От 8 май на световния музикален пазар е нова продукция на Naxos - песни и романси от Сергей Прокофиев. Изпълненията са на младата певица Маргарита Грицкова, солистка на Виенската държавна опера, и българската пианиска Мария Принц, която от години живее във Виена и си партнира на сцената и в звукозаписното студио със световни звезди като сопрана Красимира Стоянова, баритона Мариас Гьорне, кларинетиста Андрю Маринър, флейтиста Патрик Галоа и редица други.
Сътрудничеството на Маргарита Грицкова и Мария Принц е от няколко години. Имали сме удоволствието да видим двете дами и на българска сцена през 2017 г. Това е вторият им съвместен компактдиск след албума им с вокална музика от Сергей Рахманинов от 2019 г., а вече е готов и третият – с творби от Шостакович, който предстои да излезе през есента.
Настоящата продукция с песни и романси от Прокофиев е особено интересна, защото това е много рядко изпълнявана по света музика. Записите са направени в Баварското радио в Мюнхен.
Мария Принц, благодарение на която имаме възможност да направим тази българска радиопремиера, споделя:
"Аз за себе си установих, че песенното творчество на Прокофиев е невероятно богато, невероятно интересно - нещо като лаборатория за неговите големи симфонични и инструментални произведения." Пианистката добавя, че съвсем съзнателно с дуетната й партньорка са подредили вокалните миниатри по хронология.
Мецосопранът Маргарита Грицкова е възпитаничка на консерваторията в Санкт Петербург, която завършва с отличие през 2010 г., а две години по-късно става солистка на Виенската държавна опера. Както разказа самата тя в интервю за “Алегро виваче” по повод излизането на компактдиска, този репертоар не е изпълняван от нея на сцена, дори в Русия, с изключение на песните по стихове на Анна Ахматова.
За композитора Сергей Прокофиев Грицкова казва:
„Неговият музикален език е много своебразен. Той е по-близък до инструменталната му музика.Това дава особено големи възможности за „оцветяване“ от певеца. В същото време ролята на дуета е по-голяма, отколкото при други композитори. Разбира се, това партньорство е важно в романсите на Чайковски, на Рахманинов и на Римски-Корсаков, но при Прокофиев всичко е така преплетено, че трябва да се подхожда с голямо внимание.
Особено ни харесва това, че музиката е напълно неочаквана. Пълна е с изненади и непредсказуемост. Нищо с нищо не си прилича. Вокалната музика на този композитор е част от целия му живот. В началото тя е по-сложна за възприемане, а към края на дните му става по-песенна. Но всичко е поразително и разнообразно.
Музиката на Прокофиев е като ребус и понякога е трудно да разгадаеш какво е имал предвид. Но е много важно да успееш, да намериш ключа към нея. Например, дори и да не изпълниш достатъчно добре романсите на Чайковски и Рахманинов, това все ще си е прекрасна музика, докато тази на Прокофиев е интересна и въздействаща, но трябва за разбереш значението на това, което се случва в нея.
За мен беше голямо щастие, че за нас с Мария беше толкова интригуващо и важно да намерим нашия ключ към тези произведения. Процесът на подготовка за диска беше чудесно време. За мен като човек беше радост, а като музикант – чест да се докосна до тези малко познати прекрасни произведения“.
Чуйте в звуковия файл какво още казват Мария Принц и Маргарита Грицкова за осъществяването на този нов звукозаписен проект.
25-ото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“ е посветено на 100-годишнината от рождението на великия български тенор Никола Николов. В него са включени изказвания на слушатели, споделени на редакционния телефон, част от слушателски писма, изпратени на електронната поща, и..
За почти 80-годишната история на Израелската опера за пръв път е поставена “Отело“ на Джузепе Верди. На традиционната лекция преди спектакъла драматургът на операта даде задача на слушателите си да открият какво прави тази творба предтеча на веризма. Според него тя се отличава коренно от предишните опери на Верди и отваря вратите на любимия му..
Мартенският афиш на Миланската Скала зарадва любителите на оперното изкуство с шедьовъра на Джакомо Пучини “Тоска”. На 15 март завесата на театъра тържествено се вдигна за спектакъла, открил сезон 2019/2020 г. За пореден път режисьорът Давиде Ливермор не разочарова публиката със своята зрелищна продукция, а изключителният музикален състав и..
Галерия "Доза" представя изложбата на Станислав Беловски "Къщата на залязващото слънце". Произведенията в нея не пресъздават миналото, а го разместват – като монтаж, който поражда напрежение между образите, вместо да ги фиксира в носталгичен ред. Те задават посока на тръгване "навътре" – към личното, към спомена. Изградени са така, сякаш кадрират..
Драматичният театър в Ловеч ще представи премиерата на моноспектакъла "Последният танц на Нижински". Пиесата на Норман Алън се поставя за първи път в България. Режисьор и актьор на моноспектакъла е Георги Грозев. Правата за постановката са закупени от Холивуд. Вацлав Нижински е легендарен руски и френски балетист и балетмайстор. Той е о..
Месец март ще остане паметен с първото гостуване у нас на оперната мегазвезда Анна Нетребко . Гледали сме на големия екран оперни продукции с нея – преки прожекции и филмирани спектакли, най-напред в НДК, след това в Cinema Cityв кино сезоните на Метрополитън, в кината Арена – в кино сезоните на Кралския балет и опера в Лондон “Ковънт Гардън“,..
От гледна точка на турбулентността, която може да предизвика в самата Европейска прокуратура , казусът с Теодора Георгиева е безпрецедентен. Става..
Не един, а два завода за барут са нужни на България, за да се намали рискът, сподели Емилиян Гебрев, дългогодишен производител на оръжие, в..
Няма вариант в пощите да се продава каквото и да било! Това заяви пред БНР Пламен Дончев, председател на федерация "Съобщения" към КТ "Подкрепа",..