През 1994 г. тя играе себе си във филма „Лисабонска история“ на световно известния германски режисьор Вим Вендерс. Тогава Madredeus са световно музикално явление, а Лисабон е европейска столица на културата. Тя е Тереза Салгейро и тази неделя за първи път ще пее в България в София лайф клуб със собствената си група. Първото интервю на певицата преди събитието е специално за „Хоризонт“.
Първият въпрос преди първия ѝ концерт в България е какво се е променило в живота и в музиката ѝ:
„Филмът на Вендерс „Лисабонска история“ беше преди сума ти години, през 1994. Преди 25 години. Страшно много неща се промениха. първо вече не съм с групата Madredeus. Когато ги напуснах, си казах: аз няма да напусна моята любов, тази музика, ще я следвам това е страстта ми и тя, музиката, ще бъде моят пълен ангажимент и професия. Работих с много интересни музиканти и пътувах много за среща с различни музикални стилове - например в Бразилия, където имам възможност да работя с португалския език, в Мексико, в Италия, която също чувствам много близка.
Моят първи соло албум след като се разделих с Madredeus, отново беше свързан с тази невероятна, древна и дълбока култура в португалската музикална традиция. И това, което исках, е да намеря музиканти, с които да правя своята собствена музика и това правя от 2012 година насам“.
Оттогава Тереза създава два албума - като автор и на музиката, и на текста и обикаля света, за да представи своя репертоар както и песни от Португалия и от други страни за които Тереза е направила аранжименти. Това пътуване, този воаяж около света има огромно значение за творческия път на Тереза.
„Бях на 17 години когато започнах да пея с Madredeus, започнахме да пътуваме още през 1989 година. така че моят живот е това - да пътувам и да пея. Това е невероятна привилегия да се докосвам до всички тези култури и до публиката в толкова различни страни“.
Човешкото е универсално, хората не се различават в същността си
Тереза е убедена, че човешкото е универсално, че хората не се различават в същността си: „Имаме една и съща обща нужда от където и да идваме на този свят - да намираме израз на нашата чувствителност, нашите виждания за света, за живота да изразяваме нашите мисли и чувства, начина по който възприемаме и живеем живота си. Както и да изразяваме нашата собствена способност за творчество и промяна на света, в който живеем към добро. защото е много ключово да се опитваме на направим света едно малко по-добро място за живеене. Място в което красотата да намира своя дом. защото красотата е пълната манифестация на живота.
На въпрос дали прави жертви в името на гласа си, тя заявява:
„Не, трябва да призная, че, разбира се аз съзнавам какво е моят глас. И знам, че колкото повече минава времето трябва съм все по-внимателна към него. С възрастта все повече става чувствителна към границите на гласа. И трябва да съм внимателна, но в същото време съм късметлийка, защото не пуша, не пия твърде много, имам нормален живот, и много работя с гласа си и за гласа си. Но,.... как да кажа, отнасям се и с лекота към това. Не се тормозя и дисциплинирам излишно. Избягвам това, което може да увреди гласа ми, моят инструмент на практика, но не се фанатизирам също така, не се вманиачавам. Гледам да има баланс между грижата и релакса“.
В последния си сингъл „Alegria“ използва поезията на един велик португалски писател - Жозе Сарамагу.
„Този сингъл всъщност излезе преди дни, написах музиката към поемата на Жозе Сарамагу, нашият уникален Нобелов лауреат за литература. За първи път я изпълних в Мексико, на фестивала на книгата, организиран от фондацията на Сарамагу и неговата съпруга, която е и моя приятелка. Имах мелодията, търсех думите ѝ и изведнъж ги открих в тази поема, въпреки че обикновено сама си пиша текстовете.
Знаех, че това трябва да е песен за щастието. Намерих поемата на Сарамагу и видях че напълно пасва на музиката, надграждахме текста към музиката заедно с музикантите в аранжимента.
Поемата се казва „Алегрия“, което означава радост. Това, което усещах от самото начало, е, че във времената, в които живеем, пълни с неравенства и бруталност към човешките ни права, когато е толкова трудно за толкова много хора да имат минимума, за да живеят ,в тези наистина тежки условия е истински важно да манифестираме нуждата от радост, дълбокото щастие и възторга от това, че сме живи. нещо, което всеки от нас трябва да носи в себе си. Правото на радост и на щастие е това, с което се раждаме“.
Последният албум на Тереза Салгейро се казва „Хоризонт“: „Хоризонтът е тази линия, която ни омагьосва. Пределът на видимото, пределът на това, което можем да докоснем. Хоризонтът е предизвикателство - тази подновяваща се покана към нас да вървим към него, за да разберем какво е оттатък. това, което е отвъд Хоризонта е символ на нашите мечти и сънища. недостижимото, което искаме да постигнем. Линията на Хоризонта е вечната покана за вечно движение, но и знак за това, колко сме крехки и уязвими от всичко, което ни заобикаля“.
За първи път Тереза ще пее в България тази неделя в София лайф клуб, където ще представи песни от самостоятелните й албуми “O Horizonte” и “O Misterio”, песни на Madredeus и други португалски класики.
Интервюто можете да чуете в звуковия файл.
Любовта е чувство, вдъхновение, културен феномен. Но можем ли да я разгледаме и през призмата на науката – какво всъщност се случва в мозъка , какви процеси протичат в него, когато човек обича, когато изпитва привързаност, страст, привличане? Или иначе казано – какво още не знаем за невробиологичните механизми на любовта ? " Любовта е едно от..
Калина Канева е българска учителка, журналистка , авторка на изследователски и публицистични книги и материали. Главната тема в нейното творчество са са руско-българските културни и исторически връзки. Работила е в издания като в. "Антени". Част от най-известните и трудове са "Симетрия на времето. Срещи и разговори с акад. Дмитрий Лихачов"..
В рубриката "Горещи сърца" ще влезем в тъкачен стан, за да се убедим колко важно е да не изпускаш нишката. И това е валидно и за живота, и за тъканите. "Като се скъса основата и веднага се получава дупка. Така е и в живота." В нашия свят, залят от фабричен текстил, героят ни в "Горещи сърца" тъче на бабиния му стан. Ангел Милчев е един от малкото..
Александър Симеонов е от Плевен , занимава се с музика от дълги години и е вокалист на плевенската група "Страйкърс" . Другото признание за него идва от работата му като детски учител в Детска градина "Надежда" . Какво музикално предизвикателство е подготвил, как децата му влияят за творчески идеи и за още неща от живота: "От дълги години се..
Краткият февруари е винаги изненадващ, винаги динамичен. Носи със себе си много нова енергия, която събужда природата и я води към пролетта. Неговият ритъм напомня за звука на цигулката , ту остър и силен, ту мек и нежен. Може би точно така публиката в големите концертни зали в Париж и Рим, Мадрид и Берлин се е наслаждавала на звука на..
Педя човек - лакът брада си има нов дом - Къщата на куклите. Арт-Къща с музей „Куклите” е уникален в България музей на куклите с над 3000 кукли, Творилница и парти център за рождени дни. Представени са порцеланови кукли, антикварни, ритуални, съвременни, марионетки, сувенирни кукли от България и от света, винтидж, колекционерски и др...
Политиците никъде, никога не работят за хората, те работят за себе си. Навсякъде е било така и така ще бъде. И за се чудя защо гласуваме за тях...
Фолклорът е не просто музика - той е памет, корени и душа. Българските народни песни носят в себе си историята на поколения, звука на..
През 1929 година Дунав при Силистра е бил "ледена пързалка" . По него са минавали с шейни до отсрещния бряг. Рекордът обаче е от 1954 година, когато..