Според него има пробив в системата за психологически изследвания. „Влизайки в Интернет, вие можете 100 лева да си платите и куриерска фирма ще ви донесе такъв тест. Един такъв тест се минава три-четири часа, с лично участие, но системата е пробита и може да се поръча от Интернет.“
Относно хората с хронични психични заболявания, които се водят на отчет в психодиспансерите, Тодоров отбелязва, че няма връзка и обмен на информация между психодиспансерите, Пътната полиция и Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“.
"Не става дума за това този регистър да е публичен, а определен кръг държавни институции да имат възможност да правят проверки. Никой не иска да има публичен регистър за психичното здраве на хората.“
Едно от решенията за контрол над провежданите психотестове Владимир Тодоров вижда в поставянето на видеонаблюдение в лабораториите, които ги извършват.
На психологическо изследване подлежат няколко категории водачи – професионалните шофьори – на таксита, камиони и автобуси, както и загубилите правоспособност или лишени от правото да управляват МПС заради определени нарушения.
До 2010 година психологическите изследвания са били поверени на ИА „Автомобилна администрация“. След това промяна в законодателството ги прехвърля към частни медицински центрове, разполагащи с психолог и получили разрешително за това от агенцията.
Преди проверка се знае броят на хората, записани в дадена лаборатория за деня. Когато има неявили се, те се отразяват като такива и не им се издават документи, посочи Рановски, който обаче потвърди, че трябва да се търсят начини да се намалят злоупотребите. Видеонаблюдението според него е вариант. Дискусионно по думите му е дали психологическите лаборатории и изследвания трябва да останат във вида, в който са в момента.
„Дали не трябва да бъдат редуцирани, дали броят на лицата, които ще се изследват, трябва да бъде точно този, който е определен сега.“
За лицата, шофирали след като са употребили алкохол или наркотици, или са изгубили правоспособност, няма спор, че трябва да минават през такова изследване и дори да се търсят варианти за изпращане на лечение на част от тях, подчерта Бойко Рановски.
Когато един водач два пъти не издържи теста в психологическа лаборатория, третото му явяване вече е в „Автомобилна администрация“. За 2019 година от 7762 лица, които са били лишени от право да управляват МПС или са изгубили правоспособност, допуснати са били 6968 души, а 795 на първото изследване са получили заключение, че не се допускат, съобщи Бойко Рановски.
Трябва да има единен регистър на издадените свидетелства – да се знае кой лекар си е поставил подписа под медицинското свидетелство на определено лице, смята Рановски.
„Къде отидоха тези стотици хиляди левове, които Министерството на транспорта даде на един екип от БАН да разработи нова методика за психологическите изследвания“, пита Иванов.
Психологическите лаборатории продават психологически изследвания, твърди той. Йонко Иванов разказа как многократно е показвал как по телефона може да се купи такова изследване „и никаква реакция от страна на „Автомобилна администрация“.
„Погледнете такситата къде минават – в определени лаборатории. Няма да видите таксиметров шофьор на такси да отиде в случайна психолаборатория“, изтъква Иванов, според когото трябва да се провери къде има по-голям поток.
„Ако се проследи, че в психологическата лаборатория Х за годината има 5 хиляди човека, които са минали и в другата има 50 за годината, ясно е, че там има нещо и нещо се случва“, коментира той.
Документът за правоспособност е със срок на годност 10 години и въпросът кой следи за физическата пригодност на шофьорите през цялото това време е напълно основателен. При очните болести например в млада възраст не се получават значими изменения, но при хронични заболявания и с напредването на възрастта нещата се променят, коментира офталмологът д-р Веселин Даскалов.
„Наистина 10 години период между 20 и 30 години е нещо, между 30 и 40 е нищо. Между 40 и 50 вече става нещо – тогава започват някои проблеми, особено ако имате и други странични заболявания. 10 години е страшно много за един диабетик. Могат да настъпят много изменения.“
При глаукома централното зрение много често е запазено, но е пациентът няма периферно зрение и не вижда странично от себе си, когато седне на волана. Има и отпадни части от зрителното поле – места, в които пациентът с глаукома не вижда. Ако например малко дете попадне в тази проблемна зона, той няма да го види, пояснява офталмологът.
