Пандемията Covid-19 изправя пред непознати изпитания хората в целия свят. Това важи и за политическите лидери, икономистите, учените. Посланията и поведението на политиците по време на такива кризи са особено важни и често задават тона в едно общество. А както знаем, кризи се овладяват, разрешават, преживяват, но и управляват. С управление на кризи се занимава Франк Розелииб - директор на института за изследване на кризи към университета в Кил, който съветва различни държавни институции в Германия, включително и канцлерството.
Според него пандемиите са по-малко разрушителни за хората в сравнение с природните бедствия, тъй като запазват инфраструктурата, като при такива кризи хората очакват управляващите да са уверени и стабилни.
С Розелииб разговаря Весела Владкова.
Г-н Розелииб, всички са категорични, че пандемията Covid-19 е непозната криза в световен мащаб. Доколко познатите, разработени модели за реакция при криза са приложими сега?
Да, разработените модели важат и при кризата с новия коронавирус. В интерес на истината, няма по-добре анализирани кризи от пандемиите. Много неща успяхме да научим от опита ни досега. Така че сценарият, по който работим в момента в Германия, всъщност е писан преди сегашната криза.
Има обаче и различия в сравнение с предишни кризи. Сегашната зараза е с много дълъг инкубационен период, но пък се разпространява изключително бързо. Това от своя страна тревожи хората, които остават с впечатлението, че властите не реагират адекватно. А другата разлика е, че ограничителните мерки са безпрецедентно драстични. Няма изгледи за бързо отшумяване, а това тревожи хората още повече.
Отделни страни от ЕС предприеха ограничителни мерки без да ги съгласуват с другите държави-членки. Как разчитате Вие тези „солови“ акции?
Доброто управление на кризи се дължи на децентрализацията и съответно на конкуренцията, ако мога така да се изразя, между отделните кризисни щабове. Защото много хора и служби търсят едновременно решението на проблема и така е по-вероятно да стигнеш до най-доброто решение.
Една от причините да няма общ европейски кризисен щаб е, че европейските държави са много различни в административната си структура. По време на криза това не може да се промени. Освен това начинът на комуникация в различните европейски държави е различен заради различния манталитет.
Има огромни различия в законодателната рамка. Един конкретен пример: след цунамито през 2004 година Швеция изпрати автоматичен кризисен СМС до всички свои граждани и още същата вечер знаеше, колко от тях се намират в региона. Германия например не можеше да реагира по същия начин заради закона за защита на личните данни.
Как, г-н Розелииб, си обяснявате закъснялата реакция на ЕС, т.е. след предприемането на мерки на национално ниво? На практика Евросъюзът излезе с позиция, едва когато стана ясно, че е застрашена икономиката.
Причината е, че кризисната комуникация при пандемия протича в няколко фази. Първата фаза е осведомяване и съвет, например „Мийте си ръцете!“. Втората фаза е призивът: „Работете дистанционно!“ Следващата фаза е заповедта, например за затваряне на училища, последвана от самоизолация, а последната фаза е въвеждането на пълна карантина.
При всички пандемии има една първа, така наречена „тиха фаза“, когато населението не трябва веднага да бъде информирано. Това правило спази и Китай, който информира Световната здравна организация на 31-ви декември, а обществеността - едва през януари. Така се печели време за подготовка за реакция след уведомяването на населението. Т.е., това, че не се излиза с публично съобщение, не означава, че властите не се подготвят.
При пандемия кризисната комуникация обикновено започва преди самата криза. Или с други думи, в „мирно“ време управляващите трупат имиджов капитал, както го наричаме ние. Такъв пример е германският канцлер Ангела Меркел, която доказа по време на финансовата и след това на бежанската криза, че може да управлява добре.
Вие съветвате политици, какво поведение да имат по време на кризи. Какъв съвет им давате сега и кое е по-важно - бързината на реакцията или тя да бъде добре обмислена?
