Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Постигнато е споразумение на триалога за пакет "Мобилност"

Министър Желязков: България ще заведе дело пред Съда на ЕС

| обновено на 12.12.19 в 16:33
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Институциите на Европейския съюз са постигнали съгласие по два от най-спорните въпроси в пакета "Мобилност", на които обаче България се противопоставя. 

Става дума за срока, в който шофьорите на камиони трябва да се връщат в страната и за техните почивки.

Водачите на тежкотоварни камиони ще могат да спят не повече от 45 часа в кабините, а през останалото време в хотел, който трябва да се плаща от работодателя. Това е част от постигнатото тази нощ споразумение по пакет "Мобилност" между Европейската комисия, Европарламента и Съвета.

Шофьорът ще бъде задължен да се връща в страната, в която е регистрирано превозното средство, поне веднъж на 4 седмици, независимо къде се намира.

Камионите пък ще трябва да се връщат в държавата, в която е регистрирана фирмата, поне веднъж на 8 седмици.

Според председателката на транспортната комисия в Европарламента Карима Дели така се слага край на фирмите "пощенски кутии".

"Въпреки натиска на много страни членки и техните представители в Европейския парламент ние никога не сме се отказвали от каботажа и спечелихме тази битка", казва Дели.

Камионите и микробусите трябва да бъдат оборудвани с т.нар. "умни тахографи", които да отчитат международните операции, първите - до 2025-а, а вторите - до 2026-а година.

Потвърдено е обаче изключването на командироването на транспортните работници от общата директива за командироването.



Министърът на транспорта Росен Желязков каза, че когато законодателните изменения по пакета станат факт, България ще заведе дело пред Съда на ЕС:

„Заявили сме ясно намерението си, че ще търсим арбитража на съда, защото предложените мерки са непропорционални“, подчерта министърът след срещна с представители на международните превозвачи“.

Предварителното споразумение е неприемливо за България

България ще сезира Съда на ЕС, ако предварителното споразумение между евроинституциите за пакета "Мобилност" бъде окончателно утвърдено. Това заяви пред "Хоризонт" председателят на парламентарната комисия по транспорт Халил Летифов. Той изрази недоволство от договореното изискване не само шофьорите, но и камионите де се връщат в страната си през определен период от време:

"За мене е изненадващо това, което са направили Комисията по транспорта и Европейският парламент, защото е пипнато тук-там, но ограниченията за нас си остават. Целта е да се накаже периферията, разбирайте балтийските държави, Румъния, България, което е жалко".

Халил Летифов очаква правителството ще проведе разговори по темата следващата седмица и прогнозира протести на превозвачи.

Предстоят дебати

Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, заяви в предаването "12+3":

"Приетото решение за връщане на камионите на осем седмици не кореспондира със заявената цел на председателя на Европейската комисия за един по-зелен континент… Това е предварително решение, на 18-и ще има следваща комисия… Предполагам, че ще настъпи разногласие и от страните, подкрепили пакета… Казали сме докъде можем да правим компромиси и връщането на камиона не можем да приемем с компромис".

"Не ми се вижда прекрасно. Първоначалното предложение беше камионите да се връщат на три седмици, сега говорим за шест пъти в годината… В текстовете не е посечен механизъм как ще се проверява дари водачът се е прибрал. Силно ме тревожи връщането на камиона. Истина е, че от другата страна се правят компромиси и е истина, че в началото имахме позиция, която не ни позволяваше да сме гъвкави и да преговаряме с никои от страните, които подкрепят пакета. Това обаче се промени", допълни евродепутатът Андрей Новаков.


Скандално опорочена процедура

В предаването "Нещо повече" евродепутатът Ангел Джамбазки каза:

"Нашите политически противници в ЕП по пакета "Макрон" ни убеждаваха, че на Европейския съюз му трябва нова зелена сделка, няколко часа по-късно същите хора ни убеждаваха, че десетки и стотици празни камиони трябва да бъдат разкарвани нагоре-надолу из Европа на всеки четири седмици, да горят тонове нафта, да вдигат прах по пътищата, защото така е добре за техния бизнес. Представителите на Съвета, на комисията и Карима Дели ни съобщиха, че са постигнали споразумение. Настъпи смут, гняв и разочарование сред представителите на всички групи. Тук не става дума само за България, а за скандално опорочена процедура".

