Институциите на Европейския съюз са постигнали съгласие по два от най-спорните въпроси в пакета "Мобилност", на които обаче България се противопоставя.
Става дума за срока, в който шофьорите на камиони трябва да се връщат в страната и за техните почивки.
Водачите на тежкотоварни камиони ще могат да спят не повече от 45 часа в кабините, а през останалото време в хотел, който трябва да се плаща от работодателя. Това е част от постигнатото тази нощ споразумение по пакет "Мобилност" между Европейската комисия, Европарламента и Съвета.
Шофьорът ще бъде задължен да се връща в страната, в която е регистрирано превозното средство, поне веднъж на 4 седмици, независимо къде се намира.
Камионите пък ще трябва да се връщат в държавата, в която е регистрирана фирмата, поне веднъж на 8 седмици.
Според председателката на транспортната комисия в Европарламента Карима Дели така се слага край на фирмите "пощенски кутии".
"Въпреки натиска на много страни членки и техните представители в Европейския парламент ние никога не сме се отказвали от каботажа и спечелихме тази битка", казва Дели.
Камионите и микробусите трябва да бъдат оборудвани с т.нар. "умни тахографи", които да отчитат международните операции, първите - до 2025-а, а вторите - до 2026-а година.
Потвърдено е обаче изключването на командироването на транспортните работници от общата директива за командироването.
Министърът на транспорта Росен Желязков каза, че когато законодателните изменения по пакета станат факт, България ще заведе дело пред Съда на ЕС:
„Заявили сме ясно намерението си, че ще търсим арбитража на съда, защото предложените мерки са непропорционални“, подчерта министърът след срещна с представители на международните превозвачи“.
Предварителното споразумение е неприемливо за България
България ще сезира Съда на ЕС, ако предварителното споразумение между евроинституциите за пакета "Мобилност" бъде окончателно утвърдено. Това заяви пред "Хоризонт" председателят на парламентарната комисия по транспорт Халил Летифов. Той изрази недоволство от договореното изискване не само шофьорите, но и камионите де се връщат в страната си през определен период от време:
"За мене е изненадващо това, което са направили Комисията по транспорта и Европейският парламент, защото е пипнато тук-там, но ограниченията за нас си остават. Целта е да се накаже периферията, разбирайте балтийските държави, Румъния, България, което е жалко".
Халил Летифов очаква правителството ще проведе разговори по темата следващата седмица и прогнозира протести на превозвачи.
Предстоят дебати
Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, заяви в предаването "12+3":
"Приетото решение за връщане на камионите на осем седмици не кореспондира със заявената цел на председателя на Европейската комисия за един по-зелен континент… Това е предварително решение, на 18-и ще има следваща комисия… Предполагам, че ще настъпи разногласие и от страните, подкрепили пакета… Казали сме докъде можем да правим компромиси и връщането на камиона не можем да приемем с компромис".
"Не ми се вижда прекрасно. Първоначалното предложение беше камионите да се връщат на три седмици, сега говорим за шест пъти в годината… В текстовете не е посечен механизъм как ще се проверява дари водачът се е прибрал. Силно ме тревожи връщането на камиона. Истина е, че от другата страна се правят компромиси и е истина, че в началото имахме позиция, която не ни позволяваше да сме гъвкави и да преговаряме с никои от страните, които подкрепят пакета. Това обаче се промени", допълни евродепутатът Андрей Новаков.
Скандално опорочена процедура
В предаването "Нещо повече" евродепутатът Ангел Джамбазки каза:
"Нашите политически противници в ЕП по пакета "Макрон" ни убеждаваха, че на Европейския съюз му трябва нова зелена сделка, няколко часа по-късно същите хора ни убеждаваха, че десетки и стотици празни камиони трябва да бъдат разкарвани нагоре-надолу из Европа на всеки четири седмици, да горят тонове нафта, да вдигат прах по пътищата, защото така е добре за техния бизнес. Представителите на Съвета, на комисията и Карима Дели ни съобщиха, че са постигнали споразумение. Настъпи смут, гняв и разочарование сред представителите на всички групи. Тук не става дума само за България, а за скандално опорочена процедура".
