Институциите на Европейския съюз са постигнали съгласие по два от най-спорните въпроси в пакета "Мобилност", на които обаче България се противопоставя.
Става дума за срока, в който шофьорите на камиони трябва да се връщат в страната и за техните почивки.
Водачите на тежкотоварни камиони ще могат да спят не повече от 45 часа в кабините, а през останалото време в хотел, който трябва да се плаща от работодателя. Това е част от постигнатото тази нощ споразумение по пакет "Мобилност" между Европейската комисия, Европарламента и Съвета.
Шофьорът ще бъде задължен да се връща в страната, в която е регистрирано превозното средство, поне веднъж на 4 седмици, независимо къде се намира.
Камионите пък ще трябва да се връщат в държавата, в която е регистрирана фирмата, поне веднъж на 8 седмици.
Според председателката на транспортната комисия в Европарламента Карима Дели така се слага край на фирмите "пощенски кутии".
"Въпреки натиска на много страни членки и техните представители в Европейския парламент ние никога не сме се отказвали от каботажа и спечелихме тази битка", казва Дели.
Камионите и микробусите трябва да бъдат оборудвани с т.нар. "умни тахографи", които да отчитат международните операции, първите - до 2025-а, а вторите - до 2026-а година.
Потвърдено е обаче изключването на командироването на транспортните работници от общата директива за командироването.
Министърът на транспорта Росен Желязков каза, че когато законодателните изменения по пакета станат факт, България ще заведе дело пред Съда на ЕС:
„Заявили сме ясно намерението си, че ще търсим арбитража на съда, защото предложените мерки са непропорционални“, подчерта министърът след срещна с представители на международните превозвачи“.
Предварителното споразумение е неприемливо за България
България ще сезира Съда на ЕС, ако предварителното споразумение между евроинституциите за пакета "Мобилност" бъде окончателно утвърдено. Това заяви пред "Хоризонт" председателят на парламентарната комисия по транспорт Халил Летифов. Той изрази недоволство от договореното изискване не само шофьорите, но и камионите де се връщат в страната си през определен период от време:
"За мене е изненадващо това, което са направили Комисията по транспорта и Европейският парламент, защото е пипнато тук-там, но ограниченията за нас си остават. Целта е да се накаже периферията, разбирайте балтийските държави, Румъния, България, което е жалко".
Халил Летифов очаква правителството ще проведе разговори по темата следващата седмица и прогнозира протести на превозвачи.
Предстоят дебати
Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, заяви в предаването "12+3":
"Приетото решение за връщане на камионите на осем седмици не кореспондира със заявената цел на председателя на Европейската комисия за един по-зелен континент… Това е предварително решение, на 18-и ще има следваща комисия… Предполагам, че ще настъпи разногласие и от страните, подкрепили пакета… Казали сме докъде можем да правим компромиси и връщането на камиона не можем да приемем с компромис".
"Не ми се вижда прекрасно. Първоначалното предложение беше камионите да се връщат на три седмици, сега говорим за шест пъти в годината… В текстовете не е посечен механизъм как ще се проверява дари водачът се е прибрал. Силно ме тревожи връщането на камиона. Истина е, че от другата страна се правят компромиси и е истина, че в началото имахме позиция, която не ни позволяваше да сме гъвкави и да преговаряме с никои от страните, които подкрепят пакета. Това обаче се промени", допълни евродепутатът Андрей Новаков.
Скандално опорочена процедура
В предаването "Нещо повече" евродепутатът Ангел Джамбазки каза:
"Нашите политически противници в ЕП по пакета "Макрон" ни убеждаваха, че на Европейския съюз му трябва нова зелена сделка, няколко часа по-късно същите хора ни убеждаваха, че десетки и стотици празни камиони трябва да бъдат разкарвани нагоре-надолу из Европа на всеки четири седмици, да горят тонове нафта, да вдигат прах по пътищата, защото така е добре за техния бизнес. Представителите на Съвета, на комисията и Карима Дели ни съобщиха, че са постигнали споразумение. Настъпи смут, гняв и разочарование сред представителите на всички групи. Тук не става дума само за България, а за скандално опорочена процедура".