Има категорични забрани за придобиване на шофьорска книжка при някои категории пациенти – например при заболявания на очите, при които зрението е под 50% двуочно.
Хората с психични заболявания могат да бъдат правоспособни любители шофьори, стига да се лекуват. Медицинското за придобиване на свидетелството за правоуправление се издава от личния лекар, уточнява психиатърът от Александровска болница д-р Валери Първанов. В такива случаи пациентът трябва да се яви пред транспортна лекарска експертна комисия, която да прецени дали състоянието му позволява да седне зад волана.
Когато се лекуват адекватно, психично болните пациенти имат дълги периоди на ремисия. Затова право да придобиват шофьорска книжка имат пациенти с всякакви психиатрични диагнози, дори и най-тежките като шизофрения например, казва д-р Първанов.
„Шизофренният болен може да направи епизод с налудности, халюцинации и след това 10 години да си води напълно пълноценен живот. След това не е гарантирано, че пак няма да направи нещо подобно.“
Системата за психиатрични грижи не предвижда специално наблюдение на пациентите с шофьорска правоспособност и уведомяване на съответните органи при влошаване на тяхното състояние.
"Има достатъчно стигми за нашите пациенти, за да ги накараме евентуално да не бъдат и шофьори", допълва психиатърът.
Всички изразени мнения чуйте в звуковите файлове.
Постоянно има дежурни, които се занимават с това да не позволят отношенията между София и Скопие да вървят напред . Това заяви пред БНР бившият македонски премиер (1998-2002 г.) Любчо Георгиевски, лидер на ВМРО-Народна партия. " Всеки път, когато отношенията се подобряват, се случва някой да започне да ги влошава . ... Не знам какво в този момент..
По данни на Европейската ракова информационна система за 2022 г. България е на второ място в ЕС по заболеваемост и смъртност от рак на маточната шийка с 503 смъртни случая. Това е втората водеща причина за смърт от рак при жените от 15 до 45 години в България. Експерти настояват и момчетата да получават безплатна ваксина срещу човешки..
" Учителят се е превърнал в плен на документа. Учителят не е момчето за всичко - той не би трябвало да пази в коридора, на двора или в автобусите. Несвойствените дейности претоварват учителя и той не издържа и отива да прави нещо друго или не е ефективен за своите ученици. Тези неща трябва да решим, за да запазим учителите и да задържим младите в..
" Очаквам ясна позиция на албанските партии, за да се опитаме да се ориентираме какво следва оттук нататък ". Това заяви пред БНР кореспондентът на БТА в Скопие Маринела Величкова. Вчера постоянните представители на ЕС единодушно решиха да започнат преговори с Албания за членство в ЕС, но не и с Република Северна Македония. Решението на ЕС..
Децата у нас са сред най-пристрастените към социалните мрежи. 34% от подрастващите съобщават, че играят онлайн игри всеки ден . Това е един от тревожните изводи на последното проучване върху зависимостта на децата от социални мрежи. Проучването "Здравно поведение при деца в училищна възраст" изследва около 280 хил. деца на 11, 13 и 15 години в..
" Хората с увреждания нямат нужда от съжаление, те имат нужда да се държим с тях като равни, което е проблем в България . Не всеки го разбира. Хората като че ли малко странят, а всъщност те са толкова пълноценни хора, колкото и ние. Това, че имат някакъв двигателен проблем не ги прави по-малко хора от нас ". Това каза пред БНР Вера Асенова..
Хората подценяват проблемите, които замърсеният въздух създава . Това заяви пред БНР Росина Тодорова - председател на Сдружение "Жените в бизнеса и професиите - София", преди пресконференцията "На въздух: Да седнем заедно и да поговорим за профилактиката преди лечението". Темата е част от по-големия проект "Пейка за здраве"...
Новите технологии да се вкарват разумно, а не на основата на идеология. За това призова в ефира на БНР Кузман Илиев, икономически експерт и..
Затварянето на въглищните централи не е административно, а е пазарно, те не могат да издържат на пазара, не са конкурентоспособни . Това каза..
Решението е добро за Албания, не е добро за Северна Македония. В България нямаме основание за потриване на ръце . Това мнение изрази пред БНР..