Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Как говорят зависимите от футбол и не само...

За езика на футболните коментатори и на наркозависимите

Филолозите Антоанета Начева и Цветелина Добрева са авторите на две отделни лингвистични изследвания – съответно за езика на футболните коментатори и на наркозависимите.

Сблъсъкът с експресивно оцветения и динамичен речник на футболните коментатори

В изследването си Антоанета Начева констатира наличие на речева агресия, нетипични проявления и по-скоро привърженическа, а не журналистическа реч в начина на изразяване на футболните коментатори. Изследването ѝ търси границата между журналиста – от една страна като професионалист, и от друга – като запалянко. „Задължителна е обстоятелствеността, която много често разсмива и е много любим способ на футболните коментатори. Дали доминира агресивното или забавното зависи от характера на предаването. Ако то е аналитично, често границата се прекрачва. Колкото повече време минава след края на един мач, толкова повече утихват страстите. Веднага след края на мача коментарите на стадиона са много бурни, има страхотни сравнения и несъгласие, недоволство или пък подкрепа се изразяват патетично и бурно. Това определено привлича вниманието на зрителя, но понякога и отблъсква”, твърди Антоанета. Промените в езика на футболния коментар са динамични и през последните десетилетия езиковата рамка се разчупва стилистично. Това е необратим процес, е още един от изводите от изследването на Антоанета Начева.

„Превръщането на дефекта в ефект с цел да приобщим аудиторията и да скъсим дистанцията. Това не винаги е възможно, но тук можем да сравним с водата – колкото по-постоянно се случва на едно и също място, в един момент ще се пропука.”

Журналистическият маркетинг в спортната журналистика

Футболните коментатори не само, че не се опитват да скрият пристрастията си, а дори чрез похват на демонстрирането им се цели привличането на реакция – дали положителна или отрицателна. „И най-лошата реклама е добра реклама” важи особено силно в този жанр, според Антоанета.

Креативност в езика на наркозависимите

Езикът на наркозависимите се характеризира най-вече с употребата на евфемизми и асоциации, често се употребяват цветове и цифри. Това става ясно пък от лингвистичното изследване в тази област на Цветелина Добрева. „Може да се каже, че най-популярната дрога в България е марихуаната. Поради този факт има най-много думи, които я описват. Във Варна например я наричат „майка”. Това е може би едно от най-нетипичните сравнения, които съм срещала, тъй като на пръв поглед тази дума няма никаква асоциация с марихуаната. Други популярни са „Мери” и „зелено”. Числата като ключови думи се включват най-вече в изразите, когато хората търсят да си купят дрога. Те обозначават грамаж, време или място за среща”, обяснява Цвети. Езикът на наркозависимите се променя, за да останат незаконните действия скрити.

А от какво сме зависими, когато говорим?

„Най-вече от средата и от слушателите, на които говорим, както и от езиковия речник, с който разполагаме, от хората, с които най-често общуваме. Освен това съществен е и ефектът, който търсим”, е мнението на Цвети.

Цялото интервю с Антоанета Начева и Цветелина Добрева можете да чуете в звуковия файл.

Фотоколажи: Силвия Петрова

Снимки: pexels.com



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Три организации настояват за по-добър достъп до профилактика на здравноосигурените през медикъл и спа центрове

Да се разширят възможностите за превенция и възстановяване на здравето за българските граждани в медикъл и спа центровете у нас и това да бъде финансирано от общественото здравеопазване . Темата отново бе поставена от Българския съюз по балнеология и СПА туризъм по време на дискусия с участието на министъра на здравеопазването д-р Галя..

публикувано на 30.10.24 в 11:04
Мартин Димитров

Мартин Димитров: В едно пътуване всеки трябва да се почувства специален

Мартин Димитров е на 24 години, роден в Мадрид, вече е посетил 52 държави , живял е в четири и продължава да пътува.  Превърнал е хобито си в професия, сега е екскурзовод и е убеден , че всеки млад човек може успешно да се реализира в България.  Как се справя с предизвикателствата на професията , как се подготвя за едно пътуване,..

публикувано на 30.10.24 в 08:43
Доц. Андрей Андреев

Доц. Андрей Андреев: Лекар - пациент - това е среща на доверието със съвестта

Доц. Андрей Андреев , един от водещите офталмолози в България, гост в предаването "Нощен хоризонт" споделя за своите дълбоки размисли върху офталмологията, медицината и човешките взаимоотношения.  " Срещата между пациента и лекаря е среща на доверието със съвестта , каза за БНР доц. Андрей Андреев . Това определение, споделено от..

публикувано на 29.10.24 в 10:55

Пред рисковите секции във Велико Търново и региона полицейското присъствие се засилва

В област Велико Търново избирателната активност към 11 часа е 10,78 процента и е с едно на сто по-висока от изборите през юни. От десетте общини в региона най-висока е активността в община Сухиндол – 17,6 %, а най-ниска от 7,8 % е в община Горна Оряховица. 6 машини са спрели работа. От тях не се разпечатва вота на избирателите, а само номера на..

публикувано на 27.10.24 в 12:31

Информационните магистрали, от които вече зависи (почти) всичко

През последните години някои развития в технологиите се превърнаха в повод за прогнози за крах на човешката цивилизация. Алгоритмите в социалните мрежи са обвинени за убийството на понятието "истина". Видимите скокове на изкуствения интелект са вече инструмент и за постигането на зловредни цели и създават допълнително притеснение заради..

публикувано на 26.10.24 в 14:05
Татяна Викторова

Кампанията "Родители с тийнейджъри" на Асоциацията на козметиците в България започва на 28 октомври

От 28.10. до 03.11.24 г. (включително) ще се проведе поредното издание на кампанията " Родители с тийнейджъри"  по инициатива на Асоциация на козметиците в България . В рамките на една седмица членове на организацията – козметици ще организират ден на отворени врати в салоните си за красота и ще проведат безплатни..

публикувано на 20.10.24 в 08:32

Община Плевен започна разяснителна кампания в училищата за управлението на електрически тротинетки

Община Плевен започна разяснителна кампания в училищата за управлението на електрически тротинетки. Целта е децата да получат повече информация за правилата за движение и управление на електрически превозни средства, посочени в общинската Наредба № 3. Знаят ли децата ни къде и как да се движат с тротинетки, така че да не застрашават другите, а..

публикувано на 20.10.24 в 07:34