"В сегашния си начин на функциониране ЕС защитава до голяма степен интересите на Франция и на Германия. Митът за Европа на две скорости е факт. Франция и Германия си гонят чисто икономическите интереси и гледат на останалите държави от Съюза като на периферия, от която могат да изсмукват работната ръка. Това е истинското лице на Брюксел", допълни Джамбазки.
Той поясни, че при първия етап голямата тежест ще падне върху плещите на транспортния министър Росен Желязков:
"На него се пада нелеката задача да се опита да формира блокиращо малцинство в Съвета на министрите на транспорта. Ако това не бъде постигнато, то върху нас се връща тежестта да се гоним в ЕП".
Джамбазки уточни, че засегнатият бранш включва 120 000 души и че транспортният бранш е третият по големина, който внася пари в БВП.
Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.
Два пъти по-висока от средната за страната остава заболяваемостта от простуда и грип в Ямболска област. Най-засегнати са децата от 0 до 4 години. При средна заболяемост за страната от 101 на 10 000 души, в Ямболско тя е 216 на 10 000, уточни директорът на здравната инспекция д-р Радостина Калчева и допълни, че резултатите от направените..
Прокурорът от Софийската градска прокуратура Марина Ненкова обяви, че по разследването за необезпечения кредит от 150 милиона лева, отпуснат през 2019 година от Българската банка за развитие на фирма, близка до бизнесмена Румен Гайтански, се проверява и за какво са били изразходвани парите. Обвиняеми по делото, освен Гайтански, са и адвокат..
Ефективна присъда за причинена смърт по непредпазливост на пътя получи мъж от Севлиево. Той беше осъден на 4 години и 8 месеца лишаване от свобода . Делото бе разгледано от Окръжния съд в Габрово по реда на съкратеното съдебно следствие и съгласно разпоредбите на закона първоначално определеното наказание от 7 години лишаване от свобода е..
В Плевен се провежда обучителен специализиран семинар на тема "Трафик на хора". Целта е да се развият и надградят умения за разпознаване и точното квалифициране на трафика на хора, както и умения за работа с жертви на трафик на хора. Окръжният прокурор на Плевен Владимир Николов бе един основните лектори на обучителен специализиран..
Допълнителната съдебно-психиатрична експертиза на Орлин Владимиров, обвинен в убийството на съпругата си - Евгения, чието тяло беше намерено в куфар край Перник, сочи, че той няма психически проблеми. На днешното заседание в Софийския апелативен съд вещите лица потвърдиха, че той е осъзнавал какво прави. Експертизата беше поискана от адвоката на..
Рекордните 188 дрона е изстреляла Русия през изминалата нощ срещу Украйна. Нанесени са щети върху критична инфраструктура и жилищни сгради. Генералният секретар на НАТО Марк Рюте призова за увеличаване на военната помощ за Украйна. По-голямата част от Украйна беше под тревога в продължение на часове. 17 региона на страната, включително столицата Киев,..
Прекалено милитаризирахме мисленето, действията и говореното, и се премина към ядрена риторика – ядрени удари, ядрено оръжие, това е като Станиславски – щом има пушка на стената, трябва да гръмне. Нека не си играем с ядрената риторика, предуреди Валерий Тодоров, бивш кореспондент на БНР, БНТ и БТА в Москва и бивш генерален директор на БНР, в..
За планирано масово изселване на българи от Дуисбург, Германия, алармира неформалната мрежа "Столипиново в Европа". "Това, което се случи, е,..
Във Велико Търново се предвижда синята зона за паркиране да бъде разширена с 87 места, но и да се увеличи времето на работа, включително и в..
По-добре избори, отколкото правителство на всяка цена . Коментара направи пред БНР социологът Кънчо Стойчев и уточни, че изборите са демократична..