При вече избухнала криза, т.е. сега, бързината е много важна. Трябва интензивно да захранвате обществеността с информация, за да не допуснете хората изобщо да започнат да търсят съмнителна информация в социалните мрежи. За всичко това преди кризата, т.е. в „мирно“ време, се изработва протокол за действие, който след това се следва. Пишат се образци за прессъобщения, за съобщения до населението, но и се подготвят отговори на очаквани журналистически въпроси още преди да са зададени. Така се печели време по време на самата криза.
Какво въздействие имат думите и призивите на политическите лидери в такава ситуация - по-скоро успокоително или пък предизвикващо паника, след като премиер, канцлер или президент се обърне към народа няколко пъти за една седмица?
При криза хората очакват управляващите да са уверени и стабилни. Това не означава, че правителствените ръководители или президенти трябва още в първия момент да излязат с обръщение в публичното пространство. Пандемиите продължават дълго. Затова в кризисната комуникация се следват отделни етапи. Първо говорят ресорните министри и едва в пика на кризата на ход са лидерите, за да подчертаят сериозността на ситуацията.
Важно в такива моменти е да се съобщават и положителни информации. Вече станаха ясни различни финансови пакети в помощ на засегнатите икономически отрасли. Това са програми, които са доказали ефективността си по време на финансовата криза. Кризисните специалисти знаем, че пандемиите имат едно голямо предимство - за разлика от природните бедствия се запазва инфраструктурата. Така че сигурен съм, че след пандемията компаниите и в България ще могат бързо да се възстановят.
Интервюто можете да чуете в звуковия файл.
В столичното 51. СУ "Елисавета Багряна" ще бъдат вдигнати заплатите, тъй като има финансови резерви , заяви директорът Асен Александров в интервю пред БНР. Председателят на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета на България Диян Стаматов, директор на софийското 119 СУ "Акад. Михаил Арнаудов", бивш зам.-министър на МОН..
За 2024 г. няма мобилен оператор, който да е монополист , т.е. да има 50 и над 50% участие на пазара и той да диктува цените на този пазар. Това заяви пред БНР председателят на Комисията за регулиране на съобщенията Иван Димитров. По думите му се правят регулярни проверки на мобилните оператори за това дали някой не се държи като монополист..
" Зарът е хвърлен, дюшешът е излязъл. Скоро можем да пием благата ракия. Доколкото разбрах, са се прегърнали четирите формации, които теоретично би трябвало да нямат абсолютно никакви допирни точки ". Това е коментарът на музиканта и бивш политик Венци Мицов относно очакваното правителство между ГЕРБ-СДС, БСП, ИТН с подкрепата на ДПС - Доган...
3 са центровете за временно настаняване на бездомни хора на територията на София. Капацитетът им е 510 места, като към момента има 15 свободни . Това заяви пред БНР Мина Йовчева, директор на Дирекция "Социални услуги за деца и възрастни" в Столичната община. Тя уточни, че центровете се използват целогодишно . По думите ѝ всеки ден, дори в..
На повече от 120 сигнала през изминалите 2 денонощия са реагирали служителите на Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението". Типично за този период от годината има доста битови инциденти, свързани основно с използването на отоплителни уреди , заяви пред БНР главен инспектор Йото Василев, началник сектор "Държавен..
Не трябва да бъде увеличавана продължителността на учебната година , заяви пред БНР Диян Стаматов - директор на 119 училище в София, бивш заместник образователен министър и председател на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета. За него е наложително да се въведе национална регулация по отношение на използването на различни..
Темата за продоволствената независимост на България трябва да е водеща и да е национален приоритет. Това е мнението на бившия земеделски министър Кирил Вътев, който пред БНР разказа за предстоящата кръгла маса в УНСС "Достъпът до пазара за българските производители по агрохранителната верига". " Всички производители трябва да осмислят..
Ако КС се произнесе със становище, че не са открити достатъчно гласове, които да позволят на "Величие" да влезе в парламента, партията ще се обърне към..
Инцидентите в БДЖ ще продължат, това не може да се оправи с магическа пръчка. От 2 години и половина всичко тръгна надолу, не вярвах че всичко..
Преди да се произнесем по изборния процес, КС няма да решава други дела . Това заяви съдия Павлина Панова, председател на Конституционния съд, като..