"В сегашния си начин на функциониране ЕС защитава до голяма степен интересите на Франция и на Германия. Митът за Европа на две скорости е факт. Франция и Германия си гонят чисто икономическите интереси и гледат на останалите държави от Съюза като на периферия, от която могат да изсмукват работната ръка. Това е истинското лице на Брюксел", допълни Джамбазки.

Той поясни, че при първия етап голямата тежест ще падне върху плещите на транспортния министър Росен Желязков:

"На него се пада нелеката задача да се опита да формира блокиращо малцинство в Съвета на министрите на транспорта. Ако това не бъде постигнато, то върху нас се връща тежестта да се гоним в ЕП".

Джамбазки уточни, че засегнатият бранш включва 120 000 души и че транспортният бранш е третият по големина, който внася пари в БВП.

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Втора група от наши сънародници се завърна от Ливан

Успешно приключи и вторият евакуационен полет, който екип на Държавния авиационен оператор извърши днес от Бейрут, столицата на Ливан. Правителственият "Еърбъс" с български граждани на борда кацна на летище София. С вчерашния първи полет бяха прибрани 89 български граждани и членове на техните семейства.  На летище София пристигна първата група..

публикувано на 01.10.24 в 19:46
Израелската ПВО система

Изстреляни са ракети от Иран към Израел, съобщи израелската армия

Израелските сили за отбрана (Цахал) съобщиха, че от територията на Иран са били изстреляни ракети към Израел, предаде АФП. "Преди малко от Иран бяха изстреляни ракети към Държавата Израел", се казва в изявлението на военните. Сирени за въздушна тревога бяха задействани на цялата територия на Израел.  Издадено е нареждане за това..

публикувано на 01.10.24 в 19:35
Дмитрий Песков

Песков: Русия не очаква промяна в политиката на НАТО

Русия обяви, че не очаква промяна в политиката на НАТО, след като новият Марк Рюте оглави Алианса. Говорителят на Кремъл Дмитрий Песков подчерта, че руският президент Владимир Путин познава Рюте и са се срещали в миналото.  В Москва познават Марк Рюте, дори е имало надежди, че могат да бъдат изградени по думите на говорителя на Кремъл Дмитрий Песков..

публикувано на 01.10.24 в 19:29

2,8 млрд. лева бюджетен дефицит се очаква в края на септември

2,8 милиарда лева бюджетен дефицит се очаква в края на септември, сочат прогнозните данни на Министерството на финансите.  Това е около 1,4 на сто от прогнозирания брутен вътрешен продукт, като по-високият темп на нарастване на разходите се дължи основно на социалните плащания, става ясно от съобщението на институцията. Постъпленията спрямо миналата..

публикувано на 01.10.24 в 19:04
Танкове на израелската армия маневрират в зона в Северен Израел близо до израелско-ливанската граница, 1 октомври 2024 г.

От израелската армия заявиха, че навлизането в Ливан е ограничено и на неголямо разстояние от границата

Израелски командоси и парашутни части навлязоха през нощта в Ливан в рамките на "ограничена сухопътна операция", както я определят, насочена към погранични позиции на шиитската групировка "Хизбула", които застрашават Израел. "Ограничена и целенасочена" израелска сухопътна операция в Ливан Наземната операция ще продължи успоредно с бойните..

публикувано на 01.10.24 в 18:41
Генералният секретар на НАТО Марк Рюте

Рюте: Бих работил добре и с Тръмп, и с Харис

"Украйна има пълното право да нанася удари в дълбочина по територията на Русия - това заяви новият генерален секретар на НАТО Марк Рюте, който официално встъпи в длъжност тази сутрин.   Той каза още, че полагащото се място на Украйна е в Алианса и трябва да се работи за нейния необратим път към него. "Украйна води война на самоотбрана. Това..

публикувано на 01.10.24 в 18:25
Първан Симеонов

Първан Симеонов: 50% ще изберат мястото, където България е - при западните ЕС и НАТО

Макар доверието към НАТО в България да не е крещящо, то мъничко расте напоследък. Доверието към ЕС у нас е традиционно високо и то расте, това означава хващане за познатото, показва социологическо проучване на "Галъп интернешънъл Болкан" за нагласите на българите към ЕС и НАТО. В предаването "Нещо повече" Първан Симеонов коментира..

публикувано на 01.10.24 в 18:14