Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Карима Дели: Климатичните цели не могат да се смесват с пакета „Мобилност“

Бях шокирана от думите на Ангел Джамбазки, заяви евродепутатката

| обновено на 19.12.19 в 08:51
Карима Дели
Снимка: Европейски парламент

Председателката на транспортната комисия в Европейския парламент Карима Дели смята, че климатичните цели на Комисията фон дер Лайен не могат да се смесват с пакета „Мобилност“.

В ексклузивно интервю за „Хоризонт“ тя заяви, че „ако председателката на Европейската комисия иска наистина да задейства Зеления пакт, тя трябва да наложи евротакса за тежкотоварен транспорт, план за съживяване на железопътния транспорт, както и всички инструменти, които намаляват въглеродните емисии на превозните средства и по-точно камиони с нулеви емисии. Тогава реално ще можем да говорим за Зелен пакт“.

Вчера стана ясно, че Европейската комисия ще направи  допълнителна оценка на разпоредбите, според които камионите трябва да се връщат в страната, в която е регистрирана фирмата, на 8 седмици, както и на ограниченията за комбинираните транспортни операции. Целта е да се види как те ще повлияят върху Зеления пакт.

Дели коментира още пакета „Мобилност“, съпротивата към него на 5 страни-членки, сред които и България, както и думите на евродепутата Ангел Джамбазки за алжирския ѝ произход.

Госпожо Дели, вероятно сте запозната с намерението на Европейската комисия да направи допълнителна оценка на една от клаузите в пакета „Мобилност“ върху стратегията за климата и по-конкретно на връщането на камиона в страната, в която е регистриран, на всеки 8 седмици. Миналата седмица изразихте задоволство от постигнатото споразумение между трите европейски институции по пакета. При това положение дали на този триалог всичко е било внимателно договорено, щом се стига до допълнителни оценки?

Вижте, до момента има споразумение между Съвета и Европейския парламент. Държа да кажа, че пътят на пакета „Мобилност“ бе изпъстрен с всякакви препятствия. Нека припомня, че Комисията представи цяла серия от предложения през май 2017-та година. Междувременно парламентът гласува по текста 6 пъти, разбира се, имаше проблеми и при страните-членки. Но ние стигнахме до споразумение през декември миналата година. Виждате колко време отне всичко и затова смятам, че е крайно време пакет „Мобилност“ да влезе в сила.

Ако обаче Комисията реши, че разпоредбата за връщането на камионите е в разрез с целите за климата, тогава няма ли пак да започнем от нулата?

Не, защото при валидирането на дадено споразумение важи следната процедура - Комисията предлага, а законодателите, тоест, Европейският парламент и Съветът го потвърждават. Сега е ясно едно -  че страните-членки, както и евродепутатите, се споразумяха по текстовете като цяло. Колкото до Комисията, тя трябва да разбере, че е наистина неотложно отново да затвори пакета, за да даде най-сетне точната юридическа рамка на водачите и участниците в бранша. Сега по основния ви въпрос за връщането на камионите - тук казваме няколко неща. Първо, връщането на празен камион почти не съществува. Ако сте транспортно предприятие и организирате добре бизнеса си, това почти не се случва. Второ, броят на операциите годишно е едва 6. Никой не може да ме накара да повярвам, че съвкупността от тези операции ще повлияе допълнително на въглеродните емисии. Ако председателката на Европейската комисия иска наистина да задейства Зеления пакт, тя трябва да наложи евротакса за тежкотоварен транспорт, план за съживяване на железопътния транспорт, както и всички инструменти, които намаляват въглеродните емисии на превозните средства и по-точно камиони с нулеви емисии. Тогава реално ще можем да говорим за Зелен пакт. В един текст, в който се говори за социални условия и условия на труд на наемните работници, не може да се намесват и въглеродните емисии.

Нека все пак да отбележа, че пет страни, сред които и България, яростно се противопоставят на пакета в настоящия му вид. А това никак не е малко предвид факта, че те са част от 27-те - явно ще останем толкова в края на януари сред оттеглянето на Великобритания...

Съвсем конкретно ще ви отговоря, че на този етап трябва да изчакаме и да видим какво ще се случи в петък. Тогава ще е последното заседание на Съвета, който ще валидира споразумението. После ще видим и следващите етапи.

