Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Тайнствени графити и концерт в Тел Авив

Изглед от Тел Авив
Снимка: Димитрина Кюркчиева

Видях опашката от автобуса. Мъчех се да си спомня какъв магазин има там, че толкова много хора чакат. Знаех, че това са сгради, на които предстои срутване. В една от тях доскоро се помещаваше телавивския филиал на художествената академия „Бецалел“, посестрима на софийската, доколкото сред основателите и на двете е прекрасният скулптор Борис Шац. Знаех, че подобно на всички други подлежащи на премахване сгради, е позволено да се рисуват графити по стените им, но в други времена. Това беше само допреди около половин месец, а ни изглежда като в друга епоха, когато свободно можехме да се разхождаме по улиците. Тогава драсканиците по стените за нас бяха досадни. Мечтаехме за изложбите на „високо изкуство“ в галериите и музеите. Чак когато автобусът отминаваше забелязах, че на улицата има и музикант. На връщане реших да разгадая тази мистерия. Слязох на най-близката спирка. Опитах се веднага да пресека улицата и да разбера какво става, но някакъв мъж с жест ми показа, че трябва да се наредя на опашката. Хората стояха търпеливо на по метър и половина – два един от друг. Жертваха от времето, определено им за пазаруване. Беше доста тихо. Чуваше се свиренето на уличния музикант.

През времето на изолацията, въпреки че съм един от хората, които продължават да работят от вкъщи, имам достатъчно свободно време и желание да гледам прекрасни спектакли на световни театри, опера, да се разхождам виртуално из най-големите световни музеи и галерии. Някои от нещата са ми познати. Докато ги гледах си припомнях какво чувствах, когато бяха пред мен на живо, например в Лувъра, в Ермитажа или в Британския музей се ядосвах, че от толкова много хора не мога да разгледам както трябва интересуващите ме творби. Казвах си наум, че е добре,че ги познавам от репродукции. Сега виртуално скитах из празните зали. Никой не ми пречеше да разгледам платната или статуите от какъвто си искам ракурс. Можех(и го правя) да се включа и във виртуалните екскурзии с гид. Освен това слушах концерти на най-велики световни виртуози. Сред тях имам любимци, на чиито изпълнения съм се възхищавала в концерните зали още докато си бях в България или в съпровод на израелската филхармония, под палката на недостижимия Зубин Мета. Сега заедно с другите слушах уличния музикант. Всъщност те бяха няколко. На всеки 20 минути се сменяха. Не бяха от тези, които събираха дребни стотинки за изпълненията си. Свиреха доста добре. Вероятно са студенти от музикалната академия. Може би не бяха на нивото на световни инструменталисти, но имаха едно предимство: не бяха културни „консерви”, а свиреха „на живо” и това събираше отделилите от скъпоценните си минути за улицата. Охранителят не ги гонеше, въпреки че е забранено да се прави каквото и да е извън къщите освен да се пазарува и да се разхождат домашни любимци. Опашката вървеше бързо. Чак когато наближих сградата видях, че имаше листче, написано на ръка, че молят хората да разгледат графитите за не повече от 3 минути. Те не бяха много. Част от тях явно бяха предназначени за зрители от друго поколение и нищо не ми говореха. Други ми се сториха симпатични. А съвсем накрая имаше едно червено лисиче, което се бе показало през въображаем прозорец и опашката му висеше през него. Може би случайно, от горния етаж бе увиснала някаква жица, а сянката й върху рисунката ми приличаше на въже за бесене. Заедно с музиката, това ме трогна, въпреки че не съм от най-сантименталните, дори никак.

