Председателката на транспортната комисия в Европейския парламент Карима Дели смята, че климатичните цели на Комисията фон дер Лайен не могат да се смесват с пакета „Мобилност“.
В ексклузивно интервю за „Хоризонт“ тя заяви, че „ако председателката на Европейската комисия иска наистина да задейства Зеления пакт, тя трябва да наложи евротакса за тежкотоварен транспорт, план за съживяване на железопътния транспорт, както и всички инструменти, които намаляват въглеродните емисии на превозните средства и по-точно камиони с нулеви емисии. Тогава реално ще можем да говорим за Зелен пакт“.
Вчера стана ясно, че Европейската комисия ще направи допълнителна оценка на разпоредбите, според които камионите трябва да се връщат в страната, в която е регистрирана фирмата, на 8 седмици, както и на ограниченията за комбинираните транспортни операции. Целта е да се види как те ще повлияят върху Зеления пакт.
Дели коментира още пакета „Мобилност“, съпротивата към него на 5 страни-членки, сред които и България, както и думите на евродепутата Ангел Джамбазки за алжирския ѝ произход.
Госпожо Дели, вероятно сте запозната с намерението на Европейската комисия да направи допълнителна оценка на една от клаузите в пакета „Мобилност“ върху стратегията за климата и по-конкретно на връщането на камиона в страната, в която е регистриран, на всеки 8 седмици. Миналата седмица изразихте задоволство от постигнатото споразумение между трите европейски институции по пакета. При това положение дали на този триалог всичко е било внимателно договорено, щом се стига до допълнителни оценки?
Вижте, до момента има споразумение между Съвета и Европейския парламент. Държа да кажа, че пътят на пакета „Мобилност“ бе изпъстрен с всякакви препятствия. Нека припомня, че Комисията представи цяла серия от предложения през май 2017-та година. Междувременно парламентът гласува по текста 6 пъти, разбира се, имаше проблеми и при страните-членки. Но ние стигнахме до споразумение през декември миналата година. Виждате колко време отне всичко и затова смятам, че е крайно време пакет „Мобилност“ да влезе в сила.
Ако обаче Комисията реши, че разпоредбата за връщането на камионите е в разрез с целите за климата, тогава няма ли пак да започнем от нулата?
Не, защото при валидирането на дадено споразумение важи следната процедура - Комисията предлага, а законодателите, тоест, Европейският парламент и Съветът го потвърждават. Сега е ясно едно - че страните-членки, както и евродепутатите, се споразумяха по текстовете като цяло. Колкото до Комисията, тя трябва да разбере, че е наистина неотложно отново да затвори пакета, за да даде най-сетне точната юридическа рамка на водачите и участниците в бранша. Сега по основния ви въпрос за връщането на камионите - тук казваме няколко неща. Първо, връщането на празен камион почти не съществува. Ако сте транспортно предприятие и организирате добре бизнеса си, това почти не се случва. Второ, броят на операциите годишно е едва 6. Никой не може да ме накара да повярвам, че съвкупността от тези операции ще повлияе допълнително на въглеродните емисии. Ако председателката на Европейската комисия иска наистина да задейства Зеления пакт, тя трябва да наложи евротакса за тежкотоварен транспорт, план за съживяване на железопътния транспорт, както и всички инструменти, които намаляват въглеродните емисии на превозните средства и по-точно камиони с нулеви емисии. Тогава реално ще можем да говорим за Зелен пакт. В един текст, в който се говори за социални условия и условия на труд на наемните работници, не може да се намесват и въглеродните емисии.
Нека все пак да отбележа, че пет страни, сред които и България, яростно се противопоставят на пакета в настоящия му вид. А това никак не е малко предвид факта, че те са част от 27-те - явно ще останем толкова в края на януари сред оттеглянето на Великобритания...
Съвсем конкретно ще ви отговоря, че на този етап трябва да изчакаме и да видим какво ще се случи в петък. Тогава ще е последното заседание на Съвета, който ще валидира споразумението. После ще видим и следващите етапи.
Какви се очаква да бъдат те?
На следващия етап се очаква споразумението да се валидира от транспортната комисия в Европейския парламент в края на януари.
Знаете вероятно, че несъгласните страни, сред които и моята, възнамеряват да внесат колективен иск по пакета в Съда на ЕС…
Могат, тяхно право е. Но трябва да се има предвид, че решенията на съда отнемат време, а ние не разполагаме с време, за да оставим празно едно юридическо пространство за условията на труд и сигурността на пътя.
И пак да повторя същия въпрос - ако решението е в наша полза и започнем от нулата?
На този етап не мога да отговоря, защото не знам какво би било решението на Съда. Наистина не мога.
Ще коментирате ли думите на колегата ви Ангел Джамбазки, с които при разговор по пакета подчертава произхода ви от Алжир, както и на колегата ви Исмаил Ертуг от Турция?
Бях изключително шокирана от думите на този евродепутат. Смятам, че можем да имаме различия по политически въпроси, но в никакъв случай не мога да приема някой да ме атакува за произхода ми. Не това е начинът.
Интервюто на Ангелина Пискова с Карима Дели можете да чуете от звуковия файл.Европейската комисия ще направи допълнителна оценка на влиянието на клаузите от пакета "Мобилност" за връщането на камионите на 8 седмици в страната, в която те са регистрирани, както и на ограниченията за комбинираните транспортни операции, съобщи..
Само 12 процента от британската общественост вярва, че Илън Мъск има положително въздействие с намесите си в политиката на Обединеното кралство, показва ново проучване, публикувано от „Индипендънт“. Най-богатият човек в света използва своята..
Москва обвини администрацията на американския президент Джо Байдън, че в последните дни на мандата си се старае да разруши напълно руско-американските отношения. "Ние си даваме сметка, че тази администрация ще се опита да остави на Тръмп и..
От 03.00 до 07.00 часа тази нощ пътищата в природен парк "Витоша" – кв. ”Драгалевци” – хижа “Алеко” и кв. ”Бояна” – местност “Златните мостове” ще бъдат затворени за автомобили с цел почистване от снега. Това съобщиха от пресцентъра на Столична..
Френският архипелаг Майот, близо до Коморските острови, издаде днес червен предупредителен код в очакване на нова тропическа буря - "Дикеледи", предаде Франс прес. Предупреждението идва по-малко от месец, след като островът беше опустошен от..
Електрическа повреда спря движението на влаковете от Централната гара на Милано. Това се отрази не само на железопътния трафик в цялата страна, но и на политиката в Италия. Много влакове бяха отменени, а други понесоха големи закъснения, след..
Повторното пускане на балтийските газопроводи "Северен поток" 1 и 2 от Русия, които бяха частично разрушени от експлозии през 2022 г., както и завръщане на ядрената енергетика в Германия, са сред приоритетите на Алис Вайдел, която бе утвърдена днес..
Британския енергиен гигант BP, който оперира в консорциум газовото находище Шах Дениз Алфа (SDA) в Азербайджан, съобщи, че е открила технически проблем в подводната линия за износ на синьо гориво между платформата "Шах Дениз Алфа" (SDA) и..
Ако Борисов направи това правителство, ще му се получи хитро. Това каза в интервю за БНР Първан Симеонов, социолог и политолог, основател на..
" Кабинетът е готов, вариантът е почти финализиран ", заяви пред БНР лидерът на "Движение 21" Татяна Дончева. "ГЕРБ, БСП, ИТН – беше един от..
Постъпилите сигнали за незаконна сеч, регистрирани на платформата "Защити гората", които се изпращат към Изпълнителната агенция по горите през 2024 г...