от СИК преброяването на гласовете не е по указанията на ЦИК

След най-тъмните избори в най-новата история - април 2023 г., сега имаме разлика в отчетените гласове. Дори в решението на ЦИК контролите не се връзват . Това заяви пред БНР Стефан Манов от Обществения съвет към ЦИК. Притеснителни са системните дефицити в изборната практика , смята той. Общественият съвет към ЦИК със становище за..

публикувано на 06.11.24 в 10:04
Исторически парк

Доц. Велислава Петрова: Още не сме осъзнали какво беше построено като исторически наследства

" Още не сме осъзнали какво се случи на този фронт и какво беше построено като исторически наследства ". Това заяви пред БНР доц. Велислава Петрова от Софийския университет "Св. Климент Охридски" преди днешната дискусия във Факултета по журналистика и масова комуникация за явлението "Исторически парк". "Тази връзка между политика и популярна..

публикувано на 06.11.24 в 09:50

Туризмът след бедствието във Валенсия

Туристите, които са записали екскурзии до Валенсия, не се отказват от пътуването си въпреки първоначалните притеснения след наводнението в областта . Това заяви в интервю за БНР Кирил Стамов - управител на туроператорска фирма, която води туристи от България в Испания и има туристически програми за Валенсия.  "Въпреки настоящата ситуация във..

публикувано на 05.11.24 в 11:36

Разбират ли в София какво означава влакът за Кардам?

През октомври Българските държавни железници обявиха новия си график за движение на влаковете за 2025 г. В него се посочва, че е предвидено подобряване на обслужването по железопътните линии в страната, заложени са нови възможности за пътуване между Северна и Южна България, по-бързи влакове по линията София – Бургас, по-удобни разписания в..

публикувано на 05.11.24 в 10:45

Пациентска асоциация настоява за спешни действия при ревматичните заболявания

Асоциацията на пациентите, активни в здравеопазването, организира събитие под надслов " Без време за чакане. Спешни действия за ревматичните пациенти в България ".  Пред БНР председателят на Асоциацията Анета Драганова подчерта, че вече 14 години работят по тези теми.  " Ние сме постигнали ранна диагностика и благодарение на нея има все пак..

публикувано на 05.11.24 в 10:13