Когато бързах към къщи след трите минути „изкуство на живо“ и странната опашка преди тях, си мислех как студентите са успели да направят своите графити. Нали е забранено да се шляят без работа по улиците?! После си спомних Банкси, за чиито творби, появили се и на стената край Витлеем, и на пристанището в Херцелия, бяхме разказали по БНР още в деня,в който се появиха. Разпитвахме в околните магазинчета, молехме да видим записите от охранителните камери, но и него никой не го беше видял кога и как е рисувал. Не се знае дори кой е! Нещата се появят една сутрин и всички се втурват да ги видят. Мислех си и за това, че за да си творец не е достатъчно да можеш да твориш. То е важно, но наистина не е достатъчно. По-важното е да не можеш да не твориш! И тези млади хора го доказаха. Вероятно само този ден или може би само тези часове по обед можеше да се види тази необикновена изложба-концерт. Сигурно се е намерил някой, който да обади на властите какви нередни неща стават, и магията е престанала да се случва. На следващия ден,когато пак пътувах с автобуса, открих че там вече няма нито опашка,нито музиканти. Охранителят беше заменен с полицай. А вече и автобус няма…




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Йордана Куршумова

Какво е нужно, за да пресъздадеш библейските сцени?

Всички сме виждали икони, всички сме виждали стенописите в църквите. Но някога замисляли ли сте се какви хора правят всичко това.  Какво е нужно, за да пресъздадеш библейските сцени, светци и светици, да разкриеш цял един свят от едни други времена дали на човечеството мъдрост, отчяние, разкаяние, мъст, гняв и смирение.  Едно изкуство, което..

публикувано на 20.04.25 в 06:30

"Каста дива" - едно предаване, което прави живота по-хубав

В 27-ото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Музикални желания на слушателите - Интервю на Димитър Сотиров с главния диригент на Операта в Лимож Павел Балев по повод новата, много успешна постановка на операта “Тоска“ от Пучини във френския..

обновено на 17.04.25 в 23:21
Стефан Македонски

Спомени за Стефан Македонски

В предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" отбелязваме 140-годишнината от рождението на Стефан Македонски - големия оперен и оперетен певец от първата половина на ХХ век, артист, режисьор и педагог, един от първостроителите на българската опера и радетел за превръщането на Българската оперна дружба (предшественик на Софийската народна опера) в..

публикувано на 17.04.25 в 18:38
Павел Балев

Скандинавска сюита от Владигеров прозвуча премиерно в Китай

Суджоу е град в Китай, недалеч от Шанхай, с близо 13 милиона жители. Градът е популярна туристическа атракция, известен с каменните си мостове, пагоди и красиви градини.  Със сигурност в него има и богат културен живот, но за нас е особено интересно, че на 11 април Симфоничният оркестър на Суджоу изпълни в концерта си произведения от Рихард..

публикувано на 17.04.25 в 18:20
Славил Димитров

Славил Димитров с наградата за диригентско майсторство от Хоровите празници в Шумен

Тази година носител на наградата за диригентско майсторство "Проф. Венета Вичева" е Славил Димитров. Отличието му беше присъдено по време на 28-ите по ред Международни детско-юношески хорови празници "Добри Войников", които се проведоха от 3 до 6 април в Шумен. В журито бяха хоровите диригенти проф. д-р Теодора Павлович, д-р Ваня Монева, Ганчо..

публикувано на 17.04.25 в 18:00
Български камерен оркестър - Добрич с диригент Арто Чифчиян и солистката Божидара Кузманова

Великденските празници в Добрич продължават със Седмица на камерната музика

Фестивалът в Добрич има дългогодишна традиция и носи името на основателя си - диригента и композитор Константин Илиев. Това издание ще бъде юбилейно и ще отбележи началото през 1975 г. На 22 април Седмицата на камерната музика ще бъде открита с концерт на домакините от Българския камерен оркестър - Добрич, ръководен от Арто Чифчиян. Диригентът..

публикувано на 17.04.25 в 17:29
 Крум Балджийски

Кром Багелски - "Палеолитно ехо" - стенописи върху фасадите в Дряново

Стенописи върху фасадите на производствени сгради създават в Дряново група художници от страната и чужбина . Това е поредната артистична намеса, за която авторите избират запустели места и сгради или промишлени райони като този в Дряново, за да ги превърнат в галерии на открито.  Този път с интерпретациите си творците искат да..

публикувано на 13.04.25 в 10:59