Какви се очаква да бъдат те?

На следващия етап се очаква споразумението да се валидира от  транспортната комисия в Европейския парламент в края на януари.

Знаете вероятно, че несъгласните страни, сред които и моята, възнамеряват да внесат колективен иск по пакета в Съда на ЕС…

Могат, тяхно право е. Но трябва да се има предвид, че решенията на съда отнемат време, а ние не разполагаме с време, за да оставим празно едно юридическо пространство за условията на труд и сигурността на пътя.

И пак да повторя същия въпрос - ако решението е в наша полза и започнем от нулата?

На този етап не мога да отговоря, защото не знам какво би било решението на Съда. Наистина не мога.

Ще коментирате ли думите на колегата ви Ангел Джамбазки, с които при разговор по пакета подчертава произхода ви от Алжир, както и на колегата ви Исмаил Ертуг от Турция?

Бях изключително шокирана от думите на този евродепутат. Смятам, че можем да имаме различия по политически въпроси, но в никакъв случай не мога да приема някой да ме атакува за произхода ми. Не това е начинът. 

Интервюто на Ангелина Пискова с Карима Дели можете да чуете от звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Свързани новини

ЕК оценява ефекта от връщането на камионите по пакета "Мобилност"

Европейската комисия ще направи допълнителна оценка на влиянието на клаузите от пакета "Мобилност" за връщането на камионите на 8 седмици в страната, в която те са регистрирани, както и на ограниченията за комбинираните транспортни операции, съобщи..

обновено на 18.12.19 в 17:20
ВИЖТЕ ОЩЕ
Ивайло Мирчев

Ивайло Мирчев, ДБ: Ген. Атанасов за председател на НС - да, но няма опция да подкрепим Борисов за премиер

Евентуална номинация на лидера на партия "Демократи за Силна България" Атанас Атанасов за председател на 51-ото НС може да разреши кризата и да отпуши работата на парламента.  ДСБ издига кандидатурата на Атанас Атанасов за председател на..

публикувано на 30.11.24 в 14:28

Израел е нанесъл удари по инфраструктура на "Хизбула" на сирийско-ливанската граница

Израелските военни съобщиха, че са нанесли удари по "военна инфраструктура" на границата между Сирия и Ливан, използвана от "Хизбула" за контрабанда на оръжие в нарушение на споразумението за прекратяване на огъня. Според Израел контрабандата е..

публикувано на 30.11.24 в 14:13
Тома Биков

Тома Биков: Искаме маса за преговори за управленско мнозинство

"Атанас Атанасов е възможност да преговори за създаване на управленско мнозинство . Бихме го подкрепили само ако започнем преговори за мнозинство. Няма маса за преговори. Искаме маса за преговори , но се надяваме да се водят по логичен начин, по..

публикувано на 30.11.24 в 14:05
Снимката е илюстративна

Косово засили мерките за сигурност около критичната инфраструктура на страната

Косово засили днес мерките за сигурност около критичната инфраструктура на страната като мостове, трансформатори и други обекти, след експлозията в ключов канал, захранващ две от основните електроцентрали на държавата, докато съседна Сърбия отхвърли..

публикувано на 30.11.24 в 14:02

Супермен или Пикачу ще е новата Еврокомисия

Новият състав на Европейската комисия официално стъпва в длъжност утре, след като в сряда евродепутатите я одобриха. Подкрепата за новия екип на Урсула фон дер Лайен за втория й мандат обаче не дойде лесно и беше предхождана от няколкоседмични..

публикувано на 30.11.24 в 14:00

Снегът прекъсна работата на 20-киловолтов електропровод на "Предел"

На територията на област Благоевград падналия сняг е причинил прекъсване на работата на 20-киловолтов електропровод в района на прохода "Предел", който захранва туристическите бази в голямо голф игрище, хотелите в района и Катарино. Работи се по..

публикувано на 30.11.24 в 13:56

Грейва Коледната украса и елхата на кюстендилския площад "Велбъжд"

Коледната украса и елхата ще бъдат запалени тържествено тази вечер с програма от 17.30 часа на площад "Велбъжд“, обявиха от Общината.  На няколко места в града и подходите към площада има аранжирани празничин атракции, които също ще бъдат..

публикувано на 30.11.24 в 13:45