Много ме заинтригуваха спектаклите на оперните театри извън Европа, предлагани в платформата OperaVision. След много добрите впечатления от Пекинската опера и Националния център за изпълнителски изкуства в Момбай гледах спектакъла на Театро Мунисипал де Сантяго – националната опера на Чили. Тяхното предложение бе видеозапис на операта „Севилският бръснар“ от Росини - много забавен и жизнен спектакъл, приятен за гледане, а и за слушане, защото в него повечето от участниците бяха млади и много перспективни певци, носители на престижни награди от оперни конкурси. Ще отбележа, обаче, че само хорът и оркестърът бяха чилийци, вероятно и статистите, и сценичните работници, останалите изпълнители бяха от различни страни на света.
Ще започна с диригента Хосе Мигел Перец Сиера - млад испански музикант, блестящ пианист, работил като асистент на Габриеле Феро, Алберто Дзеда и с Доминго на конкурса му за млади дарования във Валенсия. Започнал кариерата си през 2005, следващата година той е най-младият диригент, явявал се на фестивала Росини в Пезаро и там до днес често дирижира. Известността му непрекъснато расте и въпреки младостта му го смятат за “експерт“ в музиката на Росини. Тези си качества той демонстрира и в спектакъла на „Севилският бръснар“ в Чилийската опера. Хосе Мигел Перец Сиера владееше сцената. Въпреки че изпълнителите бяха от много краища на света, с различна гласова школовка, различен подход към ролите, спектакълът премина стройно и без никакви разклащания, ансамблите бяха образцови, мъжкият хор много строен.
Постановката на „Севилският Бръснар“ бе на известния италиански оперен и театрален режисьор Фабио Скарволи, който също често работи на фестивала Росини в Пезаро. Предложи ни една постановка в рамките на традицията, но с вмъкнати много интересни хрумвания, които правеха спектакъла много атрактивен. На сцената имаше няколко мима, които създаваха интересни ситуации по време на някои от най-любимите арии в операта. Въобще през цялото действие имаше непрекъснато движение по сцената, което придаваше голяма динамичност на спектакъла. Декорът на художника Джорджо Рикели беше също щастливо хрумване. В средата на празната сцена бе домът на Доктор Бартоло - прозрачен, без стени, за да се вижда действието и вътре в къщата.
Певците, ангажирани в този „Севилски бръснар“, бяха великолепни, с отношение към музиката на великия Маестро. Фигаро бе едно известно име в последните години - руският баритон Радион Погосов, познат по оперните сцени именно с ролите на Фигаро, Папагено /с нея дебютирал на 19 години в родината си/, Марсел от „Бохеми“, Дандини, Гулиелмо. Завършил програмата за развитие на млади артисти на Метрополитън, Погосов често гостува на престижната сцена, а и в цяла Европа и САЩ. Неговият Фигаро бе великолепен и певчески, и актьорски. Очарователна бе и неговата сънародничка - мецосопранът Виктория Яровая, в ролята на Розина. Красив, плътен глас, подвижен, с изрядна вокална техника, музикална и артистична. И тя е постоянен гост на фестивала в Пезаро, известна с ролите на Розина, Изабела, Анжелина, позната и на престижните оперни сцени и фестивали в Европа. Ветеран в спектакъла в Чили бе баритонът Хосе Фардила -португалец, започнал кариерата си преди 36 години - през 1984, и пял на най-големи сцени по света: Ковънт Гардън, Миланската Скала, Залцбургския музикален фестивал, Виенската опера, Майските музикални тържества във Флоренция и др. Прочут е с ролите на Бартоло, Малатеста, Дон Манифико, Фалстаф. И в този спектакъл личеше опита му, правеше убедителен образ, пееше много добре, интересен бе за гледане заради изработените детайли в ролята му. Още един много гласовит руснак - басът Павел Червински, в ролята на Дон Базилио. Кариерата му все още е съвсем кратка - от 2012 година след много награди от престижни певчески конкурси и стаж в Болшой театър. В чилийската постановка Дон Базилио не е с расо, явно за този мощен глас са търсили по-страховит вид и се е получило. Той си е мошеник, защо да го крият под расо?! Оставих за края Граф Алмавива, защото той е нещо по-специално - цветнокожият южноафрикански тенор Леви Секгапене. Носител е на награди на конкурсите Белведере, „Монсера Кабайе“ и през 2017 на първа награда на конкурса на Пласидо Доминго „Опералия“. Фактически Секгапене е на оперната сцена от три години, а целият му репертоар е насочен към белкантовата опера - Граф Алмавива, Дон Рамиро от „Пепеляшка“, Ернесто от „Дон Паскуале“, дебютира и в „Семирамида“, “Турчинът в Италия“, „Идоменей“ и за тези три години е гостувал на много от оперните сцени и фестивали в Европа. Природата му е дала много лек, с неограничени височини глас, вокалната му техника е много добра и все пак, още му трябва упорита работа, за да постигне съвършенството, което заслужава неговият талант. Той показа голямо дръзновение в спектакъла като изпълни финалната ария на Алмавива от операта – ария, която почти всички тенори грижливо избягват да пеят по време на представление. Заслужава похвала, това е почти подвиг!