"В сегашния си начин на функциониране ЕС защитава до голяма степен интересите на Франция и на Германия. Митът за Европа на две скорости е факт. Франция и Германия си гонят чисто икономическите интереси и гледат на останалите държави от Съюза като на периферия, от която могат да изсмукват работната ръка. Това е истинското лице на Брюксел", допълни Джамбазки.
Той поясни, че при първия етап голямата тежест ще падне върху плещите на транспортния министър Росен Желязков:
"На него се пада нелеката задача да се опита да формира блокиращо малцинство в Съвета на министрите на транспорта. Ако това не бъде постигнато, то върху нас се връща тежестта да се гоним в ЕП".
Джамбазки уточни, че засегнатият бранш включва 120 000 души и че транспортният бранш е третият по големина, който внася пари в БВП.
Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.
Германският канцлер Олаф Шолц заяви, че евентуално примирие с "Хамас" би било "болезнено" за Израел, но че спасяването на живота на заложниците сега трябва да бъде "основен приоритет". "След много месеци на мъчителни преговори сега споразумението изглежда постижимо“, заяви Шолц, тъй като изглеждаше, че преговорите за примирие в Газа са на прага на пробив..
Парламентарната група “Демокрация, права и свободи” - ДПС ще подкрепи правителство на ГЕРБ-СДС, БСП-Обединена левица и “Има такъв народ” при гласуването му в Народното събрание като част от формирането на парламентарно мнозинство. Съгласие за това беше постигнато на финалната среща тази вечер в парламента между преговорните екипи на ГЕРБ-СДС,..
Хасково е първата област в страната, която обявява грипна епидемия. Временните противоепидемични мерки влизат в сила от 16 януари и ще важат до 23 януари включително. В област Пазарджик от утре се въвежда филтър в детските градини и учебните заведения. На гражданите се препоръчва носенето на маски, особено на места, където има струпване на хора...
В Свищов тепърва ще се разкриват пунктовете за проверките чрез анализ на риска в 30-километровата зона на пристанището след влизането на страната ни в Шенген. Мерките за контрол след пълното ни влизане в Шенгенското пространство все още не са изпълнени във Великотърновска област На закрита за медиите среща в Община Свищов управителят на..
Европейският съюз планира да забрани вноса на алуминий от Русия. Ограничението да бъде включено в 16-ия санкционен пакет, предаде Ройтерс, като се позова на свои източници в Брюксел. Очаква се пакетът да бъде приет през февруари във връзка с третата годишнина от началото на войната на Русия срещу Украйна.
България няма грешки при усвояването на евросредствата в областта на земеделието и природните ресурси за 2023 г., сочи годишният доклад на европейските одитори. Докладът е коментиран при съвместна среща на министъра на земеделието Георги Тахов и българския член на Европейската сметна палата Илиана Иванова. Процентът грешки на европейско равнище..
Отменено е частичното бедствено положение в община Неделино след възстановяване на електрозахранването в трите села Диманово, Кочан и Еленка, каза кметът Боян Кехайов. Частично бедствено положение в Неделино заради липса на ток Възстановена е и работата на помпената станция, която осигурява водоснабдяването на селата Изгрев и Еленка. Въпреки..
Екоакция за почистване на бреговете на Тунджа започна тази седмица общината в Ямбол. От предприятието "Паркове и зони за отдих и спорт"..
В началото на годината е особено важно да подсилим имунната си система за среща със сезонните вируси и най-вече с грипната инфекция . " Грипът..
Не трябва да бъде увеличавана продължителността на учебната година , заяви пред БНР Диян Стаматов - директор на 119 училище в София, бивш заместник..