Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Вени Марковски: Ставаме все по-податливи на слухове

Онлайн се натрупва много информация за нас, с която може да се злоупотреби

Вени Марковски
Снимка: Ани Петрова
Социалната мрежа Туитър забранява политическите реклами в цял свят като стъпка за намаляване на потока от фалшиви новини по време на избори.

Езикът на омразата е свързан с дезинформацията, тъй като дезинформацията обикновено се опитва да разширява различията в обществото, да всява паника, да насочва в една или в друга посока общественото мнение и това го виждаме в почти всички страни, коментира в предаването "Хоризонт до обед" IT експертът Вени Марковски. По думите му ставаме все по-податливи на слухове, вместо да е обратното.

"Много е трудно да се противодейства на слухове, които са част от тези дезинформационни кампании, тъй като хората са повече склонни да повярват на някакъв слух. Това между другото не е типично български феномен, но в България е заложено още от времето на социализма, когато бяха правени експерименти в ЦК на Българската комунистическа партия за това как се разпространяват слуховете, без наличието на интернет", допълни Вени Марковски, който е сред създателите на Интернет общество у нас след началото на демократичните промени.

Феноменът фалшиви новини

Европейският комисар Мария Габриел направи миналата година експертна група за борба с дезинформацията, която е заседавала четири пъти за два месеца. Европейската комисия подготви комюнике след подготвения доклад от групата.

"Това, което направиха социалните платформи - Гугъл, Фейсбук и т.н. беше, че приеха един кодекс за добро поведение. Ние ги предупреждавахме между другото, тъй като техни представители имаше в експертната група, че ако не вземат сериозни мерки, Европейската комисия може да реагира вече с по-сериозни неща, отколкото едно комюнике по темата. За съжаление мисля, че те не реагират достатъчно и това се вижда - самият факт, че Туитър налага забрана на политическите реклами, тъй като не могат да се справят с феномена на фалшивите новини, които излизат от самите политически кампании, както и от реклами, които могат да бъдат пускани от конкуренти и от други държави", посочи Марковски.

Фейсбук и Гугъл - постоянното наблюдение

Наблюдението на милиарди хора, извършвано от Фейсбук и Гугъл, представлява систематична заплаха за правата на човека, предупреждава „Амнести интернешънъл“ в свой доклад. Платформите на Гугъл и Фейсбук се крепят на системи от алгоритми, в които се обработват огромни масиви от данни, за да бъде създаден невероятно детайлен профил за всеки човек и да бъде формирано личното му преживяване в интернет. След това рекламодатели плащат на Фейсбук и Гугъл, за да могат да таргетират потребители с реклами или точно определени съобщения.

"Препродаването на рекламодатели е по-добрият вариант за нас като потребители, но представете си какво ще се случи, когато тези данни бъдат откраднати. Представете си какво ще се случи с хората, които днес са на 15-16 години например и кой знае къде ходят, какво гледат, дори случайно някъде да попаднат, това остава в историята на тяхното ползване на мрежата и си представете, че след 10 години тази информация бъде пусната в Интернет, а те си търсят работа. Или си представете, че някои реши да се кандидатира за политическа длъжност и бъде изкарано наяве с какво се е занимавал, къде е ходил, какво е правил", отбеляза в анализа си Вени Марковски. 

Тези данни могат да бъдат използвани за изнудване, за компромати, за наблюдения на личния живот, допълни специалистът. "Представете си какво ще стане, ако говорим за здравеопазване. Човек отива на лекар да се лекува от нещо и тази информация излиза след 10 години..."

Рецепти срещу дезинформацията

Експертната група, създадена от еврокомисар Мария Габриел, е предложила миналата година на представителите на социалните мрежи да използват методите на Уикипедия за справяне с дезинформацията, но това не е било прието.

"Вместо Фейсбук да наема 10 хиляди души във Филипините, всеки от който има 8 секунди и това е документално, за да реагира дали едно съдържание е например ксенофобско, хомофобско или антисемитско и да го премахва, ние предложихме това да се даде на милионите потребители на Фейсбук, които да се занимават с проверка на фактите, за съжаление това не мина", разказа експертът.

Цялото интервю можете да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Президентът на САЩ Джо Байдън

Байдън: Днес не се очаква израелски ответен удар срещу Иран

Днес не се очаква израелски ответен удар срещу Иран, заяви американският президент Джо Байдън. Нови израелски въздушни удари в Южен Бейрут са поразили централата на разузнаването на терористичната организация "Хизбула", твърди израелската армия. Последните трите въздушни удара по южните предградия на Бейрут идват след нощ на интензивни..

публикувано на 03.10.24 в 19:03

МВнР призова българите в Иран незабавно да напуснат страната

Министерството на външните работи призовава българите в Иран незабавно да напуснат страната заради нарастващото напрежение в региона. От ведомството препоръчват на сънародниците ни да се придържат стриктно към инструкциите за сигурност на местните власти, редовно да се информират за обстановката, да избягват военни обекти или струпване на..

публикувано на 03.10.24 в 10:12

Младите българи излизат от дома на родителите си на 30. Защо?

Българите напускат дома на родителите си средно на 30 години, или 4 години след средното за ЕС, сочат данните на Евростат за миналата година. Сънародниците ни се нареждат след връстниците си от Хърватия, Словакия и Испания и делят четвъртото място с младите италианци. Средната възраст, на която младите хора избират да живеят самостоятелно..

публикувано на 03.10.24 в 06:38
Евелина Славкова

Евелина Славкова: Българските младежи са песимисти за света, но оптимисти за България

Българските младежи са песимистични за света, но оптимисти за България . Това каза пред БНР Евелина Славкова, социолог от Изследователски център "Тренд", която коментира изводите от проучването  "Младите хора в България - ментални рискове, предизвикателства и перспективи": "Българският младеж е оптимист за развитието на България, оптимист за..

публикувано на 02.10.24 в 16:48

Има по-голяма чувствителност към насилието над жени, но случаите растат

" Има по-голяма чувствителност сред обществото, че насилието над жени е съществен проблем . Последните социологически изследвания показват, че 84% от българите смятат, че имаме сериозен проблем, конкретно и с домашното насилие. За жалост обаче случаите продължава да нарастват. Има 50% ръст на новообразуваните досъдебни производства ". Това заяви..

публикувано на 02.10.24 в 10:52

Около 25% от българите вземат бързи кредити, малко над 1/5 спестяват

73% от хората отчитат, че спестяванията им са намалели заради високата инфлация след средата на 2021 г. Това регистрира социологическо проучване на агенция "Тренд", извършено по поръчка на Експертния клуб за икономика и политика (ЕКИП).  "Правилната форма означава първо да платим на бъдещото себе си, чак тогава да харчим остатъка. При..

публикувано на 02.10.24 в 09:13

Кампания: Агресията в училище може да се преодолее със спорт

Със спорт може да се преодолее агресията в училище. Това е посланието на кампанията на Държавната агенция за закрила на детето "Бъди смел, бъди добър". Б ългарски олимпийци се включиха в инициативата в столичното 140-то училище "Иван Богоров". Ивет Горанова е част от кампанията. Какво по-добре от час по физическо, ако упражненията ти ги води..

публикувано на 01.10.24 в 11:35