Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Тол спокойствие ... поне за 3 месеца

„Разчетите, които сме направили за 450 млн. лв. приход за 2020 г. при данните, които превозвачите предоставят, са реалистични. Очакват се месечни приходи от около 40-60 млн. от тежкия трафик“. Това посочи пред БНР проф. Олег Асенов – член на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“.

По думите му 450 млн. са около половината от очакваното за издръжка на пътната инфраструктура, но:

Проф. Олег Асенов„В контекста на необходимостта от плавен преход, в контекста на това, че тази реформа действително трябва да бъде ефективна и да не е шокова – смятам, че тези резултати, ако бъдат постигнати след първите 3 месеца, ние ще се поздравим с една успешна първа крачка в тази реформа“.

„Тол системата е нещо радикално ново. Ние винаги сме настоявали за плавен преход, който да гарантира, че няма да има шок на транспортния пазар“, коментира от своя страна Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи. Той припомни, че са водени много разговори, но при последния етап – с цените на системата, регионалното министерство го е направило еднолично. Именно това е накарало бранша да обяви национален протест.

В петък след среща при премиера и приетите параметри, дадени от превозвачите, протестът се отложи с поне 3 месеца.

Йордан АрабаджиевСпоред Арабаджиев предложените от тях цени са реалистични. Той отбеляза, че България е и транзитна държава. Освен това е категоричен, че е трябвало да се „даде глътка въздух за българските превозвачи на вътрешния пазар“. Превозвачите смятат, че държавата умишлено е занижила данните, с които е правила изчисленията за тол системата, а реалистичните данни са за по-голям километраж на превозвачите, откъдето ще бъде компенсирана и разликата между по-високите и по-ниските цени на тези такси.

За нас е важен диалогът, от пролетта водим този диалог, посочи проф. Асенов и добави: „Основната ни цел е да постигнем балансиран модел на тол системата, така че наистина да има смисъл от въвеждането на тази реформа. Превозвачите са наши партньори. В рамките на диалога те поеха ангажимент, че ще направят всичко необходимо от 1 март успешно да стартираме системата. Този диалог и поетите ангажименти ни дават основание да вярваме в успеха на тази реформа“.

От своя страна Йордан Арабаджиев бе категоричен, че превозвачите ще изпълнят своите ангажименти: „Искаме тол системата да заработи от 1 март, но с цени, които са адекватни за българския пазар и транспорт и да са адекватни към състоянието на пътната мрежа“.

До 1 март (до въвеждането на тол системата) тежкият трафик се таксува с електронна винетка по старата тарифа, каза Олег Асенов. По думите му за 2019 г. АПИ е събрала 392 млн. лв. от лекия и тежък трафик. Той отбеляза, че целта на реформата е да се създаде справедлив модел на пътно таксуване.  

В разчетите на АПИ е заложено средно 15% от приходите от тол системата да отиват за обслужване на системата.

Петър Мутафчиев – председател на Балканския форум за транспорт и инфраструктура, поздрави превозвачите с „победата“ от петък. Според него обаче това няма да реши проблемите на българските пътища. Той подчерта, че таксите на превозвачите и тези от разчетите на Световната банка рязко се разминават и се обърна към проф. Олег Асенов:

Петър Мутафчиев„Ако приемате за истина данните на превозвачите, вие ще заведете ли дело срещу Световната банка за това, че са ви заблудили в таксите, защото там има такси от 33-39 стотинки на километър, даже 90 стотинки за определен тип камиони. Ще поискаме ли тези пари, които са на данъкоплатците, да се върнат обратно на държавата. Значи Световната банка не е била точна в прогнозите и тя е заблудила българското правителство. Надявам се, че това не е така. Но с твърденията от вчерашния диалог нещата вървят в тази посока – ако с 11 стотинки успеем да направим тези приходи, които твърдят превозвачите“.

Мутафчиев има много въпроси по тол системата. Според него диалогът върви като „след дъжд качулка“:

„Всички тези спорове няма да доведат до ефективната работа на системата т.е. тя да даде този ефект, че ние да имаме по-добри пътища, да можем чрез по-добрите пътища да повлияем върху по-интензивното развитие на пътната мрежа в страната, а също и да помогнем за безопасността на движението“.  

„Време е да се направи една проверка и да се разбере кой казва истината в АПИ за целия този процес на формиране на системата“, призова Петър Мутафчиев. Трябва да има отделени пари за поддръжката на второкласна, третокласна и първокласна пътна мрежа, подчерта той и изказа мнение, че тази система и тази политика на правителството не дава това решение.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Свързани новини

Няма да има национален протест на превозвачите в понеделник

В понеделник няма да има национален протест на превозвачите. Това стана ясно след среща на браншовите организации с премиера Бойко Борисов и министри. Тол системата ще стартира от 1 март, но с по-ниски тарифи, предложени от превозвачите. След..

обновено на 10.01.20 в 13:55
ВИЖТЕ ОЩЕ

Надежда Бачева раздаде хранителни продукти на настанените в центровете за бездомни на Столичната община

С помощта на Българската хранителна банка зам.-кметът по социални дейности в София Надежда Бачева раздаде 600 пакета с хранителни продукти на настанените в кризисните центрове за бездомни на Столичната община. Тя увери, че в студените дни ще бъдат..

публикувано на 20.02.25 в 14:57

Проектозакон в Испания: Държавните служители могат да работят до 72-годишна възраст

Управляващите в Испания предлагат увеличаване на възрастта, до която пенсионираните държавни служители могат да продължат да работят. Проект за промени в законодателството предвижда възможност да се трудят до 72 години.  В момента пенсиониран..

публикувано на 20.02.25 в 14:46

ЕК: Украйна е демократична страна, Русия на Путин - не

"Президентът Зеленски е избран легитимно на свободни, честни и демократични избори" - това каза говорителят на Еврокомисията Стефан де Керсмакер в отговор на въпрос за думите на американския президент Тръмп, който го нарече "диктатор". "Украйна..

публикувано на 20.02.25 в 14:44

Нови текстове в Закона за киберсигурност предвиждат по-високи глоби

Нови сектори и по-сериозни глоби предвиждат нови текстове, приети в Закона за киберсигурност. Текстовете, въвеждащи европейските изисквания за мрежова и информационна сигурност - НИС-2, бяха одобрени от пленарната зала на първо четене. Промените..

публикувано на 20.02.25 в 14:43

Парламентарното заседание бе прекъснато заради липсата на кворум

Парламентът прекъсна парламентарното си заседание заради липсата на кворум. Председателят на НС Наталия Киселова даде 30-минутна почивка, след като се оказа, че няма кворум в пленарната зала. Красимир Терзиев от ГЕРБ-СДС поиска удължаване на..

публикувано на 20.02.25 в 14:24
Д-р Николай Болтаджиев

Д-р Болтаджиев: Бюджетът на НЗОК е лошо направен, с много пороци и без реформи

Бюджетът на НЗОК е лошо направен, с много пороци и без идеи за реформи . Това мнение изказа пред д-р Николай Болтаджиев, който доскоро беше член на Надзорния съвет на НЗОК. Той обясни, че "обявените 65 млн. лева по-малко са отрязани от предишния..

публикувано на 20.02.25 в 14:23

ЕС може да пренасочи средства от Кохезионния фонд

"Има възможност за пренасочване на част от средствата по Кохезионния фонд на ЕС за други приоритети" - това каза говорителят на Комисията Мачей Берестецки в отговор на въпрос за публикации, в които се твърди, че част от неусвоените средства могат да..

публикувано на 20.02.25 в 14:22