Надявам се, че предизвиках любопитството Ви и че това ще Ви накара да чуете и видите този много атрактивен спектакъл!
Гьоте институт – България е домакин на премиерата на най-новото видеопредставление на творческия колектив "Метеор" - "Вълшебната гора". Става дума за видеопредставление и пърформанс на живо тази вечер от 19 часа. Събитието обещава да ни отведе към границите на другостта чрез ритуална трансформация. "Образът на гората и планината като..
На 12 ноември се надършиха 100 години от рождението на цигуларя Петър Арнаудов - български музикант, който дълги години неотменно присъства в концертния живот на страната, същевременно един от най-известните наши цигулкови педагози. Петър Арнаудов е роден в София, син е на уважавания професор Михаил Арнаудов. Учи цигулка при Владимир Аврамов,..
26 песни отиват на големия финал на Младежкия конкурс за нова песен, който ще се проведе днес, 22-ри ноември , съобщиха от "Музикаутор". Финалистите са определени с лед оспорвано състезание в двете конкурсни вечери в сряда и четвъртък – 20-и и 21-ви ноември. Финалът ще се проведе в Националния студентски дом от 17 часа, а входът е 10 лева...
" Портерът на "Ахинора" за всеки, който е заставал пред него , съм сигурен, че няма как да отрече обаянието, което струи от него, онзи поглед, който всеки определя по различен начин , за едни той е тъжен, за други е прекалено вглъбен и като че ли това състояние на вглеждането в тези очи много често зависи от нашето собствено настроение, разказа за..
Утре вечер в Sofia Live Clubот 21.00 часа ще дебютира алтърнатив рок бандата Ace Bullet. На концерта ще звучат хитове на Лейди Гага. "Това е сбъдната мечта за мен. Смелостта на Лейди Гага да експериментира с различните жанрове и стилове, доказва, че тя няма граници като артист. Точно това ме вдъхновява", разказа пред БНР вокалистката..
Как една посребрена мастилница със сецесионова украса свърза две теми - тази за лукса във всекидневието и за окопното изкуство, разработвани от етнолозите в Русе? Мастилница с фигура на девойка, която държи писмо в едната си ръка и огледало в другата, украсява новата изложба "Луксът в "Малката Виена", подредена в Музея на градското всекидневие...
Скулпторът, художник и преподавател в УАСГ Йордан Леков представя в галерия-книжарница "София прес" своята изложба "Маврографии" . Заглавието съдържа думите мавро – от гръцки черно, графо – отново от гръцки: форма на писане, изписване , обясни художникът в интервю за БНР. В творбите си той е използвал хартия, туш и вода. "Самите рисунки..
Не очаквайте да дадем подкрепа на някого, ако не бъдем потърсени за това. Това каза пред БНР депутатът от ДПС-Ново начало Хамид Хамид и коментира:..
Като дете обича да разглобява различни предмети, след това започва да ги сглобява. И да изобретява. Обича да работи с ръцете си. Хирургът д-р Тургай..